Hållbarhet i handeln

– möt nya krav och skapa affärsnytta

Handeln är i snabb förändring. Kundernas förväntningar på transparens, hållbarhet och ansvar växer – och det gör också möjligheterna. Oavsett om du jobbar med fysisk butik, e-handel eller grossistverksamhet kan ett genomtänkt hållbarhetsarbete göra skillnad.

Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.

Fokusområden i handeln

Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.

Tre viktiga områden att fokusera på:

Att verka för hållbar konsumtion

Erbjud produkter med längre livslängd, satsa på återbruk och uppmuntra medvetna köpbeslut.

Primärt globalt mål 

 

Mål 12

  • - Hållbar konsumtion och produktion

 

 

Vad 

 

Genom att uppmuntra medvetna köp och återbruk minskar du överkonsumtion och avfall.

Hur 

 

Åtgärdslista för att verka för en hållbar konsumtion

Att verka för en hållbar värdekedja

Ställ krav på hållbarhet hos leverantörer och arbeta med spårbarhet och ansvar i hela kedjan.

Primärt globalt mål 

 

Mål 8 

  • - Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
  •  

 

Vad 

 

Genom att ställa krav på leverantörer och arbeta med spårbarhet bidrar du till rättvisa villkor, schyssta affärer och långsiktig tillväxt.

Hur 

 

Åtgärdslista för att verka för en hållbar värdekedja

 

Att verka för cirkulära lösningar och hållbart resursanvändande

Tänk återvinning, second-hand och resurseffektiva logistiklösningar.

Primärt globalt mål 

 

Mål 13 

  • - Bekämpa klimatförändringarna

 

 

 

 

Vad 

 

Genom att satsa på återvinning, second-hand och resurseffektiv logistik minskar du både utsläpp och belastning på miljön

Hur 

 

Åtgärdslista för att verka för cirkulära lösningar och hållbart resursanvändande

 

 

Fler hållbarhetsområden att utforska

  • Att medvetandegöra kunder och konsumenter
  • Att verka för säkra produkter och tjänster
  • Att främja jämlikhet och mångfald
  • Trygga anställningar och arbetsvillkor
  • Rättvis marknadsföring och avtalsmetoder
  • God konsumentservice
  • Engagemang i det lokala samhället
  • Att värna mänskliga rättigheter

Affärsmöjligheter

Här är tre exempel på hur hållbarhet kan bli en del av din affär:

  • Cirkulära affärsmodeller 
    Erbjud återanvändning, second-hand och insamlingstjänster.
  • Hållbara och lokala produkter 
    Satsa på eko-certifierat och närproducerat för att möta kunders krav.
  • Ansvarsfulla samarbeten
    Jobba med leverantörer och varumärken som delar dina hållbarhetsvärderingar.

Dessa affärsmöjligheter kan stärka både lönsamhet och samhällsnytta. Var tydlig och ärlig i din kommunikation – det bygger förtroende hos dina kunder. 

Risker

Om du inte har koll på hållbarhetsriskerna kan det snabbt bli både kostsamt och skada ditt förtroende – i en tid där kraven ökar från både kunder, partners och lagstiftare.

  • Förlorade kunder och förtroende 
    Brist på hållbarhet kan skada varumärket och minska lojaliteten.
  • Regelbrott och ökade kostnader 
    Nya lagkrav och bristande anpassning kan bli dyra.
  • Störningar i leveranskedjan 
    Ohållbara eller osäkra leverantörer kan påverka din tillgång och drift.

Om du inte prioriterar hållbarhet riskerar du att gå miste om affärer, få högre kostnader och tappa förtroende – särskilt när kunder och samarbetspartners ställer allt högre krav.

Gröna tips att börja med

  1. Optimera energianvändning och belysning
  2. Minska och återvinn avfall
  3. Säkra en hållbar leveranskedja
  4. Främja återanvändning hos kund
  5. Utveckla en hållbarhetspolicy

Fem steg för att utvecklas

Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?

  1. Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
  2. Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
  3. Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
  4. Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
  5. Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?

Vill du ta nästa steg?

Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.

Berätta för oss vad ditt företag behöver hjälp med!

Hör av dig till oss redan idag, så kontaktar vi dig inom kort. Första mötet är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till något. Almi hjälper ditt företag med finansiering och rådgivning.

Jag är intresserad av
Jag är främst intresserad av rådgivning inom
Har du ett registrerat bolag?
Ange företagets omsättning

Gäller ärendet hur du praktiskt gör för att starta ett bolag?
 

Vi rekommenderar att du kontaktar Nyföretagarcentrum i din kommun eller går in på verksamt.se där mer information om detta finns. 

 

Almi lånar inte ut till privatpersoner.

 

Har du andra frågor hjälper vi dig gärna!

 

Gäller ärendet hur du praktiskt gör för att starta ett bolag?
 

Vi rekommenderar att du kontaktar Nyföretagarcentrum i din kommun eller går in på verksamt.se där mer information om detta finns. 

 

Almi lånar inte ut till privatpersoner.

 

Har du andra frågor hjälper vi dig gärna!