Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
9 juli 2021

Insikt: Rätt tid för hållbara innovationer

För att en innovation ska bli framgångsrik måste den fylla ett behov. Nu finns det en stark vilja från kunder och investerare att satsa på hållbara lösningar. För innovatörer är det läge att utveckla hållbara idéer, och att visa hur de bidrar till en bättre värld.  


David Lundgren är civilingenjör och innan han började som rådgivare på Almi drev han ett eget bolag inom produktutvecklingstjänster. När det såldes till ett indiskt bolag hade de 150 anställda. Han förklarar att utgångspunkten för en innovatör måste vara att lösa ett problem för kunden.  
– Ingenjörer vill ofta fokusera på själva lösningen och risken är att de glömmer kundnyttan. Din innovation kan vara en klockren idé, hur smart som helst, men om det inte finns ett kundbehov kommer du inte att lyckas, säger David Lundgren.  


Han är specialist på rådgivning när det gäller just innovationer. Företagare som han möter har ofta gjort en marknadsanalys som visar att deras produkt fyller en lucka. Men det räcker inte. De måste också ta reda på om det finns en vilja att betala för det de presenterar på marknaden. 
– Det kan vara svårt och läskigt att göra det på ett smart sätt, utan att känna att du avslöjar hela din idé. Men ett tips är att få kunden att berätta om sina svordomar, alltså problem de skulle vilja lösa istället för själva lösningen. På så sätt kan man verifiera om kunden ser samma problem som du och hur stort det problemet är för kunden.  
– Man kan också fråga hur kunden löser det problemet idag, för att ta reda på eventuella konkurrerande lösningar. På det här sättet kan du vässa ditt erbjudande eftersom du lär dig vad kunden vill ha.  
 
Intresset från såväl kunder som potentiella investerare och medarbetare är idag riktat mot idéer som är socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbara. David Lundgren betonar att innovatörer måste tänka på detta och att det finns ett stort behov av produkter och tjänster som på olika sätt bidrar till att lösa världens utmaningar. 
– Att tänka hållbarhet kan också hjälpa dig att nå fram till kunder eftersom det kan bli ett sätt för dig att tydliggöra nyttan med din innovation. Det är smart om den löser ett problem på ett mer hållbart sätt än det som funnits på marknaden tidigare. 

 
Och Agneta Olsson, VD på Almi Väst är övertygad om vad som gäller för framtidens entreprenörer.  
– Det kommer att vara svårt i framtiden att vara innovativ om man inte samtidigt förstår vad hållbarhet faktiskt är och har integrerat detta i sin affärsmodell. De företagare som inte har insett att det är en av de viktigaste konkurrensfördelarna i framtiden kommer hamna långt bakom sina konkurrenter. Genom Almis spännande och nylanserade koncept – Framtidsgeneratorn har vi möjlighet att stötta entreprenören att framtidsäkra sitt bolag, säger hon.  

 

David Lundgren Rådgivare, Almi Väst

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?