Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
23 augusti 2021

Ny inriktning dubblade omsättningen

Kerstin Bohlin har drivit Klockaregårdens trädgårdsbutik i Ör utanför Växjö i drygt 10 år. Till en början var det tufft, verksamheten lyfte aldrig riktigt och Kerstin fick erfara att det tar tid att lära sig driva företag. Men för drygt fyra år sedan, när Kerstin gick Almis tillväxtprogram TUFF inom projektet Växarena 2.0, kom vändpunkten. Sedan dess har hon dubblat omsättningen.

– Jag har haft kontakt med Almi ända sedan starten vilket jag haft stor nytta av. Jag har fått hjälp med både rådgivning och finansiering men att gå TUFF var verkligen det som förändrade allt. Jag fick hjälp med att på ett realistiskt sätt identifiera vad jag behövde göra och jag började inse hur jag ska jobba. 2016 satte jag upp ett mål om att öka omsättningen från 3,9 miljoner till 6,5 miljoner 2019 och det blev till och med lite över, berättar Kerstin.

 

Den stora förändringen var att Kerstin utökade verksamheten och började arbeta även med trädgårdsanläggning.

Vi erbjöd redan muntliga konsultationer i butiken och gav ofta tips och förslag till våra kunder. Men när de frågade om vi kunde hjälpa dem med det praktiska sa vi alltid nej. Nu började vi säga ja istället.
Kerstin Bohlin, ägare och företagsledare Klockaregården

Kerstin knöt till sig externa grävare, stenläggare och smeder som hon anlitar i olika projekt, allt för att kunna uppfylla kundernas önskemål. Under verksamheten Klockaregårdens Anläggning anlägger hon nu allt från enkla rabatter till hela trädgårdar och offentliga ytor.

 

– Vi är fulltecknade och vi fortsätter att växa, även i trädgårdsbutiken, som också fått ett lyft tack vare detta. Det är roligt och man får mycket energi som företagare när man får in pengar. Det gör att man kan investera och driva företaget på ett annat vis.

 

Under sina 10 år med Klockaregården har Kerstin hela tiden haft en nära relation med Almi. Det hela började med en finansieringslösning när hon skulle ta över verksamheten. Utan den hade resan kanske slutat där.

 

– Jag fick nej på alla banker och var ganska nedslagen. Till slut fick jag kontakt med en bank som kunde tänka sig att låna ut pengar till mig om Almi gick in med en del av lånet. Banken trodde inte på mig, men det gjorde Almi. Då jag redan gick en utbildning hos Almi visste de vem jag var och kände till mitt företag. Det tror jag betydde mycket i sammanhanget. Nu är det dags att bygga ut och göra Klockaregården ännu större och mer inspirerande, såklart med hjälp av Almi.

KLOCKAREGÅRDENS TRÄDGÅRDSBUTIK AB

KERSTIN BOHLIN

 

Roll i företaget: Ägare och företagsledare

 

Ålder: 54 år

 

Företaget startade år: 2004

 

Omsättning 2019: 6,7 miljoner (2020 ca 8 miljoner)

 

Antal anställda: 5 stycken, plus ytterligare 2 under högsäsong

 

Almis insatser: Finansiering, checkar (konsulttimmar och hjälp med ny logga), rådgivning, Växarena TUFF, ledarskapsutbildning.

Utmaning framöver: Att få ihop helheten och behålla den mysiga känslan när vi bygger ut och blir större.


Mest stolt över: Att jag lyckades vända verksamheten till framgång och min fina personal.