Almi i nytt poddsamarbete – med Checkpoint!
Det är dags för ett nytt podd-samarbete för Almi – med Checkpoint! Lär känna trion bakom podden: Anbara Hussein, Brandon Sekitto och Nicole Kavander.
De har poddat i ett och ett halvt år och har redan nära 24 000 unika lyssnare – vilket visar på ett stort behov av podden som de nu har skapat.
– Vi pratar om aktuella saker som sker – allt från politik, populärkultur, karriär, you name it – ur vårt perspektiv, hur det är att vara svart i Sverige, säger Anbara.

Alla tre har verkat länge inom kommunikationsbranschen, både som företagare och som anställda. Här har de saknat många av samtalen som de idag kan ha i podden.
– Jag har jobbat med mångkulturell kommunikation, men har alltid varit väldigt ensam i mitt annorlundaskap. Jag har inte fått jättemycket gehör att lyfta de här frågorna och det tog lång tid innan jag började ifrågasätta det, berättar Anbara.
I yrkeslivet har hon sett hur många svenska bolag missar en enorm målgrupp.
– Jag själv tillhör flera olika diskrimineringsgrupper – jag bär slöja, är svart och kvinna. Uppvuxen i Husby, flyttade sedan till Rinkeby och bor nu nära Tensta. Jag har alltid funnit mig själv i den mångkulturella miljön, men förstod snabbt att många företag missar insikter och en stor målgrupp som inte är representerade i det kreativa arbetet.

Podden startade utifrån ett upprop som hon och Nicole startade sommaren 2020: “A call for change” där de i ett öppet brev till folk i ledande positioner inom kreativa branscher beskrev varför Black Lives Matter-rörelsen även är relevant i Sverige.
– Vi såg att vi fick en större kraft genom uppropet och en relevans i det vi och många med oss upplever i Sverige. Det är ett problem som vi har här. Anbara och jag diskuterade hur vi kunde fortsätta och kände till slut att podd var ett bra medium. Jag lyssnar lika mycket på poddar som jag sover. Jag älskar det mediet, säger Nicole.
Hon kände Brandon sedan innan och tyckte att han var perfekt in i trion. Och där är de nu – 48 avsnitt senare.
– Jag var så assimilerad när jag började podda, men podden har gett oss utrymme att vara oss själva fullt ut vilket är nyttigt för icke-svarta att höra. Här pratar vi ärligt och rakt ut, utan att ta det “lite lugnt” eller inte låta “för svarta”. I och med att vi vågar öppna oss och prata om jobbiga saker gör också våra lyssnare och gäster det, säger Anbara och Brandon håller med:
– Våra samtal är obekväma, men bekväma i slutändan.

Nu är alltså Almi stolt sponsor av podden.
– Vi har sedan tidigare ett lyckat samarbete med podden “Nästa steg” och tycker att podd-formatet är spännande. Det är ett spännande sätt att nå ut och vi vill nå Checkpoints lyssnare som bland annat är företagare. Podden tar också upp många fler saker än företagande vilket vidgar perspektivet, säger Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef hos Almi.
– Vi ser att detta är en otroligt bra matchning. Almi kan nå våra målgrupper och för oss är det ett fantastiskt kvitto på att vi gör något bra och uppskattat, säger Nicole och Anbara fyller i:
– Vi är restriktiva med samarbeten, det måste kännas genuint. Almi stärker företagande och vi har samma värderingar, bland annat kring mångfald.
– Ja, vi ser fram emot att sprida Almis kunskaper och expertis i våra kanaler, säger Brandon.
Fakta: Avsnitt 49 – sänds den 15 maj
I avsnitt 49 gästar Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef hos Almi, podden och pratar bland annat om bilden av en entreprenör som inte alltid är solklar, tycker Nicole:
– Jag har aldrig kunnat identifiera mig som det. I slutändan är jag ändå strateg. Vi har alla vårt hantverk. Jag har inte heller sett entreprenör som något positivt eller hur vi i samhället pratar om entreprenörer.
Juliana svarar också på lyssnarfrågor och i flera avsnitt kommer också företagartips från Almi.
Fakta: Podden Checkpoint
Drivs av: Anbara Hussein, Brandon Sekitto och Nicole Kavander
Startade: December 2020
Antal unika lyssnare: Cirka 24 000
Lyssna på podden här



