Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
3 mars 2021

”Jag har nog aldrig mött en entreprenör som inte vill öka den egna lönsamheten – alla vill mer”

- öppnas i nytt fönster

”Det är fantastiskt kul att få vara en del av företagens förändrings- och tillväxtresa. Att möta halländska entreprenörer som har en stark ambition att växa med sitt företag och där jag och mina kollegor på Almi kan vara med och göra skillnad. Det är oerhört inspirerande”, säger Johan Lindvig som är ekonomisk rådgivare på Almi Halland.

Johan som har arbetat med ekonomisk rådgivning och finansiering på Almi under två år, har en mångårig bakgrund inom bankväsendet. ”Innan jag började på Almi jobbade jag tretton år på bank med rådgivning inom både privat- och företagssektorn. Sammantaget har det alltid handlat om ekonomi för mig – från studierna på Högskolan och sedan vidare ut i arbetslivet”.

Han trivs med den variation som arbetet på Almi innebär. ”Den ena arbetsdagen är inte den andra lik. Jag arbetar med företag i alla typer av branscher, och de utmaningar och möjligheter som företagen möter varierar. Det måste jag och mina kollegor på Almi ha koll på”, säger han.

Att ha koll på marginalerna
Många företag har drabbats hårt av den pågående pandemin, medan andra istället har påverkats positivt. ”Det har verkligen varit starka kontraster på marknaden, och vi arbetar hårt för att stötta med både rådgivning och finansiering för de företag som har det tufft just nu”.

Men det finns utmaningar även för ett företag som befinner sig i tillväxt. ”Att driva lönsamhet är inte samma sak som att öka omsättningen. Tillväxten måste finansieras på något sätt då det är lätt att binda mer pengar vilket påverkar likviditeten. Här handlar det om att ha koll på marginalerna och många entreprenörer har sitt fokus inställt på att driva affären snarare än på balansräkningen, vilket är förståeligt. Det är här vi på Almi kommer in med vår kompetens”.

Nyckeltal visar vägen
Almi är en nära samarbetspartner som stöttar kunderna på den väg som de har valt. Det kan handla om att ge råd om ett företag ska eller bör växa, och emellanåt kan det även handla om rekommendationen att lägga ner verksamheten och satsa på något helt annat. ”Vi ger råd om vilken riktning företaget bör ta, och det gör vi såklart med kundens egna tankar i fokus. Vi ska vara en partner som hjälper våra kunder att förverkliga sina idéer”.

Att hitta nyckeltal som företagen enkelt kan och vill följa är ett sätt, och genom att Almi visualiserar och simulerar hur företagen genom relativt små förändringar kan förbättra verksamhetens ekonomi, ökar man både förståelsen och intresset. ”Tillväxt får ju aldrig bli en negativ spiral där arbetsbördan ökar, samtidigt som lönsamheten sviktar med likviditetsproblem som följd”, säger han.

Almi är unika med sin speciella pedagogik som gör det enkelt att förstå hur ekonomins olika delar hänger samman. ”Genom nyckeltal och vårt pedagogiska verktyg får kunden en ökad förståelse för hur de själva kan påverka för att öka lönsamheten. Det kan handla om att öka lageromsättningshastigheten eller att säkerställa att man snabbt får betalt för sina produkter och tjänster, och det handlar definitivt om att sluta agera bank för sina kunder. Det kapital som man frigör kan man istället satsa på den egna tillväxten. Jag har nog aldrig mött en entreprenör som inte vill öka sin lönsamhet, alla vill förbättra den och det vill vi på Almi gärna hjälpa till med”.

Här hittar du kontaktinformation till Johan

 

Johan Lindvig

073-061 49 55

johan.lindvig@almi.se