Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
28 september 2021

Insikt: Fokus och följsamhet är måsten för innovatörer

En innovation ska alltid ha en tydlig kundnytta men det kan ändå ta tid innan marknaden är redo för den. Därför är det viktigt att ditt bolag är uthålligt och där kan Almi bidra med både rådgivning och finansiering.

 

När du vill växa med en innovation är det viktigt att du orkar hålla fast vid din ursprungsidé – samtidigt behöver du vara uppmärksam och anpassa din idé och strategi efter ny kunskap om kundens behov och förändringar i omvärlden. Det kan låta motsägelsefullt men Marie Richardsson, Rådgivare på Almi Väst i Borås förklarar:
– Det är viktigt att vara uthållig och medveten om att det kan ta tid och kräva kapital att både anpassa din nya produkt eller tjänst till kundernas behov och samtidigt förändra hur kunderna löser sitt problem, säger hon och beskriver det utifrån sin egen bakgrund som VD för ett start-up.
– Det bolaget utvecklade en ny typ av ljudabsorbent som var ett helt nytt sätt att se på hur problemet skulle lösas för kunderna. Det tog helt enkelt tid innan marknaden var redo.

 

För att en innovation ska lyckas måste den lösa ett problem för kunden. Men det kan alltså ta tid för din tänkta kundgrupp att uppmärksamma och se nya alternativa lösningar. Uthållighet handlar dock inte bara om att vänta ut ett perfekt läge.
– Under tiden du väntar kan du skapa samarbeten med tänkta kunder och lära dig om deras behov och det är viktigt att omvärldsbevaka. Du behöver vara smidig och kunna anpassa din produkt, din plan och ditt erbjudande efter nya förutsättningar.
– Men det betyder inte att du behöver springa på alla bollar. Ett råd jag ofta ger är att vara fokuserad på just den kundgrupp som du tänkt dig att din innovation kommer passa bäst för. Var lyhörd för omvärlden men kom alltid ihåg vem du verkligen vill sälja till, att tacka ja till allt kommer göra att bolaget spretar.

 

Med andra ord – var både fokuserad och anpassningsbar. Det gäller såväl nystartade bolag som ska växa med en innovation som etablerade bolag som ska produktutveckla. Och för att orka vara uthållig kan Almi vara en nyttig resurs.
– Inledningsvis kan vi erbjuda rådgivning för att studera kundbehovet för innovationen och vi kan också ge ekonomiskt stöd för att verifiera idén antingen för att få patent, stämma av intresset på marknaden eller att ta fram en prototyp, säger Marie Richardsson och förklarar att en innovationsresa såklart också behöver finansieras.
– Vi är experter på att hjälpa till med planering av en tillväxtresa. Om du vet att det tar tid innan din innovation kommer ut på marknaden kan vi vara med och finansiera tillsammans med andra parter och även ge råd för hur du ska planera bolagets ekonomi på vägen.

 

Marie Richardsson, Rådgivare Almi Väst

 

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?