Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
13 juni 2018

Varför pratar alla om digitalisering?

Bild på Jonas Hammarberg
Jonas Hammarberg

För att lyckas med digitaliseringen krävs det drömmar och visioner. Enligt föreläsaren och digitala rådgivaren Jonas Hammarberg är det många som fått digitaliseringen om bakfoten. Vi lät Jonas berätta hur man ska göra för att lyckas.

Alla pratar om digitalisering just nu, men vad innebär det egentligen?
– Det vanligaste missförståndet är att det är ett it-projekt. Det är det inte, utan det handlar om en evigt utvecklande digital process med hjälp av teknologin. Vår digitala kapacitet bygger vi i fyra perspektiv; den inre och yttre digitaliseringen, affärsmodeller och kulturen. Det inre handlar om CRM-system, affärssystem och andra system som gör oss smarta, snabba och starka som organisation. Det yttre handlar om kundrelation och interaktion, som den egna webben, applikationer mellan oss och kunden och Internet of Things – uppkopplade smarta produkter som vår kund använder. Affärsmodeller handlar om att förändrade sätt att interagera, leverera och förtjäna sina intäkter och kulturen är en nödvändig pusselbit som behöver utvecklas för att driva digitaliseringen framåt.


Varför pratar man om det just nu?
– Vi började egentligen prata om digitalisering 2015 då de stora bolagen, som hade möjlighet att köpa konsulter och omvärldsbevaka, fick upp ögonen för det. 2016 började man skapa nya digitala visioner och 2017 började man jobba på riktigt. Idag, 2018 har detta flyttat till de små och medelstora företagen och till den offentliga sektorn och med detta har det nått de många människorna. Kvar står många av landets småföretagare, som behöver gå ihop och samarbeta för att få digitaliseringen att hända.

 

Berätta hur man ska göra för att lyckas.

– Börja med att se digitaliseringen i tre steg: planera och förbered, få det att hända och slutligen få det att stanna och utvecklas. Amatörer börjar direkt bygga en strategi, men det är i drömmen och visionen det händer, utifrån det bryter du ner det i strategi. Du måste involvera för att engagera och bygga ett medansvar. Du kan inte skicka mejl och tro att medarbetarna känner sig delaktiga, Får de vara med och utveckla – då händer det. Och slutligen i steg tre – sluta aldrig gå. Gå med små steg uppåt eller framåt hela tiden. De som springer snabbt från början måste ta paus och vila, går du med små steg mot dina uppsatta mål ökar din sannolikhet att du lyckas.


Om jag inte gör det?
– Då kommer du uppleva dig obsolet. To never start is not an option!

Namn: Jonas Hammarberg.
Ålder: 47 år.
Bor: Kuala Lumpur och Halmstad.
Gör: Digital rådgivare , föreläsare, Senior Partner i Awesome Group. Har

skrivit boken ”Get digital or die trying” tillsammans med Arash Gilan.
Karriär: Civilekonom i grunden, började som it-chef på Halmstads Gummifabrik,
konsult på Know it, var med och grundade Infocube 1999, som senare såldes
till Battery Ventures. Grundade Awesome Group som utvecklar den
molnbaserade plattormen N’GAGER tillsammans med Henrik Engberg och
Christer Olsson.