Skippar du hållbarhetsrapportering?
Även om du inte driver ett tillräckligt stort bolag för att lagen kräver en hållbarhetsrapport så är det smart att redan nu börja med en. Se hur du kan göra!
Att redovisa sitt hållbarhetsarbete kommer snart bli lika naturligt för företag som att göra sin årsredovisning.
Här är viktiga plus varför du bör satsa på det:
Informera naturligt
Hållbarhetsrapporten är ett superbra sätt att vara transparent mot dina intressenter. De följer lätt vad bolaget har gjort och har som plan framåt.
Utför det som är redovisat
En hållbarhetsrapport skapar också incitament internt – det som blir redovisat blir också utfört. Om du och medarbetarna har tagit upp konkreta hållbarhetsmål vill ni såklart inte misslyckas med dessa.
Använd rapporten smart
Använd delar av er redovisning i era sociala medier och andra kommunikationskanaler. Då skapar ni automatiskt innehåll som inte är "rapport-torrt" utan delarvänligt!
Inspireras!
Företaget Stiernas hållbarhetsrapport utstrålar ridning, natur och vårt svenska klimat – läs hur de gjorde här
Vill du få framtidstips direkt till din inkorg?
Signa upp dig för Framtidstipset och få en gång i månaden enkla tips på vad du kan göra i ditt hållbarhetsarbete!