Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
25 februari 2021

Insikt: Har du fler idealkunder på andra sidan jorden?


Företag har stor nytta av att definiera sin kundgrupp. Men om du avgränsar din marknad geografiskt riskerar du att missa affärer och möjligheter att växa.  

Ett viktigt steg på en tillväxtresa är att definiera kundgruppen, med andra ord varför, och för vem, företaget finns. Detta kan göras utifrån kunders ålder, kön, intressen eller i stort sett vad som helst. Ola Andréasson, rådgivare på Almi, varnar dock för att bestämma exakt var dina kunder finns geografiskt. 
– För förtag finns egentligen inga kommun- eller landsgränser och det är få företag som gynnas av att avgränsa sin marknad som geografiskt, säger han. 
 
Han förklarar att företag gör det svårare för sig att växa om de helt och hållet ser sig som en lokal aktör i en kommun, eller för den delen ett land. Digitalisering har skapat en global konkurrens inom all typ av handel. Och en hantverkare kan ha gått om jobb i en kommun men konkurrerar ändå med utländsk arbetskraft som kommer dit.  
– Tänk istället på att definiera din kundgrupp och försök sedan hitta sätt att möta dem oavsett var de finns. Vare sig du vill eller inte så kommer du att möta internationell konkurrens på något sätt.  
 
Så hur går man då till väga för att vidga sina vyer?  
– Tänk på vilken av dina nuvarande kunder som är din idealkund idag, kanske den du är mest stolt över eller den som är mest lönsam.  Fråga sedan dig själv var det finns fler ”look-alikes”, och då börjar du leta i grannkommunen eller till och med på andra sidan jorden. 
Att satsa på nya geografiska marknader på det här sättet kan vara ett effektivt sätt att växa och Almi kan hjälpa till med rådgivning och finansiering som gör det möjligt. Ola Andréasson tipsar också om att internationaliseringen kan göras med målet att nå fram till en väldigt specifik kund. 
– Det kan vara både kul och effektivt att personifiera drömkunden. Kanske kan ditt företag säga att ert mål är att ”Facebooks grundare Mark Zuckerberg ska använda våra produkter”. 

 

Ola Andréasson, Rådgivare Almi Väst

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?