Nicolas Hassbjer gick från examensjobb till framgångssaga

Nicolas Hassbjers examensjobb har vuxit till ett bolag som idag omsätter drygt tre miljarder kronor. Han äger fortsatt aktier i HMS Networks – som tidigt fick finansiering från Almi – men siktet för Nicolas är idag inställt på något annat:

– Idag är mitt mål att vara en skicklig styrelseordförande i både börsnoterade och onoterade teknikbolag.

För folk i industri- och tekniksvängen är HMS Networks olika varumärken välkända: Anybus, Ewon, Intesis och Ixxat finns hos kunder över hela världen. 

För gemene man är både system och teknik lite mer av en vetenskap. Eller kanske kabelsallad – som Nicolas själv beskriver fröet till hela framgångssagan. Men mer om det senare.

Idag är Nicolas styrelseordförande i tre teknikbolag och verksam som ledamot i tre bolag till. “Man blir aldrig fullärd, men jag börjar kunna detta hyfsat bra nu”, säger han.

Utan kabelsallad – inget HMS

Nicolas var bara tolv år när han började bygga elektronik. På gymnasiet, i början av 80-talet, jobbade han extra med att installera larm och telefoni i bilar. 

– I 18-årsåldern byggde jag min första trådlösa styrning och kände att jag skulle kunna starta företag runt detta. Jag jobbade då med en ungersk elektroingenjör och han lärde mig allt han kunde. Och han kunde mycket mer än bilelektronik. 

Nicolas studerade sedan vid Högskolan i Halmstad där han lärde sig den senaste digitaltekniken. Han fick fortsätta bygga elektronik och som examensjobb skulle han ta fram förslag på ett nytt styrsystem i en maskin.

– När jag påbörjade jobbet insåg jag att den här elektroniken, hela kabelsalladen, måste man göra om helt från grunden. Men det var en alltför stor uppgift som examensarbete. 

I maskinen fanns även en sensor och den kunde Nicolas göra digital på sex månader – eller fem, som han hade kvar. 

– Annars hade det bara blivit en pappersrapport. Jag ville få fram en fungerande prototyp att visa. Och utan insikten om kabelsalladen hade det aldrig blivit ett HMS.

Viktiga årtal i HMS historia

  • 1988
    Nicolas Hassbjer startar sitt företag några dagar innan examen. Hans prototyp från examensjobbet fungerar och han utvecklar första nätverket i en maskin.
  • 1994
    Almi grundas och går tidigt in med rådgivning och finansiering till HMS Networks.
  • 2024
    Idag är HMS Networks börsnoterat och Nicolas har ett mindre ägande kvar i bolaget som omsätter drygt tre miljarder kronor.

Lyckad första prototyp

Sensorn i maskinen som Nicolas utvecklade testades – och fungerade! Vd:n i bolaget vars maskin Nicolas jobbade med blev imponerad. Under processen insåg även Nicolas att det faktiskt var möjligt att ta bort en del av kabelsalladen och bygga om hela styrsystemet. 

Nicolas fick avtal på att om han kunde ersätta hela systemet enligt företagets specifikation så skulle de byta ut all elektronik till Nicolas system. 

– Jag visste så stenhårt att jag kunde göra det. 

Han startade sitt företag den 6 juni 1988, några dagar innan examen och jobbade dag och natt hela sommaren med att bygga styrsystemet. 

Tre månader senare var prototypen klar att testas – och fungerade!

Därefter utvecklade Nicolas ett industriellt nätverkssystem i maskinen som ersatte hela kabelsalladen och ledde till modulära nätverkskort som såldes till Atlas Copco. Dessa vidareutvecklades till Anybus-succén som snart sålts i tio miljoner exemplar.

Det roligaste jag vet är att se hur personerna i ett bolag växer. När ett bolag som jobbat på länge kommer upp till en viss nivå, säg 50 miljoner i försäljning, och växer vidare till ett riktigt stort bolag, börjar skala och levererar över sina målsättningar växer människor, inte bara vd utan många fler.

