Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
29 november 2022

Stort intresse för utveckling bland kvinnoledda företag

Under hösten har Almi Nord riktat en kampanj för att öka insatser i kvinnoledda företag, en viktig del i Almis uppdrag för ett mer jämställt näringsliv. Vi har under oktober och november kontaktat företag i våra båda län för att prata utveckling av företagandet och intresset har varit mycket stort. I nuläget har vi antingen genomfört möten eller har planerade möten de kommande veckorna med en bit över 100 företag som leds av kvinnor.

Under hösten var inflödet av nya kunder från kampanjen så stort att vi fick pausa den för att hinna möta alla de företagare som ville träffa oss.
Annika Holmström, Affärschef Norrbotten


Almi Nords rådgivare genomför under senhösten behovssamtal med företagarna och vi ser redan nu att vi kommer att göra utvecklingsinsatser i en stor del av dessa företag det kommande halvåret. Bland insatserna som är aktuella har vi b.la. utvecklingsprogrammen Nästa steg (Västerbotten) och Koll & Kontroll (Norrbotten) samt även en hel del individuell coaching. För en del av kunderna kommer det även vara aktuellt att kombinera affärsutveckling med finansiering, en kombination som är unik för Almi.

Det är väldigt roligt att det är så många kvinnoledda företag som vill arbeta tillsammans med oss på Almi. Vi kommer att återuppta kampanjen under 2023 och ser fram emot att träffa ännu fler företag som vill utvecklas.
Mattias Walfridsson, Affärschef Västerbotten

Fakta runt Almi Nords kampanj för att öka insatser i kvinnoledda företag:

I Norr- och Västerbotten finns totalt ca 2000 aktiebolag med omsättning över 0,5 Mkr och som leds av kvinnor. I Almi Nords kampanj har vi vänt oss till kvinnoledda företag som omsätter mer än 0,5 mkr, har 0-19 anställda och där företagandet är den huvudsakliga sysselsättningen.

Annika Holmström, affärschef Norrbotten och Mattias Walfridsson, affärschef Västerbotten.