Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
20 maj 2019

Kreativ kväll för influencers

Att jobba som influencer är ett relativt nytt affärsområde och innebär outforskad mark för de flesta. Det finns en uppsjö företagare som ser möjligheterna att kunna leva på sin idé genom olika samarbeten. Frågorna kring yrket är många och möjligheterna är såklart både outforskade och oändliga. Den 9 maj bjöd vi på Almi tilsammans med Teknifik/Elin Häggström, in ett sällskap av lokala influencers till en kväll med erfarenhetsutbyte i Örebro.

Att leva på sin blogg, Youtube-kanal eller Instagram-konto är en svindlande tanke. Men det blir allt vanligare. Och det är en yrkesgrupp som hittills fått klara sig på egen hand och det begränsar möjligheterna.

 

- För den som är ny kan det vara ganska snårigt att ta sig fram och hålla koll på allt som gäller kring avtal, arvoden och reklammärkning, säger Christoffer Nordström, rådgivare på Almi i Örebro. 

 

 

Föreläsning, diskussioner och workshop som ett första steg

Det är enklare att lyckas om man delar erfarenheter och breddar kunskaperna inom affärsutveckling vilket var syftet med kvällen. Därför bjöd Almi i samarbete med Teknifik in till en kväll för att dela kunskaper och erfarenheter om hur det är att leva som influencer i kombination med att diskutera hur Almi kan hjälpa till med affärsutveckling. Grundaren av Teknifik, Elin Häggberg som känd influencer och bloggare började kvällen med att berätta om sin resa.

 

- Vi på Almi är intresserade av att hjälpa alla typer av företagare och influencers är både en viktig del och ett område där vi ser att allt fler människor satsar på en karriär. Elin gör ett otroligt bra jobb i sina kanaler och hon inspirerar andra med sina erfarenheter. Förutom bloggen gör hon en podcast, föreläser, medverkar i olika medier och gör influencersamarbeten, säger Maria Nordström, rådgivare på Almi i Örebro.

 

Elins företagande började med att idén om att hon vill få fler att upptäcka hur kul och användbar teknik är och få fler att se alla möjligheter som finns i vår digitala värld. För teknik ska inte vara krångligt och svårt. Under kvällen berättade hon om sin resa, delade tips och trix om hur man bäst hittar sin grej och hur man når ut till sin målgrupp med attraktivt innehåll. Kvällen innehöll en paneldiskussion med erfarenhetsutbyten och avslutades med en workshop för att stärka företagandet.

 

- På sikt vill vi försöka stärka kunskaper hos företagare i länet inom området Influencer marketing och vi är helt övertygade om att det är en god möjligt genom detta samarbete. Vi vill även försöka få till långsiktiga samarbeten mellan de traditionella företagen och denna målgrupp för att stärka kunskaper kring dagens digitala marknadsföring.

 

- Kvällen uppskattades av alla. Det var en skön stämning och härlig gemenskap och jag tror att många delade insikter och erfarenheter med varandra. Vi är helt klart nöjda med kvällen och ser fram emot fortsättningen, avslutar Maria Nordström, rådgivare på Almi i Örebro. 

 

Vad händer sen?

För den som vill vara med på nästa tillfälle så kommer Almi tillsammans med Teknifik att anordna ytterligare träffar inom området. Den 10 juni anordnas ett företagsmingel där företag och influencers träffas fysiskt för att möjliggöra framtida samarbeten. Träffen kommer att hållas på Berhn Business Lounge (Rudbecksgatan 26) mellan klockan 16.00-18.00. Inom kort kommer artikeln att uppdateras med länk för intresseanmälan. Om du är intresserad redan nu går det bra att kontakta Maria Nordström eller Christoffer Nordström hos Almi Mälardalen.

- Vi på Almi är intresserade av att hjälpa alla typer av företagare och influencers är både en viktig del och ett område där vi ser att allt fler människor satsar på en karriär.
Christoffer Nordström, Almi