Nicolas Hassbjer

Fick tidigt rådgivning av Almi

Sedan dess har många nya system utvecklats och i korthet gör HMS Networks produkter och lösningar det möjligt för industriell utrustning att kommunicera och dela information med programvara och system. 

I princip direkt när Almi bildades 1994 fick HMS rådgivning och senare finansiering

HMS hade också stor nytta av ett tillväxtlån i mitten av 90-talet.

– Då kom också den riktigt snabba tillväxten. Rådgivningen hjälpte mig som väldigt ung vd. Det fick mig att tänka mer på behov av marknadsföring och att bygga företaget på rätt sätt för att kunna växa. Tillväxtlånet gjorde att HMS slapp ta in externt kapital för tidigt. Det är väldigt viktigt för växande bolag att få in rätt investerare som kan bidra med mer än kapital. 

Tre år efter lånet tog HMS in 50 miljoner kronor från två riskkapitalbolag.

– De hjälpte inte bara till med kapital utan i båda fallen fick jag två väldigt duktiga rådgivare som hjälpte mig extremt mycket – om nyckeltal, finansiell rapportering, kassaflöden och rörelsemarginal. Idag ser jag direkt när det är fel i en bolagsrapport.

Almis rådgivare om utvecklingen för HMS Networks:

“Jag träffade Nicolas redan när han gjorde sitt examensarbete vid Högskolan i Halmstad 1988. Han och Staffan, som kom in några år senare, var duktiga, hängivna och fokuserade redan då. De fick tidigt finansiering av Almi och har fått olika lån under åren och rådgivning inom internationalisering. 

 

Bolaget har verkligen haft en fantastisk utveckling. De hade rätt tajming och var också väldigt snabba på att internationalisera och hitta rätt marknader. Deras drivkraft har varit helt avgörande. De har också gjort mycket för sin omgivning – skapat jobb och sommarjobb, där många fått sin första kontakt med tech-bolag genom HMS. De är en fin ambassadör för Halmstad.”


Conny Nilsson, tidigare rådgivare hos Almi 

Conny Nilsson, tidigare rådgivare hos Almi 

Växte med 53 procent varje år – i tio år!

Om Nicolas ska välja en riktig topp under hans år med HMS är det mellan 1992 och 2002. Då hade bolaget en årlig tillväxt om 53 procent – varje år under en tioårsperiod. 

– Det sporrade mig att ta det här vidare. Under de åren kände jag att jag minsann ska börsnotera bolaget. Inte för att sälja det och tjäna pengar, utan för att få det att växa ytterligare.

Vi återkommer till börsnoteringen, men redan efter tio år exporterade HMS till 25 länder. Att sälja internationellt från start var högst medvetet. Nicolas pratar dessutom flytande tyska efter att ha vuxit upp i Schweiz och gått i skola där under tio år.

– Jag åkte ned till Tyskland och sålde där redan 1991. Tre år senare hade jag förstått vilka våra stora marknader var – förutom Tyskland, även Japan och USA.

Efter att HMS fått Exportpriset skrev Nicolas till hovet och bjöd in kungaparet för att få en visning av HMS i Halmstad. “Jag fick ett svar att de var mycket intresserade men att det inte passade deras schema just då. Tre år senare kom ett samtal om att de gärna ville besöka HMS. De var mycket intresserade, de pratade med nästan alla medarbetare i vår produktion och ställde många frågor till mig om vad som egentligen gett framgången till ett nytt svenskt exportbolag”, berättar Nicolas.

Inte utan Monika

Nicolas tänkte ta sig an Japan först, men hans rådgivande styrelse var inte lika övertygad. 

– De sa: “Nicolas, i Japan är det extremt svårt för företag att lyckas. Och du ska sälja elektronik där – som de kan så bra själva. Börja med Tyskland istället, titta sedan på USA och Japan… nja, vi får se”, minns Nicolas och fortsätter:

– Men mitt resonemang var: Ska HMS bli världsledande på det här måste jag lyckas i Japan och det är lika bra att börja där direkt. Men hur gör jag det? En vän till min mentor hade bott i Japan och sa “min dotter Monika Liljenqvist kan flytande japanska – i tal och skrift. Ta hjälp av henne.”

