Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
15 december 2020

Insikt: Tänk tillväxt från start

Att tänka tillväxt från dag ett kan vara mycket värdefullt. Planera för att bolaget ska kunna bli tio gånger så stort, då är du bättre förberedd när du möter hinder på tillväxtresan. 
 
Att tänka tillväxt när du startar ditt bolag innebär att du funderar på vad som kommer behövas för att bolaget ska kunna bli större.  
– Ett bolag har såklart vissa behov från start för att komma igång men om man har ambitioner att växa finns det mycket att vinna på att planera för den framtida tillväxten från början. Vi brukar säga att man ska föreställa sig att bli tio gånger så stora, säger Marie Richardsson som är Rådgivare på Almi.  
 
Det kan finnas hinder på vägen som bromsar din tillväxt och att växa ställer i sig nya krav på den egna verksamheten och på andra, till exempel på leverantörer.  
– Att tänka tillväxt från start kan därför innebära att du har en dialog med leverantörer och partners och att du växer med dem. Berätta för dem hur stora ni vill bli och säkerställ att de kan fortsätta leverera när ni till exempel är tio gånger så stora.  
 
Marie Richardsson förklarar att företagare inte alltid förstår att det kostar pengar att växa. Därför är det viktigt att göra en likviditetsbudget för resan framåt och att ha koll på sitt kassaflöde så att man har pengar att satsa när det skapas tillfällen för att växa.  
Och pengar är oftast ett hinder från start då många bolag saknar finansiella muskler. Almi kan hjälpa till med både finansiering och rådgivning.  
– För att kunna växa från start behövs ofta externt kapital och ofta kan man också behöva hjälp med att tänka stort och med att göra affärsidén skalbar. Det är viktigt att våga tänka stort.  
Banker, investerare eller för den delen vi på Almi vill ofta se hur ni ska kunna skala upp affären efter att ni startat. 
– Det viktigaste är att du kan visa vilket problem er produkt eller tjänst kan lösa för kunden och att det finns ett tydligt behov av det ni säljer. De som sitter på kapital vill se att du har gjort en trovärdig analys av den marknad som du ska växa i.  
 
Som rådgivare på Almi, vad tycker du det är som utmärker de bolag som har rätt tillväxttänk från start? 
– De är fokuserade. Det är bolag som vet var de ska, varför de ska i en viss riktning och som är bra på att kommunicera det. Genomgående är också att de är öppna för input, om det så är från kunder, mentorer eller Almi och andra stöttande organisationer. Kanske har de redan från start eller planerar att ha externa styrelseledamöter att ta in lärdomar från. 

 

Marie Richardsson, Rådgivare Almi Väst

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?