Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
27 oktober 2021

Hylla mer, hylla fler!

Porträttbild Mattias Walfridsson
Mattias Walfridsson

Hösten brukar vara en tid för många prisutdelningar och galor där framgångsrika företag och företagare uppmärksammas och i år är inget undantag. Almi Nord har både egna utmärkelser och många samarbeten där vi är delaktiga som medarrangörer eller partner i olika priser inom näringslivet i våra två nordligaste län. Men är det viktigt med priser och gör de skillnad? Och har vi kriterier för hur vi uppmärksammar företag som gör att de speglar vårt samhälle och de utmaningar vi står inför?

 

Jag tror att näringslivsgalor och priser är viktigare än vad vi med jantelagen närvarande ibland vågar erkänna. Att bli uppmärksammad genom att hamna på en topplista, bli nominerad eller att få kliva upp på scen på den där galan, ta emot pris och få motta hyllningarna är betydelsefullt. Bekräftelsen på att någon annan tycker att man gör något bra skapar en stolthet som man ibland nästan kan ta på. Samtidigt är det inspirerande för oss runt omkring när vi får veta mer om företagets resa och vad det är man gjort för att lyckas.

 

Personligen är jag övertygad om att galor och andra sammanhang där man delar ut priser är viktigt för att belysa företagandets betydelse för utvecklingen av vårt samhälle. Jag tycker dock att vi i högre utsträckning behöver fundera över vad vi väljer att uppmärksamma och vilka kriterier vi använder. De förebilder vi lyfter fram ska inte bara ha lyckats med sitt företagande, de behöver också kunna visa att de är en del av den nödvändiga omställning vi står inför. Vi behöver visa att framgångarna inte sker på bekostnad av människa eller miljö. Eller ännu hellre, hur affärsmodellen kan vara en del av omställningen.

 

Val av priskategorier och kriterier har också en stor betydelse för vilka det är som i slutändan får ställa sig på scen, bli hyllade och ta emot pris. Det är naturligtvis ingen slump att dessa sammanhang i stor utsträckning domineras av män med svensk härkomst. Vi ska naturligtvis inte skambelägga framgångsrika och duktiga manliga företagare. Men vi behöver bli bättre på att i större utsträckning uppmärksamma förebilder som speglar vårt samhälle och då är såväl könsfördelning som mångfald mycket viktigt att ta i beaktande när vi skapar strukturerna.

 

I år skulle Almi Nord ha utsett Tillväxtligan i Västerbotten och Norrbotten för tionde året i rad. Tillväxtligan har varit mycket omtyckt och uppskattad men vi väljer istället att pausa i år för att fundera på hur vi framöver ska uppmärksamma tillväxtresor. Hållbarhet genomsyrar allt vi gör på Almi och vi tycker att det är viktigt att få in det som en faktor även när vi prisar tillväxt. Genom att låta hållbarheten ta större plats även i dessa sammanhang kan vi lyfta fram en större mångfald av förebilder. Genom att hylla mer – hylla fler – kan vi bidra till att skapa en hållbar framtid tillsammans.

 

Mattias Walfridsson
Affärschef Västerbotten, Almi Nord