Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
8 april 2019

Expansiv och kreativ serieentreprenör deltar i Växarena 2.0

Kreativ entreprenörssjäl! Louise Plym driver tillväxtföretaget Plym Projekt som bland annat varit med att designa ICON i Växjö och IKEA:s huvudkontor för produktutveckling.

 

 

Lokalt och globalt! Så ser marknaden ut för entreprenören Louise Plym och hennes företag Plym Projekt, som bland annat varit med om att designa såväl ICON i Växjö som IKEA:s huvudkontor för produktutveckling. Med design, utbildning och event så är siktet inställt på fortsatt tillväxt och nu deltar hon i Växarena 2.0.

–  Att få ta del av andras synsätt och perspektiv är alltid givande. När entreprenörer möts händer det mycket kreativa saker!

 

En tvättäkta entreprenör som andas kreativitet. Så skulle man kunna beskriva Louise Plym, Malmötjejen som numera har Växjö som sin fasta bas.

– Tillsammans med Örebro och Helsingborg är Växjö Sveriges mest snabbväxande stad. Så även om jag än så länge har huvuddelen av mina designkunder i Stockholm så ser jag en jättestor potential här i Växjö.

 

Passion är en stark drivkraft i Louises företagande. Fast hennes första företag bildade hon snarare av frustration.

– Jag var 18 år och fick inte tag i något sommarjobb. Då bestämde jag mig i ren ilska för att starta ett eget företag. Det resulterade i Campingkul, ett program med underhållningsaktiviteter som turnerade runt bland Sveriges campingar. Den verksamheten är fortfarande i gång och ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

 

Efter gymnasiet satsade Louise på utbildningar inom industriell design, hållbar utveckling och butikskommunikation. Hon jobbade därefter utomlands för IKEA med att planera och designa nya IKEA-varuhus och huvudkontor för den globala IKEA-marknaden.

– Men efter några år som anställd så kände jag att det var dags att göra något i egen regi. Jag flyttade hem och bildade hösten 2015 företaget Plym Projekt AB.

3,5 år senare så har verksamheten vuxit rejält. Fem anställda plus ytterligare 38 namn på lönelistan är facit hittills. Verksamheten består av tre ben; event, utbildning och design.

– Affärsidén för design handlar om att optimera ytorna. Att skapa inspirerande miljöer som ger kommersiella vinster. Här i Växjö har vi varit med om att designa ICON och internationellt har vi designat olika kontor i Kina och Vietnam.

 

Smart Eyes nya konceptbutik som invigs i Stockholm i februari är Louises senaste designprojekt. En annan butikslösning som sticker ut från mängden är Svenssons konceptbutiker i Stockholm.

– Det är ett mycket intressant downsize-projekt som ligger helt rätt i tiden. Där gick vi från en butiksyta från 3000 till 1000  kvadrat och sen ytterligare en butik på 300 kvadratmeter med ökat kundflöde som resultat. Gensvaret har varit fantastiskt. Ett jättebra exempel på hur man kan optimera en butiksyta!

 

Att vara där människor möts och delta i olika forum och nätverk har varit genomgående under Louises entreprenöriella resa. Att delta i Almis tillväxtprogram Växarena 2.0 kändes därför naturligt.

–  Jag har haft god nytta av Almi. Genom samtal med deras affärsutvecklare så fick jag hjälp att definiera vilka som är mina idealkunder. Tidigare har jag gått mycket på spontan känsla, men här fick jag möjlighet att utveckla mitt strategiska affärstänkande och hitta en modell hur jag når mina idealkunder.

 

Växarena 2.0 innebär föreläsningar och möten med andra tillväxtinriktade entreprenörer.

– Att få ta del av andras synsätt och perspektiv är alltid nyttigt. Det är ungefär som att tvätta sitt tänkande. Man får input som både gallrar bort mindre bra idéer och som inspirerar till nya tankar och innovationer.

 

Just mötet entreprenör-entreprenör är något som Louise vill se ännu mer av.

– Ja, spontana möten och workshops är något som jag tror starkt på. När entreprenörer träffas och pratar så händer det alltid spännande saker!