Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
31 januari 2020

Experten: Så blir du framgångsrik inom digital marknadsföring

Karin Bäcklund, PR-konsult och digital strateg

Oändliga kanaler, en uppsjö av verktyg och ett digitalt landskap som ständigt förändras. Att komma igång med digital marknadsföring kan göra vem som helst svettig – men genom att ha ordentligt på fötterna innan du kastar dig ut gör uppdraget både lättare och roligare. Vi har bett Karin Bäcklund, PR-konsult och digital strateg, om hennes fem bästa tips för att lyckas med digital marknadsföring.

 

Allt börjar med en plan!

En plan med tydliga mål är grunden till allt. Om du inte har någon plan, hur ska du då veta åt vilket håll du ska gå? Definiera vilka mål du har med din digitala marknadsföring – dessa ska hjälpa till att uppfylla de övergripande målen för företaget. Är målet att generera mer affärer, öka varumärkeskännedomen eller nå nya målgrupper? När det gäller målgrupper är det viktigt att veta var du når dem – men framförallt varför du vill nå dem. Fundera på syftet med kommunikationen, det underlättar när du ska börja skapa målgruppsanpassat innehåll.

 

Utnyttja träffsäkerheten

Med digital marknadsföring behöver du inte ”skjuta brett” och okontrollerat. Här har du chansen att nå precis de du vill utan att spendera onödigt mycket resurser. Ta en titt på din plan: var finns din målgrupp och vilka kanaler använder den? Idag finns det mycket data du kan använda dig av för att träffa rätt – och mycket kan du göra själv med hjälp av till exempel Google Analytics och mätverktyg för sociala medier.

 

Engagera med content marketing

Det fina med att lära känna sin målgrupp är att du kan producera innehåll som är relevant för just dem du vill nå. Content marketing är ett sätt att skapa mervärde för dina följare, kunder och potentiella kunder – till exempel genom innehåll som bjuder läsarna på kunskap och expertis inom ditt specifika område. Denna typ av innehåll både engagerar och hjälper till att bygga förtroende och lojalitet.

 

Prova dig fram!

Bejaka din nyfikna och orädda sida och lär genom att testa dig fram! I egna kanaler kan du berätta er historia, sätta tonaliteten och bygga varumärket samt skapa både relationer med målgrupperna och konvertering. Här har du full kontroll över innehållet och kan testa olika idéer. Det är dessutom enkelt och effektivt att annonsera i sociala medier, som Facebook, Instagram och Linkedin – även här kan du lära dig mycket genom att prova dig fram.

 

Tweaka dig framgångsrik

Mät, utvärdera och justera – en av den digitala marknadsföringens stora fördelar. Till skillnad från till exempel en dyr printannons eller en billboard så kan du gå in och fila i dina annonser – eller stryka dem helt – efter hand. Allt är mätbart vilket betyder att du vet precis vad som gav önskad effekt och vad som inte fungerar. Satsa på att vara flexibel så att du kan justera, förbättra och tweaka vartefter du lär känna målgruppen.