Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
17 september 2020

Insikt : VD-gruppen – se på ditt företag med nya glasögon

 

 

 

 

 

Alla företag möter olika utmaningar och som VD kan det kännas ensamt att styra skutan framåt och att utveckla bolaget. I en VD-grupp kan företagsledare byta erfarenheter och kunskaper med varandra och reflektera över sina verksamheter utifrån nya perspektiv.

När Almi anordnar VD-grupper består de av 6–8 företagsledare som träffas regelbundet under ett antal månader. Träffarna sker antingen på Almis kontor eller ute hos de olika företagen och deltagare kommer ofta från helt olika branscher.

– De som söker sig till VD-grupperna är företag som vill utveckla sitt bolag och som ser värdet i att få utbyte med andra företag, säger Marie Olsson, Rådgivare på Almi Väst som varit ledare för fler VD-grupper.

 

Under träffarna turas deltagare om att lyfta aktuella utmaningar eller strategiska vägval de står inför och som hela grupper diskuterar tillsammans. Någon kan driva en konsultbyrå, en annan komma från metallindustri och en tredje driva restauranger. Vad kan företagen då lära sig av varandra när deras produkter är så olika?

– Vad bolagen säljer skiljer sig mycket åt, men det finns mycket som förenar dem och många brottas med samma frågor. Det kan handla om hur de ska förbättra marknadsföring och sälj, framtidssäkra sitt erbjudande, utveckla ledarskapet eller hur de ska hur de ska få med sig personalen i ett förändringsarbete.

 

Syftet med VD-grupperna är att ge företagsledare nya perspektiv och att skapa utbyte med personer i samma position. Och deltagare får konkret hjälp med att ta sig genom problem som ligger på deras bord. Enligt Marie Olsson är det spännande att det i alla grupper finns personer och företag med olika styrkor och svagheter som kompletterar varandra.

– I branscher där man bara jämför sig med sina konkurrenter, där är många företag väldigt lika varandra. Men genom att ta in perspektiv från andra branscher föds idéer till nya typer av kunderbjudanden och nya sätt att sticka ut på. Det blir lättare att plocka upp trender och utveckla sitt sätt att arbeta, både internt och externt.

 

Många deltagare förvånas av att de har så mycket gemensamt med andra i sin VD-grupp. Det i sig gör att det inte känns lika ensamt i ledningen av det egna bolaget. 

– Det måste vara ett utbyte och man behöver vara öppen och ärlig, då få man ofta som mest insikter och inspiration tillbaks. Det ger nya glasögon att se den egna verksamheten med.

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?