Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

"Vi visste inte att vi skulle få så mycket hjälp"

För ett par år sedan började Oskar Widmark odla växter hemma i lägenheten. Det blev till slut så mycket växter hemma att flickvännen sa att han eller växterna fick flytta ut. Då började han sälja växter och dörren till en ny värld öppnades.

Att sälja växter på nätet är en stor trend som bara ökar. Runt en kvarts miljon växter köptes via Tradera under 2019, enligt Tradera. Växter kan gå för stora belopp och försäljningen ökar år för år. Nu under pandemin har trenden fortsatt starkt uppåt. 

 

Oskar startade instagramkontot Plantthatplant och har nu 35000 följare och en webshop med samma namn. 

 

Ett större ansvar i branschen

Ebba Cronqvist, som kände Oskar från Lund, hade fått ett glapp mellan jobb och de började spåna på en marknadsplats för växter. Försäljning sker ofta via Tradera, Blocket, Instagram och Facebook och det finns risker för att bli lurad och för att något går fel med frakten. De såg en möjlighet att ta ett större ansvar i branschen och bygga en marknadsplats som fungerar som en köp- och säljplats, men där det också finns plats för att undervisa och vara social. Nu är plattformen Stikkling på väg att lanseras. 

Ebba Cronqvist och Oskar Widmark på Stikkling - öppnas i nytt fönster

Ebba och Oskar tycker att de har haft en bra företagsstart. De pitchade för Innovation Sthlm, som är en ny satsning hos Almi, och fick där verifieringsmedel och rådgivning som fokuserade på affärsidén och värdeerbjudandet. De har nu även fått innovationslån och mer coachnings-tillfällen hos Innovation Sthlm.

 

Innovation Sthlm arbetar både med etablerade företag och start-ups med starka innovativa idéer. Jenny Gizard är en av rådgivarna på Innovation Sthlm. 

 

- "För start-ups väljs de idéer som har hög innovationshöjd ut genom månatliga draknästepitcher och vi jobbar sedan med accelerationsrådgivning i kombination med låneerbjudanden för att skapa tillväxt", säger Jenny, och fortsätter: 

 

- "För Stikkling har vi genomfört både hållbarhetsideation där vi har tittat på Stikklings affärsmodell från ett hållbarhetsperspektiv, jobbat med teamet för att coacha fram en customer aquisition plan samt agerat löpande bollplank. När Stikklings affärsmodell nu tar fart kommer vi att följa företaget i sin tillväxt". 

Kombinationen av coachning och lån är guld värd. Det är lätt att tro att man är mest beroende av pengar, men coachningen har varit mer värdefull.
Ebba Cronqvist

- "Allt från att ha workshops som ger en struktur, till att vi har kunnat ringa och ställa frågor, har varit toppen för oss", säger Ebba. "Det är lätt att sväva iväg och om ingen säger till en blir det inte av att man sätter sig och konkretiserar. Innovationsrådgivarna har mycket erfarenhet så vi kan ställa frågor högt och lågt. Vi visste inte att vi skulle få så mycket hjälp", avslutar hon. 

 

Ebba tycker också att de har träffat många hjälpsamma människor som har väglett dem. Sträcker man ut handen och ber om hjälp så får man hjälp. 

 

Stikkling har haft en flygande start, där man redan nu hela 11 gånger har slagit de tidigare rekord som unika sticklingar har satt på Tradera. Traderas rekord låg på 17 555 kr för en stickling, och Stikkling har nu nått den fantastiska toppnivån på 32 000 kr för en Philodendron Ilsemanii. 

 

Vi önskar Ebba, Oskar och Stikkling stort lycka till framöver och tack för att vi får vara med på er resa!

- öppnas i nytt fönster

Stikkling är plattformen som ska göra det enkelt och säkert att köpa och sälja växter. Stikkling finns här. 

Vill du också få stöttning från vår innovationsrådgivning? Här hittar du kontaktinformation

- öppnas i nytt fönster