Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
22 juni 2021

Med hela världen som marknad

Hans och Alexander Elmqvist arrangerade sin första fotoresa år 2013. Idag är Zoom Fotoresor Nordens ledande och en av Europas största arrangör av fotoresor med ett 60-tal resor och kurser om året, alltifrån endagarsworkshops i Sverige till resor på över två veckor med destinationer över hela världen. Allt i samarbete med ledande och några av världens mest kända fotografer, så som National Geographic-fotograferna Mattias A. Klum och Steve Winter.

Företaget utgår inte bara från den svenska marknaden utan arrangerar workshops och resor även i Storbritannien och Indien. Under 2019-2020 deltog Alexander i utvecklingsprogrammet INTER, ett program som arrangerades av Almi, Enterprise Europe Network och Business Sweden. Programmet delfinansierades av ERUF genom Almis EUprojekt Växarena 2.0 och riktade sig till företag som vill växa internationellt.

Vi har jobbat med Almi ända sedan vi fick ett mikrolån i samband med uppstarten och blev rekommenderade INTER. I samband med att vi lanserade våra produkter i Storbritannien och Indien var det värdefullt att ha någon att bolla med som har stor erfarenhet av internationalisering och som kan se saker ur ett annat perspektiv.
Alexander Elmqvist, grundare och delägare

Men året 2020, när Coronapandemin svepte över världen, blev också året då mycket ställdes på ända, inte minst för företag som Zoom Fotoresor med en verksamhet till stor del baserad på internationellt resande. Men Hans och Alexander lyckades tänka om och skapa nya affärsmöjligheter. De började med att fokusera utbudet på kurser inom Sverige.

 

– Från att ha varit en liten del av verksamheten hade vi under hösten 2020 aktiviteter i Sverige i stort sett varannan helg, berättar Alexander. Dessutom blev digitala produkter, som online-workshops och mentorskap med videoträffar, en helt ny del av sortimentet.

 

– Det är något vi pratat om i flera år men omständigheterna fick oss att snabba på processen. Vi var helt enkelt tvungna att hitta nya vägar. Dessutom hade vi tid att testa nya idéer. Situationen gjorde att intresset för digitala produkter var stort både i Sverige och på våra utländska marknader och vi kom igång snabbt. Vi har bevisat att det går att ställa om till digital verksamhet och vi tror att det är produkter som kommer att leva kvar även framöver. Det är många som vill sitta hemma och lära sig och dessutom är det produkter som är billigare och vårt mål har alltid varit att kunna erbjuda något i alla prisklasser.

Z FOTORESOR AB

ALEXANDER ELMQVIST

 

Roll i företaget: Grundare och delägare. Ansvarig för marknadsföring, webb och sociala medier

 

Ålder: 29 år

 

Företaget startade år: 2013

 

Omsättning 2019: 9,6 miljoner

 

Antal anställda: 3 stycken

 

Almis insatser: Finansiering vid uppstart i form av ett Mikrolån, INTER, kontinuerlig rådgivning inom affärsutveckling, hjälp från EEN med frågor kring internationalisering.

Utmaning framöver: Att komma igång med den internationalisering vi påbörjade innan Corona slog till.

 

Mest stolt över: Att vi snabbt har ställt om utbudet.