Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
17 april 2020

Coronatiden ger Golf and Culture tid att samla kraft framåt

Starten som egenföretagare blev inte riktigt som Jonas Taheri Wiik tänkt sig. Corona pandemin kom och rubbade såväl planering som intäkter för ett halvår framöver. Men genom rådgivning med Almi, så har Jonas hittat ny kraft framåt.

Vid årsskiftet tog Jonas Taheri Wiik över företaget Golf and Culture i Karlstad. Företaget anordnar golfresor till länder som Italien, Spanien, Grekland, Portugal och de brittiska öarna. Jonas hann endast arrangera en gruppresa i början av februari till Gran Canaria innan Corona pandemin slog till och landsgränserna stängdes. Kommande fem resor under våren fick direkt ställas in.

 

- Sämre start kunde jag inte fått. Det var inte någon nerförsbacke utan ett stup. Där stod jag med bokningar, flygbiljetter och hotell, kostnader som jag själv fick ta.

 

Den första perioden som egenföretagare blev minst sagt tuff för Jonas, som hämtat stöd hos vänner och familj.


- Jag tillät mig att vara ledsen och arg ett tag men situationen går inte att påverka och det blir ju inte bättre för att jag är arg. Jag kände att jag måste fortsätta planera för tiden efter Corona och för framtida arrangemang.

Genom Almis rådgivning lyfte Jonas blicken

I samband med företagsförvärvningen träffade Jonas Almis rådgivare Sebastian Van den Bergen. Efter en grundläggande analys av företaget, kom de fram till att fortsätta med Almis erbjudande Växa smart - mål och vägval som är till för företag som vill ta nästa steg i sitt företags utvecklingsresa.

 

- Jag kände direkt att det här är bra. Det gav mig energi! Med det arbetsmaterial som Almi hade, kunde vi hitta nya perspektiv på verksamheten och se på en strategi framåt. Mötena med Sebastian har gett mig en grym grund att fortsätta arbeta med. Att få nedskrivet mina tankar om var jag är nu och arbeta fram en tydlig målbild, hade jag aldrig kunnat göra så tydligt och konkret utan min rådgivares hjälp.

Mötena med Sebastian har gett mig en grym grund att fortsätta arbeta med.
Jonas Taheri Wiik, VD Golf and Culture

Utvecklar nya koncept

Jonas har satsat mycket i sitt företag och att lägga ner är inget alternativ. Istället ser han över möjligheten att bredda sitt erbjudande. Dels vill han locka en yngre målgrupp än det snitt på 55+ som idag åker på resorna. Dels vill han bredda utbudet genom andra sporter än bara golf och erbjuda olika typer av konceptresor. En ambition är att nå fler kunder från Norge också.

 

- Jag tror att det är viktigt att bredda mitt erbjudande för att inte vara lika sårbar framöver. Mitt målfokus ser helt annorlunda ut idag än tidigare.

Ser ljust på framtiden

Resor är redan planerade för hösten och boenden och speltid på golfbanor är redan bokade.
Till sommaren arrangeras tävlingar på åtta golfklubbar runt om i Värmland, vilket är en stor del av företagets marknadsföring, och Jonas är aktiv i att hålla kontakt med såväl kunder som samarbetspartners. Han betonar gång på gång att det finns en tid efter Corona och det är dit han siktar.

 

- Man måste skilja på vad jag hoppas och drömmer om och hur verkligheten ser ut. Jag kan inte påverka situationen nu. Jag ser positivt på framtiden och tror det kommer finnas ett uppdämt behov av att resa när Corona-krisen är över. Jag vill utveckla mitt bolag och ser flera nya koncept som jag är sugen på att prova. Det finns ett sen och då tänker jag vara redo.

Jag vill utveckla mitt bolag och ser flera nya koncept som jag är sugen på att prova. Det finns ett sen och då tänker jag vara redo.
Jonas Taheri Wiik, vd Golf and Culture

Om Golf & Culture

 

Golf & Culture har sitt säte i Karlstad. Företaget startades 2011 och erbjuder idag golfresor kombinerat med upplevelser med kulturella inslag. 

 

Läs mer om Golf & Culture.