Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
11 juni 2021

Sätt en tydlig vision och översätt den till siffror 

En entreprenör med en tydlig vision vet var företaget ska och varför hen ska dit. En affärsplan med budget och de viktigaste nyckeltalen är en bra road map för att ta verksamheten i rätt riktning.  
  
– Om du kör bil och inte lyfter blicken från ratten kommer du åka i diket. När du driver ditt företag framåt måste du ha tid till strategisk planering och ibland lägga operativa saker åt sidan. Det är viktigt att titta upp och framåt samt tänka långsiktigt för att undvika misstag som kostar onödiga pengar, säger Elin Freidlitz, Rådgivare på Almi.    
  
Hon har själv drivit företag och vet hur viktigt det är att entreprenörer vet vart de vill och att de tydligt kan kommunicera detta. Visionen ska sedan konkret kunna översättas till en affärsplan, en budget och till definierade nyckeltal. Affärsplanen definierar målen och hur de ska uppnås, i budgeten planeras hur ekonomin ska se ut på vägen. 
– Nyckeltal är användbara markörer som visar hur verksamheten fungerar. Ta fram några av dina viktigaste nyckeltal och följ dessa noga, till exempel hur stora varu- eller personalkostnader är i förhållande till din omsättning. Jämför gärna med dina viktigaste konkurrenter och branschen i stort. Kanske kan det hjälpa dig att göra små förändringar som gör bolaget mer lönsamt och stabilt över tid. 
  
Elin Freidlitz betonar att det är extra viktigt att ha koll på kostnader i förhållande till omsättningen nu i spåren av pandemin. 
– När det sker stora omställningar måste man kunna dra i handbromsen i rätt tid. Du kan till exempel kan inte sitta med samma personalkostnader när din affär minskar, och där har du stor hjälp av dina nyckeltal.  
Hon är övertygad om att entreprenörer som har en vision, som översatts i en tydlig plan, har en stor fördel när förutsättningar på marknaden förändras.   
– Genom att studera nyckeltal och siffrorna i balans- och resultaträkningen kommer de ha en snabbare reaktionsförmåga. De har också en större förmåga att läsa av omvärlden, tänka kreativt och ställa om verksamheten när det behövs.  
  
Nyckeltal kan också avslöja vilka som är dina bästa kunder eller tvärtom, vilka som kanske enbart kostar dig tid och pengar om man räknar in allt som ingår. 
– Siffrorna kan visa om du lever upp till din vision och även hjälpa dig att ta viktiga strategiska beslut. Bland annat genom att du tydligt ser vilka kunder som är rätt för dig. Då är det mycket lättare att ta steget och faktiskt våga säga nej till kunder som du kanske inte skall ha.  

 

Elin Freidlitz, Rådgivare Almi Väst

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?