Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
19 februari 2019

BLOGG - Tänk stort från början när du tar in riskkapital

Planera finansieringen långsiktigt så du vet hur stort slutet på kapitalrundorna är när du tar in riskkapital. Då vet investeraren vilka framtida möjligheter det finns att öka ägandet eller hur utspädd den första investeringen blir på sikt.

Det rådet ger Anna Bergengren, kontorschef på Almi Väst i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Kan det inte vara svårt att attrahera så mycket pengar redan på idéstadiet?

– Det behöver inte vara så att du ska ta in hur miljoner som helst med en gång. Men du behöver veta och kunna kommunicera målet. Du ska alltså tänka stort från början och bryta ner det i delmål. Annars finns risken att du behöver söka nytt kapital hela tiden. Det kanske handlar om ett visst antal miljoner år ett, år tre ett visst antal och så vidare

 

Hur kan man tänka kring sådana steg?

– Jämför exempelvis när processindustri behöver stoppa verksamheten för underhåll. Då gör man en riskplan. Syftet är effektivitet, man vill ha nedstängt så kort tid som möjligt. Om man stänger ner fabriken klockan sju på kvällen och ska starta åtta på morgonen behöver man ha kontrollpunkter på vägen. Vid dem måste man veta hur långt man ska ha kommit. Har man inte det behövs en röd flagg. Den sätter man när man fortfarande har tid att backa, göra om och nå fram och ändå vara klar vid slutmålet.

 

Hur ser du på att det just nu är mycket fokus i debatten på riskkapital som finansiering och start ups lyfts upp?

– Externt ägarkapital handlar verkligen inte bara om ny teknologi och cool start up. Det klassiska är ett nytt start up som har forskningshöjd och behöver mycket kapital för att nå marknad. Men det handlar också om etablerade bolag som kanske måste förvärva för att växa snabbt, kanske ska etablera näthandel, växa på nya marknader.

 

Vilka fördelar har du som etablerat bolag när du ska attrahera riskkapital?

– Fördelen är att man är etablerad. Du får en omedelbar verifiering om din satsning på nya produkter, tjänster eller nya sätt att sälja på är rätt. Du får snabb feedback om kunderna hänger med.

 

Vilka investerare ska man söka efter, för det handlar väl inte bara om en påse pengar?

– Nej, det handlar lika mycket om vilken resurs du får in. Tar du in rätt investerare som får du också in kunskaper du inte har sedan tidigare. Du får en dedikerad delägare i styrelsen. Därför är det mycket viktigt vem du tar in och inte stirrar dig blind på kapitalet. Det är som ett äktenskap man går in i – och att gifta sig av enbart ekonomiska skäl brukar sällan bli lyckliga äktenskap.

– Det bästa är om du söker investerare som har erfarenhet av det du ska göra. För entreprenörer, som ju oftast kan sin bransch och sitt yrke, kan det vara mycket värdefullt att få in en person som är bra på att bygga bolag, strukturera affären rätt, affärsutveckling för växande verksamheter. Det är en person vet vägen till målet.

 

 

Hur ska man som etablerat bolag visa upp vad man är värd? Målet vad det kan bli kan ju vara tydligt, men investeraren köper ju också något som varit, en historia och kanske verksamhet som har högt substansvärde?

– Du behöver ha samma ordning som om du skulle sälja hela företaget för att attrahera rätt personer. Och precis som en ny ägare vill sannolikt den här investeraren ändra en hel del i ditt bolag, det är den potentialen investeraren ser: ”Här kan jag göra stor nytta med mina kunskaper för att företaget ska lyfta”.

– Det gäller att ha en bra balansräkning. Beskriva hur du jobbar med kunder och leverantörer för att minska kapitalbehovet. Det är viktigt att ha ordning på sin affär. Att det är ordning och reda på patent och andra avtal som är ditt IP. Det gäller leasingavtal, hyresavtal, kanske finns det tilläggsköpeskillingar som faller ut om man förvärvat bolag tidigare. Att det blir lätt för en investerare att besiktiga bolaget, så kallad due dilligence.

 

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.