Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Ett slags Netflix för träningsvideos

Allt började med att Erika Kits Gölevik sa upp sig. Hon hade tröttnat på bilden av kvinnors träning som redaktionerna där hon arbetade spred, där mycket handlade om att träna för att bli snygg. För Erika handlar träning om något helt annat: att må bra.

Som journalist ville hon uppmuntra till individanpassad träning och till träningsformer där målet är att känna sig bra på insidan snarare än utsidan. Hennes redaktörer ville något annat och därför sa hon upp sig.

 

- Hälsa och träning bor inte i de där snygga tightsen på nån liten trendig crossfitbox, eller yogastudio för den delen, utan det är ju i Sverige bland riktiga människor. De är mer hälsosamma än vilken grön drink som helst.

Erika Kits Gölevik
Erika Kits Gölevik

I företagarpodden "Nästa steg" berättar hon om hur hennes ganska luddiga idéer om att förändra synen på träning så småningom ledde till att hon startade Träningsrevolution, ett slags Netflix för träningsvideos istället för romcoms, actionsfilmer och dokumentärer.

 

Det började med att Erika fick en förfrågan från ett företag om föreläsningar. Hon insåg då att hon hade ett bibliotek av färdiginspelade träningsvideor vilket fick henne och kollegan Martin de la Foi att bestämma sig för att skapa en tjänst för träningsvideos. Det var, som hon uttrycker det, "ren flax" att hon hade anlitat just de La Foi. Han ville inte bara knacka kod, utan ville vara med och utveckla innehållet och tillsammans har de skapat en tjänst där det estetiska har lika stor betydelse som det tekniska. Och en del av det sköter Erika själv.

 

- Det finns så mycket bra plattformar att jobba med. Man behöver ju inte bygga allt från grunden. Så då är det ju ganska lätt när man väl har lärt sig.

De lanserade tjänsten under pandemins första månader och ett drygt år senare har det nya upplägget satt sig och företaget går … bra.

 

- Jag skulle behöva tjäna mer pengar. Men det som jag gillar med onlineträningsbiten är ju att den rullar av sig självt lite grand. Sedan måste man jobba med att ta hand om de som är där och känna att de trivs och mår bra och stannar kvar.

 

Det långsiktiga målet? Att kunna dra in så pass mycket passiva intäkter att hon kan leva på det. Men inte så att hon vill sluta jobba, utan snarare vill Erika få mer tid till det hon gillar – som att spela in fler träningsvideor, skriva reportage och förändra synen på kvinnors träning från att se bra ut, till att må bra.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Henrik Harrtoft
Henrik Harrtoft, rådgivare Almi

Så skapar du en digital kundresa

Henrik Harrtoft är rådgivare inom affärsutveckling och finansiering på Almi och vurmar för att kartlägga kundresor.

 

  • Dela upp kundresan.
    Den består av tre steg:
    1. Leads – hur hittar kunden till dig?
    2. Hur konverterar du dem till att bli kunder?
    3. Vad händer efter köpet?
    När du delat upp dem i tre steg kan du sedan bryta ner dem i ytterligare steg. Ta action på de delar som är mest relevanta för dig, eller där du har mest utmaningar. Men, att börja med att dela upp dem i före köp, under kök och efter köp.
  • Dokumentera din analys.
    Det är viktigt att sätta ord på vad du kommer fram till och dra slutsatserna fullt ut.
  • Stäm av förväntningarna.
    Det här handlar om två viktiga tillfällen – först att fråga potentiella kunder när du testar din affärsidé. Då ska du inte fråga vad de skulle tycka om en viss produkt, utan fråga om beteenden, problem de har och hur de har löst problemen tidigare.

    Försök vara lite distanserad till din egen affärsidé. Dina kunder kanske har lite andra tankar om lösningar än du har. Det andra tillfället är efter köp. Våga fråga vad de tyckte och gör det på ett systematiserat sätt.