Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 december 2018

BLOGG - Fler mogna bolag kan använda Almi för att växa

Bankfinansiering kräver ofta mycket egenfinansiering. Det försämrar likviditeten.

Där skulle fler mogna bolag kunna använda även Almi för att inte använda så mycket eget kapital och slippa lika stor press, säger Monica Syrén, finansieringsrådgivare på Almi Väst i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Du började på Almi efter att ha varit företagsrådgivare på SEB och tar med dig ett utifrånperspektiv in i ditt nya arbete.

– Ja, många tror att Almi är för nystart eller tidigt skede. Det trodde jag med. Satsningar på tillväxt i det nya behöver inte bara betyda nya bolag utan kanske än mer nya satsningar i mogna bolag. Det kan vi på Almi nå ut med bättre.

 

Om du började som rådgivare på bank igen, vad skulle du göra annorlunda nu när du har erfarenheten från Almi?

– Almi har introduktion till nya företagsrådgivare på bankerna, men det samarbetet skulle vara mer löpande. Sedan skulle jag använda samarbete med Almi mer med mogna bolag. Plocka in Almi vid tillväxtsatsningar. Det kan vara så relativt enkla ärenden som en stor leasingaffär. Ägaren har kanske inte möjligheten bidra med tillräcklig egenfinansiering.

– Mogna bolag behöver också exempelvis mentor, bra erbjudanden från Almi som ligger utanför det banken har.

 

Är det skillnad på kunderna du möter på Almi jämfört med tiden på bank?

– Egentligen ingen skillnad alls. Men jag får möjlighet att träffa kunder i ett tidigare skede här. Det handlar om innovationer och produktutveckling som kräver extern finansiering. Det blir mycket samtal om vad vår påse ska göra för nytta. I de diskussionerna hamnade jag mer sällan i banken.

 

Hur ser du på målet med kundrelationen? Almi bidrar med mycket rådgivning, men till syvene och sist så är ju affären, i Almis fall ett lån.

– Det beror på vad du lägger för värde i rådgivningen. Jag gillar att grotta ner mig i kassaflödet exempelvis. Om jag kan ge rådet att kunden inte har nytta av ett lån, utan det räcker att bättre jobba med sin fakturering och sin affärsmodell. Det är alldeles för dyra pengar att låna när det räcker att ändra sina faktureringsrutiner. Då är det bättre att kunden kommer tillbaka sedan när man har ett tillväxtcase där lånet gör nytta på rätt sätt.

– Det är en skillnad mot att arbeta på bank där man ser det ekonomiska flödet i realtid. Man behöver inte porträttera entreprenören och affärsplanen på samma sätt. På Almi måste man mer skaffa sig en tydlig bild av entreprenören, för man kan inte se det ekonomiska flödet i realtid.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.