Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:

De skakar om rekryteringsbranschen

Med inspiration av musiktjänster som Spotify har de utvecklat ett nytt sätt att rekrytera. Visionen är att i dagarna lansera världens enklaste rekryterings-plattform där jobbsökande annonserar och matchas automatiskt med passande arbeten utan att behöva söka varje tjänst på nytt varje gång.

Bakom JobAgent står psykologen Björn Elowson, serieentreprenören Mats Wernheim, rekryteringsexperten Viktoria Flygare och Fredik Niemelä, tidigare Product Development Director på Spotify.

 

- Vi var frusterade över hur dåligt matchning på arbetsmarknaden fungerade. Människor och jobbmöjligheter borde kunna mötas på ett enkelt och strukturerat sätt. Tekniken finns där redan, säger Viktoria.

Om du ska sälja en cykel så lägger du upp en annons med en beskrivning av cykeln, priset och eventuellt när en köpare kan hämta den. Lika enkelt ska det vara att lägga upp en annons om sig själv
Björn Elowsson, VD på JobAgent AB.

  

I JobAgents lösning får du hjälp att beskriva dina styrkor och din personlighet i en TalentAd – annonsen om dig. Rekryterare kan sen söka efter kandidater lika enkelt som att leta låtar/artister på Spotify. När de söker så matchas anonyma TalentAds baserat på personliga preferenser, färdigheter och personlighetsbeskrivningar. Som kandidat så äger du din data och loggar in med BankID. Det är upp till dig vad som ska vara sökbart och vad du vill presentera i din TalentAd. Du är anonym i första steget och väljer själv om du vill acceptera förfrågningar och matchande jobbmöjligheter.

 

Det handlar om cirkulär rekrytering. En delningstjänst där du som kandidat har all data på en plats och rekryterare ansöker till dig istället för tvärtom. På det här sättet behöver en kandidat inte göra samma procedur om och om igen och skicka samma data till olika arbetsgivare.

 

Det är dags för en hållbar, respektfull och uppdaterad jobbmarknad
Viktoria Flygare

- Vi vill säga hejdå till galenskaper som att hundratusentals nejtackade kandidater läggs i isolerade, stängda databaser och glöms bort. Går du inte hela vägen i en process så är du i vår lösning automatiskt sökbar hela tiden för andra arbetsgivare och kan bli kontaktad för jobbmöjligheter du inte ens visste fanns, säger Viktoria.

Vad har Almi kunnat bidra med? 

Resan inom Almis affärsutveckling startade med att JobAgent sökte kontakt med Anneli Viklund, eftersom delar av teamet kände till henne sedan tidigare. Tidigt fick Anneli uppfattningen att företaget är en potentiell snabbväxare med extremt goda möjligheter att skapa en globalt skalbar affärsmodell. Då kopplades även Marlen Bakke, Innovationsrådgivare på Almi, in. Hon har förutom sitt djupa kunnande inom området innovation också omfattande internationell erfarenhet.

 

Tillsammans har rådgivarduon coachat bolaget initialt och senare har Marlen tagit över som huvudrådgivare under uppstartsskedet. När företaget omsätter mer kommer Anneli att gå in som rådgivare om bolaget önskar ytterligare tillväxtcoaching i samband med den globala introduktionen. JobAgent har alltså tagit del av flera olika insatser från Almi, med Utvecklingsdialog, Tillväxtlån, Starta smart- och Växa smart-rådgivning. 

Vi har fått ovärderligt stöd när det gäller affärsutveckling från våra rådgivare Marlen Bakke och Anneli Viklund. Vi har även fått möjlighet till finansiering via Almis tillväxtlån där Matilda Lembke också varit till stor hjälp
Viktoria

Lansering

JobAgent har redan nu ett flertal kunder som väntar på att få tillgång till plattformen och lanseringen kommer att ske i två steg. Steg 1 går ut på att bjuda in kandidater där de kan skapa sin TalentAd. Steg 2 går ut på att göra plattformen tillgänglig för rekryterare och rekryterande chefer.

 

- Vi förstår att allt inte kommer förändras över en natt. Arbetsgivare kommer fortsätta envisas med att sätta ut annonser och begära in CV. Därför ser vi såklart till att du också har smidig tillgång till jobbannonser via vårt system och att du automatiskt får ett snyggt CV som är lättillgängligt från mobilen, säger Viktoria.

 

Lansering kommer att ske i första hand i Sverige, men det finns en tydlig plan för hur JobAgent kan lanseras i andra länder.

Vilka utmaningar har ni stött på?

Teamet har jobbat hårt de senaste åren. 

- Svårast hittills har varit att hitta en rimlig nivå för vår MVP, vår kärnlösning. Man vill få med allt direkt men det är samtidigt viktigt komma ut och testa för att få nödvändig feedback, säger Viktoria.

 

Lansering sker inom kort, och timingen kunde förmodligen inte ha varit bättre. Det är många som behöver leta nya jobb framöver och JobAgent kan vänta sig en stor mängd arbetssökanden i sin databas.

 

Vi önskar JobAgent stort lycka till! 

 

Björn vd på Jobagent
Björn Elowsson, VD och en av grundarna på JobAgent

Vill du också boka ett möte med oss på Almi? 

Klicka här

Vill du läsa om andra tillväxtföretag eller veta mer om vårt projekt som stöttar företag i tillväxt? Klicka här