Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
6 februari 2020

Om vikten av att stå på egna ben!

Det var för 20 år sedan som jag bestämde mig för att lämna värmen, stränderna men också min familj och en trygg anställning i Rio de Janeiro, Brasilien. Tänk er själva: från 30 graders värme till Kalix bistra vinterklimat, men jag hade bestämt mig och idag kan jag se tillbaka på mitt beslut och den resa jag gjorde med stolthet. Den första tiden var verkligen en utmaning, att lära sig språket och bygga upp ett nätverk men det som drev mig var behovet att stå på egna ben, att klara allt ifrån det praktiska i vardagen till försörjningen och framgång i yrkeslivet.

Entreprenörskapet har alltid funnits inom mig, inspirerad av min pappa som hela sitt liv drev egen advokatbyrå. Det var inte en dans på rosor som vi fick uppleva alla gånger. Många uppförsbackar men massor av glädje att jobba med det som min pappa brann för. Det har smittat av sig på mig under min uppväxt. Det ska finnas glädje i arbetet, eller hur?
 

Mitt första möte med Almi var för cirka 15 år sen, som egenföretagare i lilla Kalix inom IT-branschen med marknadsföring och e-handel i fokus. Bra omsättning, kunderna trillade in. Var redo för att ta nästa steg och fortsätta på min tillväxtresa, på nya vägar till framgång, en större framgång förhoppningsvis. Planen var att importera varor från Brasilien, hängmattor till att börja med. Sålde massor av det, trots de kalla vintrarna och började drömma om återförsäljare i Stockholm. Så naiv, så full av förväntan och beslutsamhet att lyckas. Knackade på Almis dörr, fick ett superprofessionellt bemötande, massa rådgivning men… fick inget lån. Besvikelsen var enorm, hade räknat med Almi för att ta nästa steg i min företagar-resa. Idag är jag tacksam över det NEJ jag fick. Jag trodde jag var redo men jag var inte riktigt redo för att ta nästa steg. Och det speglades under mitt möte med Almis rådgivare. Han visste ju det. Jag tog till mig rådgivningen som jag fick då, åkte hem, började om med min budget, räknade, räknade och räknade.

Det handlar om hur du är som person, att ta till sig och lyssna på dem som har mer erfarenhet och att söka professionella råd. Det är viktigt att ta tillvara på alla entreprenörers kompetens. Det är även viktigt att ha självinsikt, rätt uppfattning om sig själv, vad man är bra och mindre bra på som entreprenör och företagare. Därför blir jag extra glad när Almi Nord återigen driver ett meningsfullt projekt som syftar just till att öka kunskaperna inom ledarskap, personlig tillväxt och företagets potential. Syftet är att öka tillgängligheten genom ett inkluderande sätt, att skapa en jämnare spelplan där alla som vill får samma möjligheter till tillväxt, att ta nästa steg i sin utvecklingsresa som ledare och företagare – såsom tillväxtprojektet ThinkBIG – Business Intercultural Group, affärsutveckling för utrikesfödda kvinnor med beslutmandat i Norrbotten. Ett väl behövt projekt där jag känner en tillhörighet gentemot projektets målgrupp. ”Been there, done that!”

Vi på Almi Nord vill genom Think BIG tillväxtprojekt hjälpa dessa entreprenörer att växa hållbart, öka sina nätverk och öka förståelsen kring finansieringssystem och företagsekonomi. Ett mångkulturellt samhälle ger större möjlighet till tillväxt än ett monokulturellt samhälle, men för att den inneboende dynamiken som finns i ett flerkulturellt samhälle ska kunna frigöras krävs nya metoder, nya sätt för kommunikation. Tillväxtverket uppmuntrade alla 4 projektägare i Sverige (geografiskt belägna i Norrbotten, Skåne, Stockholm och Gävledala) att tänka nytt, innovativt och verkligen nå målgruppen som projektet är avsett för. Ambition, vilja och glädje finns. Vi vill verkligen hitta rätt med vår insats till dessa kunder. Vi THINK BIG!

 

Claudia Esberg

Rådgivare och projektledare Think BIG

Almi Nord