Jag vill göra skillnad för företagare och att de ska känna att jag verkligen bryr mig
Många känner honom som Pellas, få vet att han heter Pellas Per Andersson. Pellas är gårdsnamnet från Leksand där han är uppvuxen. Som rådgivare på Almi Mitt i Sundsvall har han stöttat en lång rad företagare både i området och i region Gävledala. Mottot är att alltid göra skillnad ute hos kunden genom att bidra med den kunskap och erfarenhet man har.
– Det är en fantastisk feedback när företagare som kanske haft en tuff period tar sig igenom den och säger att förändringen aldrig skulle ha varit möjlig om vi inte haft våra möten.
Ekonom, företagare – och bilälskande golfare
Pellas började sin bana med att ta en magisterexamen i ekonomi med inriktning mot marknadsföring i Sundsvall. Därefter blev det en kort visit i Stockholm där han jobbade med redovisning i näringslivet. Eftersom han har en passion för bilar, varumärken med känsla, landade han sedan på BMW i Borlänge och arbetade med försäljning och det interna kvalitetsarbetet. På sitt cv kan han även checka av fem år som vd/klubbchef på Leksand Golfklubb med ett 10-tal anställda. Golf är för övrigt fortfarande ett stort intresse och det händer att han tar med kollegorna på en tidig 9-håls runda. Ibland får de även testa hans golfsimulator i garaget.
– När jag började på Almi i Borlänge 2006 kände jag att jag hittat rätt, att det här är precis vad jag vill göra. Tänk bara att du får kunskap i alla olika spännande branscher. Men det är kunder och kollegor som har bidragit till att man nu är uppe i hela 16 år på Almi. Ett bevis på detta är också att jag behöll jobbet på Almi Dalarna trots flytten med familjen till Alnön 2007. Efter nio års pendlande, med även härliga år i Hälsingland, började jag 2016 hos det fantastiska gänget på Almi Mitt.
Egen utveckling är nyckeln
De första åren på Almi arbetade Pellas främst med finansiering, därefter gick han över som rådgivare med fokus på affärsutveckling i befintliga bolag. Han beskriver sig mer som en praktiker än en teoretiker. Han älskar att dela med sig av vedertagna men även modifierade affärsverktyg. Inte bara till kunder utan även till medarbetare. Tillsammans med kollegan Mariann Halvarsson var han med att skapa Almis unika, interna utbildningsprogram som är obligatoriskt för både chefer och anställda i hela Sverige.
Det är den största nyckel, det är då det händer grejer, när de inser hur och vad de kan göra praktiskt. Det blir en slags utbildning i affärsutveckling där processen utgår ifrån just deras situation.
Bra stämning på jobbet
För Pellas är även det interna arbetsklimatet, en positiv stämning och att alla mår bra på jobbet, viktiga delar. Det bästa han vet är att få frågan av en kollega om hjälp. Det gäller också att förstå varandras olika styrkor och expertområden för att skapa en bra kundupplevelse.
– Det här jobbet är sjukt roligt, en passion. Vissa kunder vet vad vi gör, men andra vet inte det. Vi skapar nytta för alla typer av företag, från små innovativa bolag i uppstart till lite större bolag med en omsättning på allt från 5–50 miljoner. Många har inte förstått att det vi erbjuder dessutom är till övervägande del kostnadsfritt.



Juni 2022