Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
12 februari 2019

Willo -företaget som är stora på det lilla

Vi siktar på att öka vår omsättning från 110 till 200 miljoner och att delta i Växarena 2.0 är en del i den strategin, berättar Willos VD Marcus Johansson.

Ibland är det de små detaljerna som gör det. Växjöföretaget Willo är en av Europas ledande underleverantörer av svarvade och frästa precisionsdetaljer. Nu deltar företaget i Växarena 2.0 för att få input för sin fortsatt snabba expansion.

- Vårt mål är att gå från 110 till 200 miljoner i omsättning på fem år, berättar Marcus Johansson, vd.

Stor på det lilla! Den beskrivningen stämmer verkligen in på Willo i Räppe, som har nischat in sig på tillverkning av små industrikomponenter av extra hög kvalité. Ofta handlar det om millimeter-detaljer med största tänkbara precision. Kunderna finns bland annat inom kärnkraftsindustron och inte minst i den snabbväxande medicintekniska sektorn.

 

– Vi gör till exempel detaljer till både hörsel- och tandimplantat. Det är en växande marknad och just nu bygger vi en prototyp-avdelning här få fabriken som ska vara klar i april.

 

Willo grundades 1956 och finns i Räppe strax utanför Växjö. VD sedan tre år tillbaka är Marcus Johansson, som beskriver ett företag som kanske inte alltid gjort så mycket väsen av sig på hemmaplan men som tillhör de främsta i Europa inom sitt specialområde.

 

– Det här handlar verkligen om spetskompetens. I Sverige har vi inga direkta konkurrenter utan istället tävlar vi framför allt med tyska och schweiziska företag.

 

Willo har i dagsläget 105 anställda och siktet är inställt på att växa rejält kommande år.

För tre år sedan bestämde vi oss för målsättningen att växa från 110 till 200 miljoner i omsättning fram till 2021. Och än så länge ligger vi till och med före i tidsplanen!
MArcus Johansson, VD Willo

 

En förutsättning för att kunna lyckas med sina högt ställda mål är enligt Marcus att både vårda befintliga kundrelationer och att växla upp jakten på nya kunder. Det var också anledningen till att företaget valt att delta i Växarena 2.0.

 

– Det vi behöver bli ännu bättre på är att marknadsföra oss och etablera nya kundrelationer. Genom att delta i Växarena 2.0 kan vi få många bra tips och goda exempel från andra företag.

 

Trots att företagen i Växarena kommer från helt skiftande branscher har Marcus och Willo haft stor nytta av sin medverkan i programmet.

Kännetecknande för alla medverkande företag är att de är väldigt expansiva och tillväxtinriktade. Det finns ett driv framåt och därmed också många nyttiga erfarenheter att dela med sig av.
Marcus Johansson, VD Willo