Affärsutvecklingscheckar för Stockholms län augusti - september 2022
Små och medelstora företag som är verksamma i Region Stockholm kan söka stöd för att utveckla sitt företag inom internationalisering, digitalisering och/eller hållbar omställning.
Ansökningsperioden för Digitalisering-och internationaliseringscheckar öppnar 29 augusti och stänger 11 september. Ansökan för Hållbar Omställning är öppen nu till och med 11 september.
Affärsutvecklingscheckarna står för max 50 % av kostnaderna i projektet – resterande 50 % kräver medfinansiering från företaget. Bolaget kan söka stöd, 50 000 – 250 000 kronor, för köp av tjänst/konsult och projektanställning (och för internationaliseringschecken resekostnader, max 20% av total kostnad)
Grundkraven för att beviljas stöd ska företaget uppfylla samtliga nedan tre villkor:
· 1 – 49 anställda
· en omsättning på mellan 1 miljon och 100 miljoner (gäller senast fastställda bokslut)
· en god ekonomi
Gör så här
Innan ni får tillgång till den formella ansökan, ombeds ni skicka in en intresseanmälan. I intresseanmälan beskrivs företagets ekonomi, projektets syfte samt budget. Det är också denna anmälan som ligger till grund för bedömningen, och de företagen som går vidare efter bedömningsprocessen ombeds sedermera inkomma med en formell ansökan. Observera att det är intresseanmälan som ska vara inne senast 11 september.
Ni laddar ner intresseanmälan här och efter att den är ifylld sänder ni den till checkar.stockholm@almi.se och anger ”Ansökan Affärsutvecklingscheckar” i ämnesraden.
Observera att urvalsprocessen kan komma att ske både under och efter ansökningsperioden, varför vi inte på förhand kan bekräfta när just ert företag får besked.
Tänk på
Syftet med projektet ska vara nivåhöjande och bidra till företagets utveckling. Detta innebär att projektets art skall ligga utom den normala verksamhetens inriktning, och bidra med kompetens till företaget. I bilagan intresseanmälan ombeds ni beskriva ert projekt, och det är därför viktigt att ni tänker på följande:
· Konkretisera och förtydliga projektet i ansökan.
· Vad blir implementerat – vad handlar projektet om som ni vill genomföra?
· Vad blir effekten för företaget?
· På vilket sätt är detta ny kompetens?
Läs igenom följande instruktioner innan du skickar in intresseanmälan:
- Läs mer om hur du ansöker om digitaliseringscheck
- Läs mer om hur du ansöker om internationaliseringscheck
- Läs mer om hur du ansöker om hållbarhetscheck
Exempel på vad checkarna kan användas till
Digitaliseringscheck kan användas till
Att köpa konsulttjänster eller projektanställa någon som kan hjälpa till inom:
- Digitalisera verksamhet och processer
- Automatisera interna processer (som fakturering eller orderhantering)
Digitaliseringscheck kan inte kan användas till:
- Löpande affärsutveckling
- Materialinköp
- Utbildningar
Internationaliseringscheck kan användas till:
Att köpa konsulttjänster eller projektanställa någon som kan hjälpa till inom:
- Ta fram en internationaliseringsstrategi
- Göra marknadsundersökningar
- Söka leverantörer utomlands
Internationaliseringscheck kan inte kan användas till:
- Löpande affärsutveckling
- Materialinköp
- Patentansökningar
Hållbarhetscheckar kan användas till:
Inköp av konsulttjänster eller projektanställa någon som kan hjälpa till inom:
- Kartlägga potentialen för en cirkulär affärsmodell
- Identifiera möjligheter till energieffektivisering
- Identifiera och planera genomförande av koldioxidsnålare val av transporter
Fler exempel och tips finns i instruktionerna på länkarna ovan.
Vill du ha hjälp med vad du kan ansöka för och hur man söker?
Missa inte våra informationsträffar (24/8 och 31/8) och vår skrivarstudio (1/9), där du får konkreta tips och har möjlighet att ställa frågor. Du hittar dem i vårt kalendarium.