Och Monika hjälpte minsann till. Nicolas fick hennes hjälp att översätta och kommunicera under ett år.

– Det tog så lång tid innan den första ordern tickade in – på faxen! 

Det var inte heller vilken kund som helst utan den japanska industrijätten Hitachi.

– Jag stirrade på ordern i 30 minuter. Jag insåg att det här är genombrottet. Sedan ringde jag Monika och berättade – och frågade om hon ville bli anställd. Utan hennes hjälp att förstå hur man gör affärer där hade det aldrig gått. 

10 första kunder – de allra svåraste

Den svåraste fasen i att bygga bolag var enligt Nicolas inte att gå från 100 till 200 kunder. “Det svåraste var att bygga de första tio. När det verkligen blev en extremt stark tillväxt, säg runt 1995, blev det en helt annan affär – då var det bara att kunna leverera och ha större fokus på lönsamhet för att kunna finansiera tillväxten.”

Gjorde alla som ville till delägare

Det var också efter en av hans, numera totalt 39, resor till Japan som han på planet tillbaka till Sverige förstod att bolaget skulle behöva börsnoteras.

– Börsnoteringen var en långsiktig vision som kom när jag 1995 flög hem från Japan. Jag insåg att de här kunderna inte bara behövde tusentals produkter – de behövde hundratusentals. Jag gjorde en första affärsplan på planet tillbaka. Då blev visionen tydlig – vi ska bli världsledande. Anybus ska finnas i maskiner i alla fabriker och det ska bli ett nytt svenskt börsnoterat bolag. 

Redan 1998 började Nicolas med kvartalsrapporter och gjorde alla i personalen till delägare. Det var inte bara optioner inom ledningsgruppen utan alla fick köpa aktier. Vid den tiden var de 60 anställda. 

– Det är så man skapar engagemang. 

FAKTA: Finanskrisen 1990-1994

En prövning för HMS Network kom under början av 1990-talet när deras största kund gick i konkurs. Skälet var den bank-, fastighets- och finanskris som rådde under åren. Viktiga händelser som påverkade denna kris var bland annat:

* 1985 avskaffades kreditmarknadsregleringen, som tidigare begränsat utlåningar. Följden blev en kreditexplosion – främst till fastighetsköp. 1990 gick finansbolaget Nyckeln, som lånat pengar till fastighetsaffärer i London, i konkurs. Konkursen ledde till att fastighetspriserna sjönk och bankerna rapporterade stora kreditförluster.

* Under bankkrisen pressades kronan vilket ledde till att Riksbanken höjde räntan till 500 procent 1992 för att försvara kronan. Det lyckades inte utan kronkursen släpptes fri.

* 1993 fastställde Riksbanken inflationsmål till 2 procent med toleransintervall på +/– 1 procentenhet. 

 

Källor: Sveriges Riksbank och Svenska Dagbladet

Dippen under krisen

Under åren har bolaget såklart även haft dalar. I början av 90-talet gick deras största kund i konkurs.

– Då fick vi verkligen lära oss en läxa – att aldrig ha en kund som står för mer än tio procent av omsättningen. Ibland kan det fungera med 20 procent, men inte för länge. HMS var lönsamt och klarade sig nätt och jämnt, men om vi inte hade varit det hade vi också gått i konkurs.

Nicolas var bolagets vd i 21 år och valde att lämna rollen 2009 och fem år senare sålde han också större delen av sitt innehav. 

Idag är det bolagets andre anställda och delägare, Staffan Dahlström, som leder företaget.

– All cred till ledningen nu – de är ett bolag som omsätter drygt 3 miljarder och har drygt 1 200 anställda. Jag tycker att det är bra att bolaget stannar i Sverige. Bolagets tillväxt gynnas av det – här har vi tillgång till väldigt duktiga ingenjörer. Det är inte bara värdeskapande för bolaget utan för samhället i stort. 

