11 Group fick fart med Almi

Med ett stort tekniskt kunnande, strategisk marknadsföring, branschkunskap och god hjälp av Almi har 11 Group vuxit med raketfart.

Michael GegerfeltDen nätbaserade kosmetikåterförsäljaren 11 Group (eleven.se) startade sin verksamhet i bruksorten Ankarsrum för åtta år sedan, och har ökat sin omsättning med nära 30 procent per år sedan starten. Bokslutet 2011 visade att företaget hade en omsättning på 58 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 3.7 miljoner kronor. Förutom en smart affärsidé och en utpräglad entreprenörsanda finns det två faktorer som varit av avgörande betydelse för företagets framgång.

Michael Gegerfelt har en bakgrund från IT-sektorn, vilket gjort att han redan från första knapptrycket hade full koll på det tekniska upplägget, smarta vägar att marknadsföra sig på nätet och medarbetare som ville utveckla företaget. Bland annat satsar man en hel del tid och kraft på sociala medier.

Den andra faktorn som varit av avgörande betydelse var att Almi kom in i bilden.

– När vi ville expandera i början av företagets historia hade vi helt enkelt inte tillräckligt med eget kapital och via banken kom vi i kontakt med Almi. Ska jag vara ärlig var jag inte helt nöjd med att Almi skulle vara med, eftersom jag hade en bild av dem som en byråkratisk myndighet. Men det visade sig att det var jag som hade dålig koll. Almi var mer drivande än banken och var framför allt mer måna om att vi expanderade. Banken vill ha trygghet, medan Almi ständigt pushade oss framåt.

Information om 11 Group

Företagsnamn: 11 Group AB.
Etableringsår: År 2000 (på nätet sedan 2004).
Antal anställda: 15 stycken.
Omsättning: 58 miljoner kronor (2011).
Främsta drivkraft: Intresse och entreprenörsanda.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Häng med oss på Twitter och ta del av dialogen kring framgångsrikt företagande.
Twittra med oss