Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
11 september 2018

Så jobbar du med employer branding

Bild på Poyan Karimi
Poyan Karimi

Att hitta rätt kompetens är något som många företag i dag känner är svårt. Vi har pratat med Poyan Karimi, medgrundare av Oddwork, ett företag som specialiserat sig på att matcha rätt talang med rätt företag.

Berätta, vad är employer branding?

– Employer Branding handlar om hur företag uppfattas av nuvarande, tidigare eller framtida anställda. Precis på samma sätt som ett företag alltid har ett eller flera konsumentvarumärken har alla företag alltid ett arbetsgivarvarumärke, vare sig man vill eller inte.

 

Varför är det så viktigt att ha koll på sitt arbetsgivarvarumärke?

– För att slaget om talang är över och talangerna vann! Konkurrensen om talangerna på marknaden är enorm och massvis av undersökningar har under de senaste 5-10 åren pekat på att dagens generation av talanger värdesätter helt andra saker än tidigare generationers klassiska lön, karriär och ansvar när de väljer arbetsgivare. Företag som på ett strategiskt och strukturerat sätt arbetat med sitt arbetsgivarvarumärke över tid, som till exempel en svensk musikapp eller en amerikansk sökmotor, har lyckats ta väldigt spännande positioner med sitt employer brand – och har följaktligen även lyckats vinna talangerna. Och att ha de bästa talangerna är tämligen viktigt för de flesta affärsverksamheter.

 

Men varför är det så viktigt just nu?

– Kort och gott för att dagens talangmarknad skiljer sig väldigt mycket från tidigare. Först och främst söker talanger helt andra saker än tidigare i sina arbetsgivare. En social arbetsplats, worklifebalans, en bra och rättvis chef och att jobba med något som är intressant och meningsfullt väger tungt. Samtidigt händer väldigt mycket just nu med informationen som finns att tillgå kring hur det är att jobba på ett visst ställe och det kommer att få effekter. På samma sätt som hotellindustrin genomgått en revolution med införandet av transparenta jämförelsesidor där gästers recensioner, bilder och åsikter plötsligt värderades, kommer informationsflödet kring företag att förändras radikalt framöver. Tänk om det finns ett hotels.com eller booking.com för potentiella talanger att läsa på om ditt företag, vilket det redan finns, – det förändrar allt. Arbetstagare söker mer information idag och företag och arbetsgivare kommer att behöva se till att recensionerna av nuvarande och tidigare anställda är fantastiska. Det ställer krav på en rad olika saker, från en strategi kring arbetsgivarvarumärket till kompetent ledarskap och extern kommunikation.

 

Berätta, hur gör jag då när jag jobbar med employer branding?

– Du jobbar i huvudsak med två olika delar; din interna kultur och din externa kommunikation. Många företag där ute har fantastiska företagskulturer där människor älskar att arbeta, men ingen utanför de egna väggarna känner till det. I andra fall finns det företag som inte lyckas behålla sin personal och där måste naturligtvis arbetet börja internt med en ordentlig renovering. Med det sagt så är ett av de största misstagen kring employer branding att missta det för en quick-fix. Hur gör man när man jobbar med sin marknad eller HR? Jo, man gör ju inte bara ett projekt eller en punktinsats, utan man arbetar med det strategiskt, operativt och långsiktigt. Så gör man även när man jobbar med sitt arbetsgivarvarumärke.

 

Kan man göra detta jobbet själv, eller behöver man ta in hjälp utifrån för att lyckas?

– Man kan i allra högsta grad göra jobbet själv, på samma sätt som man kan sköta sin marknadsföring eller sin HR internt istället för att ta hjälp av extern expertis. Oavsett om man gör arbetet själv eller tar hjälp utifrån kommer ett ordentligt tag om arbetsgivarvarumärket kräva ordentligt med tid och engagemang från hela företaget från ledning till varje enskild medarbetare. Många företag tar in expertis för att projektleda arbetet och för att ta fram sitt kärnvärde, sina värdeord och sina företagskulturella aktiviteter. Kulturen sitter bland människorna i företaget så man kan aldrig lägga ut arbetet helt på en extern part, men väldigt ofta hjälper det att ta in expertis som vet vad man letar efter och har metoder för att nå dit. Många väljer också att få hjälp med att driva sina sociala medier i relation till arbetsgivarvarumärket. På Oddwork har vi lyckats den dagen då vår partner anställer en egen  kommunikatör för att driva kommunikation i relation till employer branding löpande.

 

Vilket är det största misstaget man kan göra?

– Att missta employer branding för en punktinsats. Att du bara har en snygg karriärssida eller en trevlig måndagsfrukost räcker inte.

 

Slutligen, vilka är dina tre bästa tips på hur man lyckas i sitt jobb med employer branding?

– Se på EB som ett affärsområde, precis som HR eller Marknad. Resursplanera och investera därefter. Det finns naturligtvis en startsträcka som kan uppfattas som utmanande men avkastningen på investerat kapital i form av tid, engagemang och pengar kan enkelt räknas hem på kort till medellång sikt genom minskad personalomsättning och lägre rekryteringskostnader.

– Tillsätt en employer branding-ansvarig och ge personen mandat att agera utifrån punkten ovan.

– Vänd era ögon internt - vad har vi som är bra? Vad behöver vi göra bättre? Hur kan vi paketera

det ärliga erbjudandet kring vår arbetsplats? Besvara de frågorna och skapa sedan kommunikationsplaner för att skicka ut informationen till relevanta målgrupper som kan tänkas vara intresserade av att veta det! För att dra en enkel parallell – se er arbetsplats som ett hotell. Är rummen trevliga? Håller personalens service en bra nivå? Hur är frukosten? Hur är städningen? Vad kommer det att stå på jämförelsesidorna? Stämmer bilderna vi lagt upp överens med gästers bilder? Kommer vi att få in bokningar utifrån recensionerna och gästbetygen? Om svaret är nej så har ni jobb att göra till dess att svaren är ja. För om inte ni gör det så kommer någon annan att göra det och om någon annan gör det bra så finns en överhängande risk att gästerna bokar in sig där och inte hos er.

 

Namn: Poyan Karimi.

Ålder: 29 år.

Bor: Göteborg.

Gör: Medgrundare och Head of Recruitment på Oddwork.

Karriär: Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, SEB, Oddwork.

Bästa tips till dig som driver företag: Försäljning är key, människorna runt omkring dig är allt och

ledarskap är inte ett personlighetsdrag utan en sak-specifik kompetens som går att lära sig.