Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
24 februari 2021

"Vi ser att omvärldsanalys är viktigare än någonsin"

Marie Krüeger, vd Almi Skåne - öppnas i nytt fönster
Marie Krüeger, vd Almi Skåne

Det är troligt att du läser denna krönika från ditt hemmakontor och känner saknad efter fysisk interaktion med kollegorna på kontoret. Jag tycker själv det är svårt och saknar kollegorna något oerhört. Vi är många som känner så. Isoleringen som distansarbetet för med sig är påfrestande.

Den motståndskraft mot tunga tankar som vi får av att mötas i fikarummet, utbyta blickar, ses över en lunch, och skapa innovativa ideér i en workshop, har vi inte i samma utsträckning längre. Även om det digitala medfört mycket positivt i form av möjlighet att delta i möten du annars inte kunnat resa till, minskad tid för förflyttning och så vidare, så går det som sker i det digitala mötet inte att jämföra med det som sker i det fysiska.

 

Forskning visar att ofrivillig ensamhet kan vara direkt negativt för hälsan. En nyligen genomförd studie fastställde att socialt nätverk, det vill säga de där små enkla vardagsinteraktionerna i affären, hissen eller kontorskorridorerna är bland de viktigaste parametrarna för hälsa och ett långt liv.

 

Så även om 2020, detta märkliga, svåra år, nu ligger i backspegeln så är pandemin och dess utmaningar fortfarande påtagliga. Skillnaden är att vi går in i 2021 med erfarenhet och kunskap om hur vi ska navigera i den nya verkligheten.

 

Det innebär fokus på omställning och omstart samtidigt som vi inom Almi fortsätter att stötta företag för hållbar tillväxt och följa med de företag som expanderar med både lån och affärsutveckling. Vi ser att vissa affärsmodeller behöver skruvas på och utmanas. Vi ser att omvärldsanalys är viktigare än någonsin och att intraprenörskap, det vill säga förmågan att vara innovativ inom företagets väggar, är en kritisk faktor. Det handlar om att verkligen förstå lönsamhet och hur man tar sig dit – och att faktiskt våga starta om när man kört i diket. Här vill vi vara ett bollblank och Almi har tagit fram ett antal tjänster där vi hjälper företag att tänka nytt. Vi kan även hjälpa till med finansieringen av de nya ideérna och affärsmodellerna.

Ett annat fokus är hållbarhet, något som är centralt både för oss och våra kunder. Det är tydligt att många företag förstår att hållbarhetsarbete är en viktig nyckel för stärkt konkrrenskraft, ökad lönsamhet och förhöjd förmåga att möta krav från kunder. I takt med att konsumenten blir mer medveten ställs helt enkelt högre krav. Samtidigt ser medarbetare företagens hållbarhetsarbete som en avgörande faktor: vill man rekrytera och behålla kvalificerad personal gör man således rätt i att höja sin hållbarhetsprofil till en högre nivå, bortom symbolhandlingar och fina ord. För är det något som pandemin har lärt oss så är det just vikten av hållbara och framtidssäkra verksamheter. Och vi lever som vi lär: Almi har påbörjat utvecklingen av nästa generation av kriterier och verktyg inom hållbarhet som integreras i såväl affärsutvecklings- som finansieringserbjudanden. Givetvis digitala.

 

Vi på Almi Skåne verkligen längtar efter att kunna träffa kunder och inte minst varandra ”i verkligheten”. Så snart läget förbättras, när det återigen är tryggt att träffas och tillräckligt många är vaccinerade kommer vi se och uppleva en stor energiboost i mötet med varandra.

Men sannolikt så jobbar många av oss fortfarande hemifrån ett bra tag framåt. Till dess håller vi ut, drar nytta av de digitala forum och möjligheter som finns för att mötas, utbilda oss, utbyta idéer, och ge varandra lust, gemenskap och inspiration att se på 2021 med hopp och tillförsikt.


 

Det är tydligt att många företag förstår att hållbarhetsarbete är en viktig nyckel för stärkt konkurrenskraft
Marie Krüeger