Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 mars 2018

BLOGG - Geografisk marknad minskar i betydelse

Tidigare fanns en tydligare följa-John-mentalitet inom internationalisering. Numera spelar geografi mindre roll. Sara Wallin, VD på Almi Väst, har intervjuat Ola Andréasson, rådgivare på Almi Väst.

Ser företagen internationell marknad tidigare?
– Jag tycker mig se inte bara det, utan att internationalisering är något annat idag än för tio år sedan. Då var det en följa-John-effekt som ingen reflekterade över. Om ledande företag beslöt att varor inte kan tillverkas här, för att det är så mycket billigare i Kina, då lägger alla företag sin produktion där. Nu har fler företag börjat ta hem produktionen. Det har helt enkelt blivit en mognare hållning till internationalisering.


– Sedan är det så att vi lever i en mer globaliserad värld. Nya företag tänker internationellt från start. Men det förhållningssättet grundar sig mer i att man inte tänker så mycket geografiskt på marknad längre, utan mer på segment.

 

Hur då, menar du?
Jo, om man vill nå en viss målgrupp där gränsen inte spelar så stor roll, ta inredningsintresserade mellan 25 och 45 år i storstad exempelvis och du har en e-handel, då kan du ju ha en väldigt stor målgrupp från start. Var de bor spelar inte lika stor roll, bara de är inredningsintresserade i storstad.

 

Fast vi tänker väl i segment på en lokal marknad också?
Ja, det är självklart för de flesta. Många gör dock misstaget att släppa den tanken när man ska gå internationellt. Man beskriver sin hemmamarknad med tydlig målgrupp, inte sällan mycket lokalt definierad att passa en lokal marknad. Men när man växer är det lätt att börja tänka hela länder, som Tyskland, Norge. Det är lätt hänt att man släpper tanken om segment.

 

Vilket är ditt första råd om man vill ta sin affär till en internationell nivå?
– Det kommer att ta längre tid och bli dyrare än du planerar. Ofta krävs det att du är på plats, konstlad kommunikation via Skype räcker inte. Och de resurserna, som att vara på plats, kräver måste tas från något annat. Det krävs alltså tid och väl tilltagen likviditet.


– Jag tycker också att det är viktigt att ha en plan som sträcker sig längre än till nästa steg. Sätt en plan för fem sex år. Du behöver inte följa den, men då vet du i alla fall när du avviker och varför. För varje action du gör kan du sedan tänka "tar det här steget dig längre ifrån målet", då bör du fundera ett varv till. Om du kommer fram till "ja, det här steget tar mig närmare målet", då är det bara att köra.


– Andra saker man bör fundera på inför nya marknader är de immateriella skydden. Är ditt namn skyddat, gäller ditt patent? Gör de innan du tar steget ut.

 

Finns det stöd att få?
– Almi är ofta en del i finansieringen av internationella tillväxtresor som företag gör tillsamman med bank och Exportkreditnämnden eller Svensk Exportkredit. När det gäller rena bidrag är inte jag en "bidragsgubbe". Med det menar jag att jag tycker att man inte ska bygga satsningen utifrån de bidrag man kan få. Låt det vara grädde på moset som gör att du kan göra satsningen snabbare med mindre risk. Om din satsning är beroende av stöd för att lyckas bör du göra en ny läxa.


– Med det sagt finns det affärsutvecklingscheckar, bland annat som vi på Almi Väst tillsammans med Västra Götalandsregionen fattar beslut om, för internationalisering. Checkarna från Tillväxtverket ger bra möjlighet till att göra förstudier, marknadsundersökningar och köpa extern rådgivning inför tillväxsatsningar utanför Sveriges gränser. Swedpartnership, exempelvis, har också program för små och medelstora företag där man kan få mjuka lån. En bra site där det finns uppdaterad information om både kapital och rådgivning är verksamt.se.

 

Men stöd måste väl inte bara vara pengar?
– Nej, verkligen inte. Det finns mycket erfarenheter att ta del av och det tycker jag man ska göra. Alldeles för många tror att man ska fixa sådan här expansion själv. Det är lite märkligt, men har man ont någonstans går man till läkare för att få hjälp. Företagare är generellt rädda för att ta hjälp.


– Business Sweden och andra har stora erfarenheter. Vi på Almi har mentorprogram, där du för symbolisk summa kan få hjälp med den internationaliseringssatsning du står inför.

 

Om intervjubloggen
Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.


Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.