Swipa, matcha och byt dina kläder
Med inspiration från dejtingsajter som Tinder, har Lin Kowalska startat Popswap - klädbytar-appen som gör det enkelt att byta kläder med andra.
- Jag ville se min och mina vänners garderober digitalt för att få en överblick, det var så det började, säger Lin.
Enligt företaget konsumerar svenskar i genomsnitt 13 kilo kläder, och slänger ca 8 kilo. Trenden går mot att allt fler hellre byter och köper kläder second hand, men det kan vara snårigt att hitta guldkornen. Lin såg att det fanns behov av en plattform som är anpassad efter klädbytarnas behov. Popswap samlar alla byten i ett och samma forum, och du kan matcha din garderob med andra genom att swipa mellan plagg du gillar. Hittills har hela 12 500 byten skett via appen!
Appen Popswap lanserades i slutet av sommaren. Nu finns det ca 15000 användare både i Sverige och utomlands.

"Målsättningen är att folk ska använda Popswap som en naturlig del i sin vardag", säger Lin. "Både före att byta och hålla sin garderob uppdaterad, men också för att själv hålla koll på sina egna kläder och hur ofta plaggen används".
"Det handlar om att förändra modebranschen i grunden, där man måste hitta andra typer av affärsmodeller som är kopplade till ett helt nytt sätt att se på modekonsumtion", fortsätter Lin.
Lin och Popswap vann i december Stockholms Innovationsstipendium med 100 000 kr i kategorin Kulturella och kreativa näringar. Nu har Lin precis lanserat Fashion Goals Academy i samarbete med Swedish Fashion Counsil - för att inspirera unga till att byta modevanor. Det är en föreläsningsserie med mode- och miljöexperter.
Fashion Goals Academy som är kopplat till 6, 12 och 13 av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, kommer att användas som underlag i undervisningen för gymnasieungdomar över hela landet.
Vad säger Lin då om samarbetet med Almi?
Läs mer om hur vi på Almi rent konkret har kunnat stötta Lin och Popswap på högersidan.
Vi är stolta över att få vara med på Popswaps fantastiska resa och ser fram emot stora framgångar för Lin och Popswap.

Lin om samarbetet med Almi:
- Genom möjligheten till micro- och brygglån kunde Popswap lansera och växa mitt i en pandemi. Dessutom har vi fått och fortsätter få otroligt fin rådgivning och stöd, vilket har varit och är minst lika viktigt, säger Lin.
Almis innovationsrådgivare Jenny om samarbetet:
Innovation Sthlm hjälper Lin att ta fram nya intäktsmodeller och en strategi för B2B, där vi också innoverat på tjänsteutveckling kopplat till den nuvarande tjänsten, med ett fokus på både nuvarande huvudmålgrupp men även andra målgrupper.
Vi ser Popswaps möjlighet att bli en nödvändig del av ett plaggs livslängd och att deras affärsmodell kan spela en verklig roll i modebranschens ekosystem. Lin har dessutom fungerat som inspiratör på Innovation Sthlms workshopserie Investeringsfärdig under modulen hållbara affärsmodeller, ett mycket uppskattat och inspirerande gästspel.