Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
11 april 2017

BLOGG - Hållbarhet har gått från välgörenhet till affärsmässighet

Sara Wallin intervjuar Per Adolfsson.

Trenden är tydlig. Allt fler affärsidéer har sin grund i hållbarhet. Sara Wallin, vd på Almi Väst, har intervjuat Per Adolfsson, finansieringsrådgivare och hållbarhetsansvarig på Almi Väst.

 

Vad är det för trend du ser?
– Vi inom Almi träffar många intressanta företag, både befintliga och framtida. Jag tycker att det är spännande att allt fler av dem vi träffar har en affärsidé som inbegriper hållbarhet. Fler av de här företagen börjar hitta en marknad. Det är inte längre en välgörenhetsidé som ligger inom csr på ett företag, utan bra affärsidéer som hittar kunder.


– Det innebär att man har gått från att syssla med välgörenhet inom hållbarhet till att skapa konkreta affärer. Därmed skapas det ett ekosystem av affärer som inte dör om en person exempelvis slutar att ge pengar till sin idrottsförening. Det blir ett flöde som är större än enskilda personer.

 

Och det är också viktigt för vilka hållbara idéer som Almi Väst kan vara med och finansiera?
– Vi kommer aldrig premiera välgörenhet. Vi arbetar med affärsmässig hållbarhet.

 

Kan du ge några exempel på bra hållbara affärsidéer?
– Ett exempel är Houdini, som säljer outdoor-kläder, där man exempelvis i butiken i Göteborg kan få hjälp att reparera sina plagg och man kan också hyra plagg för kortare behov. De jobbar också aktivt med återvinning och secondhand-försäljning i sin butik.

 

Något bra västsvenskt exempel med huvudkontor här?
– Skövdebaserade Terrigio är ett fint exempel. Företaget tar hand om lokalt dagvatten och omsätter det till bevattning genom ett rotbevattningssystem. Systemet gör åt 60-90 procent mindre vatten än konventionell bevattning.


– Det är också intressant att titta på Göteborgsföretaget Velove Bikes, som producerar och säljer energieffektiva lastcyklar. DHL har bekräftat att de klarar att leverera dubbelt så många paket till halva fordonskostnaden när de använder Velove-cyklar istället för skåpbilar i sin citylogistik. Hållbarheten ligger bland annat i att en Velove-cykel är avsevärt mycket mer energieffektiv än en skåpbil och det går åt betydligt mindre resurser i fordonsproduktionen. De sociala aspekterna i stadsmiljön är också tydliga när man byter ut skåpbilar mot lastcyklar.

 

Vad utmärker de här exemplens hållbarhetstänk?
– Företag kan arbeta med hållbarhet på så många olika sätt. Jag tycker det är intressant att lära sig av företag som har hållbarhet som en naturlig del av sin kärnverksamhet och inte som ett extra lager utanpå huvudaffären.

 

Vilka råd kan du ge en person som vill skapa affärer kring en idé inom hållbarhet?
– Det generella rådet är att för att locka kunder kan man inte locka med att de ska göra gott. Du ska locka med att du har en lösning på ett kundbehov. Den måste vara lika bra som en icke hållbar lösning på samma problem. Du kan aldrig sälja en hållbar produkt till ett högre pris, om den inte har andra fördelar som löser behovet på ett bättre sätt.

 

Så hållbarhet räcker inte som argument?
– Nej. Man väljer inte en vara eller tjänst bara för att den är hållbar. Om man med sin idé ska förändra den stora massan, då måste den vara bättre designad, mer lönsam eller vad det kan vara. Ta exempelvis det här med flyg. De flesta förstår att man behöver sluta med vissa saker, som flyga. Men man slutar inte. För att det ska ske måste du med din idé erbjuda något som upplevs bättre.

 

Länge har det pratats om att "du måste vara hållbar i framtiden för att bli vald". Har vi gått förbi det nu och viss hållbarhet är hygienfaktor?
– På ett sätt har debatten i samhället gått förbi "du måste vara hållbar för att bli vald". Samtidigt tycker jag att den inte har det. Vi i den stora massan av personer har inte tillräcklig ambition. Det är alltså inte kunskapen som fattas, utan ambitionen. Därför skulle jag vilja se fler innovationer och företag som stärker den ambitionen i samhället. Det tror jag man exempelvis gör genom att arbeta internt med hur man premierar hållbarheten.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.


Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.