Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
2 mars 2021

Agneta Olsson – Ny Almi-vd med entreprenörsbakgrund

Agneta Olsson har nu gjort sina första månader som VD för Almi Väst. Och hon är ovanlig bland finans-vd:arna i Västsverige, för karriärvägen har varken gått genom bank eller finansiering. Istället har hon en VD- och marknadserfarenhet från olika typer av bolag och de senaste fem åren som VD och entreprenör med fokus på tillväxt i ägarledda företag.

 

Den erfarenheten kommer Almi Västs kunder ha nytta av.
– Jag har aktuella erfarenheter av hur det är att vara entreprenör och ägare i ett växande bolag. Som ägare är man ofta inblandad i bolagets processer. Förr eller senare blir det en omöjlig ekvation när bolaget växer. Samtidigt är det i det operativa man som ägare får energi. Alltför sällan stannar man upp och lyfter blicken utan springer bara fortare och fortare i ekorrhjulet samtidigt som det just är lyfta blicken som krävs för att bolaget ska kunna ta nästa steg, säger hon.
– Jag vet också hur det känns när man försöker få sin baby att växa upp för att kunna stå på egna ben. Många gånger på företagarresan kämpar man mellan hopp och förtvivlan och det är en hel del blod, svett och tårar vissa dagar medan andra dagar känns det som man är superwoman och kan erövra världen. Och det är inte ovanligt att de känslomässiga pendlingarna kan ske på en dag.


Maximal nytta
Agneta Olsson anser att Almis verktygslåda, lånefinansiering i kombination med affärsutveckling är helt unikt på marknaden och har som ambition att fler entreprenörer får insikt om erbjudandet.
– En kund som beviljas ett lån kommer troligtvis alltid ha nytta av affärsrådgivning för att kunna få maximal effekt av sitt lån. Å andra sidan kan en entreprenör som tar hjälp med affärsrådgivning inse att den behöver ett lån för att nå sin vision. Det fungerar som ett ekosystem. Almi möter kunden utifrån de behov de har och följer dem i olika faser på sina tillväxtresor, säger Agneta Olsson.
– Jag kan se till min egen bakgrund som entreprenör med perspektiv. Alla entreprenörer som vill utveckla sitt företag kan få både smarta verktyg och coachning av Almis kompetenta rådgivare.


Framgång med tacofredag
Agneta Olsson är känd för många som föreläsare, utbildare och författare, med fokus på att få ägarledda bolag att gå från ägarlett till ägarstyrt. Bland annat har hon skrivit boken ”Extern VD – Så lyckas du! : 15 framgångsnycklar för VD i ägarledda företag”. I sitt bolag har hon bidragit till att utveckla en rad företag och ägare genom att renodla rollerna för ägaren, styrelseordföranden och VD och ge dem tillväxtverktyg.
Förutom att driva eget företag har hon också varit med på tillväxtresor. Det kanske mest kända är med Santa Maria, där hon de sista åren var global marknadschef och delaktig i att sätta ”fredagsmys”, som lanserades 2001, på kartan i alla svenska hem.
– Det var en fantastiskt spännande resa. Och en stor del av den berodde på att bolaget drevs av en entreprenör som både hade en finansiell kompetens, förstod värdet av att anställa och delegera till rätt medarbetare samt förstod vikten av att bygga en modig och utforskande företagskultur.

 

Kompetens att äga
Det finns många framgångsrika ägarledda bolag, trots att ägaren sitter på alla stolarna.
Är det då så viktigt att renodla rollerna, som du förespråkar?
– Visst finns det företag som kan komma en bra bit på resan genom en bra affärsidé och lyckosam affärsmodell. Men när företaget växer blir det en utmaning om ägaren ska vara involverad i alla processer och möten. Det här blir ofta en flaskhals och ett hinder på företagets tillväxtresa. Att som entreprenör vara involverad i allt blir så småningom en omöjlig ekvation om man vill skala upp företaget. Så samtidigt som en ägare kan vara den största tillgången kan man också vara den största hindret för tillväxt.

Du lyfter ju ofta ägarfrågan som en nyckel. Vad menar du då?
– Att förstå sin ägarroll och ta den på allvar är ofta en framgångsfaktor för den långsiktiga utvecklingen i ett företag. Det är nämligen den enda rollen du som ägare inte kan delegera så länge du själv vill äga företaget. Det gäller det att bli riktigt bra på den rollen.

 

Vad behöver ägaren kunna?
– En ägare bör kunna tänka långsiktigt och ha ett perspektiv på kanske fem och tio år. Man behöver också ha en övergripande förståelse för det finansiella, som bland annat resultat, balansräkning och inte minst likviditeten. Här kan Almis verktyg visualisera och stimulera hjälpa många ägare att skapa insikt. Framgångsrika ägare har ofta förmågan att kunna peka ut en tydlig vision, och de har inser att de har ett personligt ansvar för värdegrunden, dvs företagskulturen. De har god förståelse för vad ett aktivt styrelsearbete kan bidra till och har ofta en god kommunikativ förmåga, säger Agneta Olsson.
Är man flera ägare är det också viktigt att man avsätter tid för ägarmöten och tar sig tid att diskutera igenom olika frågor.
Just utbildningar i att gå från ägarlett till ägarstyrt är något Agneta Olsson kommer fortsätta med i sin roll som VD på Almi Väst.
– För mig är det ett bra sätt att vara nära marknaden och fylla på med förnyade insikter om våra kunders vardag och utmaningar. I en tid där utvecklingen i vår värld förändras snabbt är det viktigt att ständigt vara nära där det sker.

 

 

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?