Hållbarhet i handeln
– möt nya krav och skapa affärsnytta
Handeln är i snabb förändring. Kundernas förväntningar på transparens, hållbarhet och ansvar växer – och det gör också möjligheterna. Oavsett om du jobbar med fysisk butik, e-handel eller grossistverksamhet kan ett genomtänkt hållbarhetsarbete göra skillnad.
Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.
Fokusområden i handeln
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.
Tre viktiga områden att fokusera på:
Att verka för hållbar konsumtion
Erbjud produkter med längre livslängd, satsa på återbruk och uppmuntra medvetna köpbeslut.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 12
|
Vad
Genom att uppmuntra medvetna köp och återbruk minskar du överkonsumtion och avfall. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för en hållbar konsumtion |
Att verka för en hållbar värdekedja
Ställ krav på hållbarhet hos leverantörer och arbeta med spårbarhet och ansvar i hela kedjan.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 8
|
Vad
Genom att ställa krav på leverantörer och arbeta med spårbarhet bidrar du till rättvisa villkor, schyssta affärer och långsiktig tillväxt. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för en hållbar värdekedja
|
Att verka för cirkulära lösningar och hållbart resursanvändande
Tänk återvinning, second-hand och resurseffektiva logistiklösningar.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 13
|
Vad
Genom att satsa på återvinning, second-hand och resurseffektiv logistik minskar du både utsläpp och belastning på miljön |
Hur
Åtgärdslista för att verka för cirkulära lösningar och hållbart resursanvändande
|
Fler hållbarhetsområden att utforska
- Att medvetandegöra kunder och konsumenter
- Att verka för säkra produkter och tjänster
- Att främja jämlikhet och mångfald
- Trygga anställningar och arbetsvillkor
- Rättvis marknadsföring och avtalsmetoder
- God konsumentservice
- Engagemang i det lokala samhället
- Att värna mänskliga rättigheter
Fem steg för att utvecklas
Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?
- Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
- Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
- Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
- Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
- Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?
Vill du ta nästa steg?
Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.