Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
8 juni 2021

Immateriella tillgångar är viktigare än vad du tror

- öppnas i nytt fönster

”Det är inte alltid enkelt för ett företag att ha kunskap om immateriella tillgångar men det är något man har stor affärsmässig nytta av. Framförallt gäller det att vara proaktiv och ha kontroll på och kunskap om sina tillgångar så att man kan vårda dem på ett bra sätt” säger Conny Nilsson, innovationsrådgivare på Almi.

 

För de allra flesta företagare är det en självklarhet att ha kontroll på sina tillgångar och de kan med hjälp av balansräkningen enkelt sammanställas vid varje given tidpunkt. Inte riktigt lika enkelt är det när det gäller immateriella tillgångar, alla de saker som inte går att ta på men som ändå kan vara oerhört avgörande för ett bolags framgång och framtid.

 

”I första hand handlar det om att kartlägga sina resurser” säger Conny Nilsson ”immateriella tillgångar kan vara alltifrån en design till varumärke, nyckelkompetenser, forskningsresultat, licenser eller företagshemligheter, för att kunna fatta ett beslut måste man veta vad det är man tar ställning till” 

 

Patent, varumärke och design

Det som oftast förknippas med skydd av en produkt är patent, men enligt Conny är det inte alltid det viktigaste. ”Patent är inte alltid den bästa vägen att gå, det handlar snarare om att se till vad som skapar bäst affärsnytta. Med en begränsad budget måste man finna andra vägar att nå marknaden utan att bli kopierad”.

 

Att söka patent är idag en process som kan bli både dyr och ganska omständlig, därför väljer många i stället att publicera sin innovation. Genom att göra innovationen allmänt känd kan den inte längre patenteras av en konkurrent. Med en konkurrenskraftig produkt och en innovativ och kraftfull marknadsföring kan detta enligt Conny vara en lika bra väg att gå som att söka patent. Funderar man ändå på att skydda sin innovation kan ett designskydd vara ett alternativ, detta skydd omfattar formen och själva utseendet på produkten.

 

En annan viktig immateriell tillgång är varumärket, här handlar det om att se till att ladda det med rätt värde, och leva upp till det. ”Idag sprids saker oerhört fort på nätet och det gäller att vårda sina kunder. En snabbt och korrekt hanterad reklamation kan faktiskt stärka varumärket då det får kunden att förknippa ditt varumärke med en positiv upplevelse.”

 

När det gäller varumärkes- och designskydd finns det idag en gemensam och relativt enkel registreringsprocess för EU vilken innebär att du med en ansökan kan få skydd i alla 27 medlemsstater till en rimlig kostnad.

 

Spetskompetens och nyckelpersoner

Inom de flesta bolag finns idag en stor kunskapsbank, med det är tyvärr alltför ofta man varken har dokumenterat vem som besitter kunskapen eller funderat över vad som händer om den personen skulle sluta. ”När det gäller nyckelpersoner och spetskompetens kan man som företag vara väldigt sårbar, det är därför viktigt att identifiera, dokumentera och inte minst se till att få behålla kompetensen. Enklast här är att agera proaktivt och skapa förutsättningar som gör att nyckelpersoner själva väljer att stanna.”  

 

Öka dina affärer med immateriella tillgångar

Ett sätt att komma i gång med arbetet kring sina immateriella tillgångar kan vara seminariet ”Öka dina affärer med immateriella tillgångar” som löpande arrangeras av Almi och PRV. Under seminariet får du, med hjälp av några konkreta case, tips om hur du identifierar dina immateriella tillgångar hur du skall hantera dem både idag och i framtiden. ”Seminariet är ett utmärkt sätt att komma igång och arbeta med dina immateriella tillgångar, vill du ha ytterligare stöttning finns vi rådgivare på Almi alltid tillhands. Tillsammans kan vi gå igenom bolagets tillgångar, vilken status de har och värde och hjälpa dig att ta fram en strategi och en handlingsplan.”

Conny Nilsson


Rådgivare/Innovation
conny.nilsson@almi.se


035-15 38 17

070-545 38 94