Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Började med träskidor – idag världsledande på hydrauliska pumpar

I Silicon Valley kallas det för att göra en pivot, en omsvängning. I Hudiksvall säger man att man gör ett lappkast. När man märker att det man håller på med inte funkar och måste prova något nytt, eller när man kommer på ännu en idé som är så bra att den skulle kunna bära sig själv. Så har företag gjort i alla tider, även om man kallat det för olika saker.

Den före detta skidtillverkaren Sunfab i Hudiksvall är ett företag som vet allt som att byta spår. I företagarpodden Nästa steg berättar Per Sundin den smått otroliga historien om hur hans farfar, Erik Sundin, startade sin företagsresa i Arbrå i Hälsingland för snart hundra år sedan. Den verksamhet som började med träskidor har bytt spår flera gånger och är idag världsledande på hydrauliska pumpar.


Farfar Sundin blev i unga år intresserad av skidtillverkning i Bollnäs. Men att som bondgrabb få jobb i den fint ansedda industrin var långt ifrån självklart, skulle det visa sig. Per Sundin beskriver det som att något "brann till" i farfar. Han startade i stället 1925 sin egen tillverkning hemma på föräldrarnas gård under namnet Sundins fabriker. Det gick fint ända fram till tjugondag Knut 1927, då fabriken brann ner till grunden.

 

- Han var väl ganska envis, men vi är ju hälsingar, konstaterar Per Sundin apropå att Erik Sundin genast byggde upp sin verksamhet igen, på en ny plats. I Hudiksvall såg han möjligheten att ta hjälp av traktens duktiga skidåkare för att produktutveckla och ligga steget före konkurrenterna.

Det här säger mycket om entreprenören Sundins hjärna, som alltid tycktes vara öppen för att testa nytt. Han utvecklade själv sin maskinpark i skidfabriken och snöade in på hydraulik. Så mycket att han 1947 beslöt att starta en separat hydraulisk verkstadsindustri med en annan bondgrabb, Einar Frisk. Företaget fick namnet Hiab.


Det blev det första stora spårbytet för Erik Sundin. Eller, man kan se det som att han snarare valde att köra i parallella spår. Många spår skulle det bli. Efterfrågan på skidor var stor, vilket krävde mycket virke, tunga björkstammar. Så samma år som Hiab startades utvecklade de en vajerkran. Och – samtidigt utvecklades skidtillverkningen genom att man började pressa ihop skidorna, ett slags laminat. På det viset kunde man optimera skidans form. Även här tog han hjälp av hydrauliken. Ingen tid att stå still. Bara framåt, framåt!
Nästa problem? Kvistar i virket, som ledde till mycket spill.

 

- Då tänkte han, hur fan man ska göra? Men om man kunde såga plankan på var sin sida om kvisten och om man kunde få ihop det så det blir någonting som håller …, Per Sundin beskriver hur farfars funderingar till slut resulterade i en ny fingerskarvmaskin, som inte bara gjorde att spillet minskade utan att man även fick ett mer hållbart skidmaterial. 1954 kom nästa stora spår. När den gamla vajerkranen inte längre sålde så bra uppfann man en hydraulkolvpump i stället, vilket blev starten för Sunfab.

Jag blir aldrig klok på det, utan du lär dig något nytt hela tiden. Du blir aldrig fullärd. Det är det som är tjusningen, tycker jag.
Per Sundin

Så där fortsätter det. Det som startade med en träskida slutade med en rad sidouppfinningar – och bolag. Erik Sundin var inte bara bra på att utveckla maskiner som han själv behövde i skidfabriken, utan hade också öga för att se utanför skidboxen. Han såg hur hans maskiner kunde göra nytta i helt andra industrier. Och hans sätt att limma och pressa ihop trä blev starten för de limträbalkar som i dag används i bärande konstruktioner i stora idrottsanläggningar, lagerlokaler och mycket mer.


När skidindustrin hade blivit en plastindustri och fabrikanter i andra delar av världen tagit över marknaden blev det inte så ödesdigert som det kunnat bli för Sunfab. Det fanns ju flera spår att skida vidare i. Under åren har en del av verksamheterna sålts av och i dag sysslar man bara med kranhydraulik. Men även det området rymmer många olika möjligheter.


Per Sundin delar mycket med sin farfar.

 

- Man har drivet, får inte bli som det heter på engelska, fat and happy. Det jag tycker är det roligaste är att vi jobbar med naturkrafter. Hydraulik är flödet och det går alltid lättaste vägen. Att tygla det på ett bra sätt och få det i arbete på ett vettigt sätt gagnar alla, det är är ju sådana grejor man vill få till egentligen. Jag blir aldrig klok på det, utan du lär dig något nytt hela tiden. Du blir aldrig fullärd. Det är det som är tjusningen, tycker jag.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Andreas Bergéli, rådgivare Almi

Så hittar du din verkliga marknad

Andreas Bergéli är rådgivare på Almi. Här berättar han om vad som är viktigt att tänka på när du ska hitta din marknad.

 

  • Definiera vad som funkar.
    Då har man förmodligen jobbat nära sin målgrupp. Man har identifierat vilka konsumenter man ska rikta sig till och har brutit ner det till en idealkund. Man har har gjort intervjuer eller enkäter för att fastställa vilket behov man löser. Man "följer dem och ligger nära".
  • Identifiera målgruppen.
    Lyssna – mycket! Fråga om hur det ser ut i den tänkbara kundens liv. Hur ska företagets eventuella innovationer eller tjänster kunna förbättra livet för hen? Se till att lyssna på rätt personer. De som är högt i pyramiden som har tänkt mycket på problemet och kanske funderat på en lösning själva. Sätt gärna samman en referensgrupp.
  • Undersök kundresan.
    Hur kan du forma affären så att den går från att du får positiva signaler till att kunden verkligen klickar på köpknappen?