Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
1 december 2022

Därför behöver ditt företag en digital strategi - statistiken visar varför

Pandemin är bakom oss men många nya arbetssätt och beteenden vi formade under virusets framfart kvarstår. Inte minst kundernas, som vill fortsätta konsumera via webben. Hur ser utvecklingen ut framöver? Rapporter och prognoser pekar på att konsumenter ser världen som allt mer digital och tar numera för givet att få samma service online som i det fysiska mötet. 

Mycket har förändrats sedan pandemin. Vi skapade nya arbetssätt som i sin tur ändrade våra beteenden, inte minst konsumenternas. E-handeln ökade dramatiskt och i samma takt kundernas krav, både gällande tillgänglighet och förväntningar på snabb och personlig service online.


En hygienfaktor med en kundvänlig hemsida och bra support


Idag har det blivit till en självklarhet med en väl fungerande webbsida. Om kundresan är krånglig, produktinformationen brister och supporten haltar, uppstår en hög risk att kunderna tröttnar och vänder sig till en annan leverantör. Konkurrenterna finns ju bara ett klick bort.


Enligt Forresters senaste prognos kommer 80 procent av konsumenterna att se världen som helt digital. Därför råder de företag att satsa dubbelt så mycket på att erbjuda sina kunder effektiva och hållbara digitala upplevelser för att hålla sig konkurrenskraftiga

 

E-handelns framväxt fortsätter världen över


Statistiken visar tydligt varför: Enligt Forrester flödar 57 procent av USA:s E-handelsförsäljning mellan företag och konsumenter via plattformar online, som till exempel Amazon eller egna hemsidor. I Kina ligger den siffran på hela 98 procent. 


Och när det kommer till svenskarna kunde man se att under första kvartalet 2021 växte E-handeln med 53 procent jämfört med samma period föregående år, visar PostNords E-barometer. 


I Sverige använder i stort sett alla internet dagligen (94 procent). I rapporten Svenskarna och internet står det att 85 procent av befolkningen e-handlat det senaste året. I två kategorier gör de flesta merparten av sina inköp online, nämligen skor, kläder och accessoarer samt julklappar och presenter. Var tionde har i huvudsak handlat livsmedel och hushållsprodukter online istället för butik.

 

 

Pandemin är bakom oss men kundernas beteenden kvarstår


En studie från Hiver visar på att 80 procent av konsumenterna väntar sig bättre service nu än innan pandemin. Samtidigt förutspår Svensk Handel i sin prognos att E-handeln kan stå för 40 procent av all detaljhandel 2030. 


Statistiken talar sitt tydliga språk: det är på webben saker och ting sker. Där de flesta möten och transaktionerna mellan köpare och säljare kommer inträffa. Majoriteten av företagare förstår betydelsen detta har för deras verksamheter. Men företagen som verkligen lyckas, närvarar inte bara på webben, utan har kapaciteten att växa och utvecklas i en ständigt föränderlig digital värld.


Almi hjälper dig med din digitaliseringsstrategi 


Många företagare anser också det är tufft att hinna med att utforma en digital strategi eller känner de inte har kompetensen. Visst krävs det en del planering, research och en behovsanalys, men vi på Almi har hjälpt hundratals företag komma vidare på sin digitala resa och guidar dig gärna!


Och det kommer vara värt det. Med hjälp av en digital strategi som implementeras i bolaget kan du öka försäljningen, effektivisera interna processer, förbättra din tillgänglighet, spara tid och pengar, hålla dig konkurrenskraftig och få bättre koll på dina kunders behov. 

 

Både nöjda kunder och medarbetare


Du kommer se effekter på kundnöjdheten, behålla dina kunder och skapa lojalitet. Följdeffekter av glada kunder är att de blir ambassadörer för ditt varumärke och tipsar sitt nätverk. Även dina medarbetare vinner på detta och kan jobba proaktivt och fokusera på mer komplexa uppgifter.


Så tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp med att komma igång! Alla möten är helt kostnadsfria.

 

Vill du komma vidare i din digitaliseringsresa? Träffa en av våra rådgivare, helt kostnadsfritt!

Boka möte här!

Inspireras av andra

-Maria Lundmark VD på SPPO-

 

Maria Lundmark, grundare och ägare till SPPO, banar ny digital väg inom en hittills traditionell bransch – specialpedagogik. 

 

"Det var en rackarns tur jag hittade Almi. När jag träffade min kontakt på innovationsrådgivningen började resan till att bli entreprenör på allvar."