Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 maj 2020

Digital omställning blev en väg ur krisen

Sofia och Christopher Fredriksson, RyttarCompaniet
Sofia och Christopher Fredriksson driver RyttarCompaniet i Genarp. När coronakrisen slog till gjorde de en snabb omställning och har kunnat bibehålla god kontakt med leverantörer och kunder tack vara digitala plattformar.

För vissa företag är coronakrisen en dödsstöt. För andra är det nya läget en chans till omställning. Ett exempel på det senare finns i Genarp utanför Lund. Här har grossistföretaget RyttarCompaniet hittat smarta vägar för att bibehålla kraft i verksamheten, krisen till trots.

RyttarCompaniet drivs av äkta makarna Sofia och Christopher Fredriksson och erbjuder utrustning och produkter för ryttare och häst. Kunderna är hundratals återförsäljare runt om i landet – kunder som covid-19 plötsligt gjorde det omöjligt att besöka.

 

– Precis som de flesta andra så drog vi i handbromsen i mitten av mars, när krisen uppstod. Men i den där påtvingade andpausen så gick vi in i ett ”survival mode” och för oss innebar det att en hel del kreativa processer drogs igång. I viss mån triggades vi av krisen, berättar Sofia Fredriksson, marknads- och försäljningschef.

 

För att kunna möta och bibehålla ett gott samarbete med leverantörer och kunder valde Sofia och Christopher att bli mer digitala. Fysiska möten flyttades till nätet och på rekordtid byggde de upp en enkel studio där de kan spela in informativa produktfilmer som sedan skickas till återförsäljare – marknadsföring och utbildningsmaterial i ett.

 

 Kan man inte besöka kunderna, ja då får man möta dem på andra sätt. Samtidigt har vi fått vara flexibla och ödmjuka inför att den digitala mognaden kan se helt olika ut – vissa är väldigt bekväma med tekniken medan andra är mindre vana. Dator och telefon har alla så vi möter dem på den väg som är tillgänglig för dem, helt enkelt.

 

RyttarCompaniets digitaliseringsresa har således skett i olika faser, menar Sofia Fredriksson.

 

– Vi har förvisso alltid jobbat digitalt men det har förtydligats nu under krisen. Det syns tydligt på kontakten med våra leverantörer i England. Att åka dit går inte nu men med digitala system kan vi samarbeta och dessutom få till ett ännu mer effektivt och tätt samarbete. För våra kunder, det vill säga återförsäljarna, har våra produktvideos blivit en riktigt bra väg och när det gäller våra slutkunder är samspelet via sociala medier viktigt – till exempel att vi börjat jobba mer med influencers och samarbetar mer med butiker som har starka digitala plattformar eller sociala medier. Ett samarbete som för båda parter ska uppleva att vara en ”win-win”, säger hon och tillägger:

 

– Vi har alltid haft som ambition att ligga steget före och tänka utanför boxen så därför har vi valt att verkligen slänga oss ut och testa oss fram.

 

Hur tror ni att ni kommer att utvecklas digitalt framöver?

 

 Att resa och träffas fysiskt kommer troligtvis vara begränsat under det kommande året, så sannolikt kommer vi fortsätta att utnyttja digitala mötesplattformar som ett komplement till de annars så viktiga fysiska kundbesöken, säger Sofia Fredriksson.

 

Så hanterar vi krisen – 3 smarta tips från RyttarCompaniet

 

1. Transparens
– Vi har jobbat mycket med att vara transparenta gentemot personalen under krisen och lagt fakta på bordet: Det här behöver vi för att klara oss, både vad det gäller pengar och andra resurser. Det har skapat en ovärderlig teamkänsla och delaktighet i företaget.

 

2. Ha koll på läget
– Genom att alltid jobba med långa prognoser och ha stenkoll på balans och resultat, så har vi en bra bild över våra möjligheter och begränsningar på lång sikt. Detta köper dig tid att på ett bra sätt hantera en kommande kris eller möjlighet. Det ger företaget en chans att gasa eller bromsa utan att man hamnar i akuta likviditetsproblem. Vi tror också att en kreditgivare har lättare att ta snabba beslut vid en eventuell kris, om de upplever att man har koll på läget.

 

3. Tänk innovativt
– Vi försöker att hela tiden vara kreativa och pusha för att vara en positiv kraft i den här krisen och vara öppna för allt nytt som kan födas ur den. Det är vår ledstjärna.

 

 

Vi har vi valt att verkligen slänga oss ut och testa oss fram
Sofia Fredriksson, marknads- och försäljningschef på RyttarCompaniet