25 år – av samhällstjänst

Nicolas Hassbjer grundade HMS Networks 1988. Idag omsätter bolaget drygt tre miljarder kronor och sysselsätter fler än 1 200 anställda. HMS var lönsamt efter ett år och under många år återinvesterades allt i produktutveckling i bolaget. 

 

Nicolas lät sig inte stoppas av svårigheten att sälja teknik till Japan. “Vi var förbaskat duktiga på mjukvara. Det insåg de japanska kunderna. Har du bara en kompetens som är unik går det alldeles utmärkt att sälja i Japan. Men du måste ha tålamod. Fördelen när du väl får kunder där är att de är extremt långsiktiga. Sköter du dig, vidareutvecklar och uppfyller deras krav – har du kunden in definitely.” 

 

Nicolas lyssnade till Annie Lööf när hon var näringsminister, som sa att det inte är de som politiker som kan bygga nya tillväxtföretag utan: “Ni i publiken. Hon sa att när ‘vi ringer förväntar vi oss att ni hjälper till’. Jag grunnade rätt länge på det och kort därefter kom det samtal från näringsdepartementet. De ville göra om koncernstyrelsen i Almi och Annies ord ringde i öronen. Jag tackade ja direkt.

 

Jag har gjort 25 år av samhällstjänst nu. Jag jobbade i Almis koncernstyrelse i åtta år, åtta år som ordförande i Sydsvenska Handelskammaren och nu är jag inne på mitt nionde år i Chalmers styrelse. Det har gett mig en dimension till. I Almis styrelse var jag med att vrida fokus mot tillväxtbolagen”, berättar Nicolas.

Var är HMS om ytterligare 36 år? 

– HMS har förutsättningar att växa i många år till. När jag ledde bolaget var det fokus på organisk tillväxt som också skapar stor samhällsnytta. Åren därefter har bolaget istället en förvärvsdriven tillväxt och kan växa mer med den. Jag hoppas att man hittar tillbaka till mer innovation och organisk tillväxt, säger Nicolas.

Och vad gör du själv helst framöver?

– Det har jag precis kommit fram till! säger Nicolas och fortsätter lyckligt: 

– Min tillfredsställelse får jag av att bygga nya stora tillväxtbolag. Så tills jag är 65 ska jag vara ordförande i två-tre börsnoterade teknikbolag och ytterligare två onoterade. Jag gillar balansen mellan de olika typerna av bolag. I onoterade har man större frihetsgrader att bygga riktigt bra bolag och man får så mycket tillfredsställelse när det lyckas. I börsnoterade blir det tyvärr lite mer kortsiktigt men man får ett kvitto varje kvartal. Jag har inget behov alls av att gå in operativt. Istället vill jag vara en aktiv ordförande och coach till ledningen. 

Fakta: HMS Networks AB

Varumärken: Anybus, Ixxat, Ewon och Intesis.

Grundades: 1988 av Nicolas Hassbjer. HMS står för Hassbjer Micro System AB som bolaget hette till år 2000.

Ägare: HMS-aktien är noterad på Stockholmsbörsens Nasdaq OMX Large Cap-lista. Den 31 december 2023 hade HMS 8 341 aktieägare där Latour, Staffan Dahlström med bolag och AMF Fonder var största ägare.

Säte: Halmstad.

Gör: Utvecklar och marknadsför produkter och lösningar inom Industriell ICT (Industrial Information and Communication Technology). HMS:s produkter och lösningar gör det möjligt för industriell utrustning att kommunicera och dela information med programvaror och system.

Kunder: Användare av HMS:s system är till exempel fabriksägare, systemintegratörer och byggnadsägare som använder industriell utrustning.

Anställda: Drygt 1 200.

Omsättning: Drygt tre miljarder kronor.

Webb: hms-networks.com/sv