Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Det är vi som är Almi Blekinge

Som ett led i att synliggöra oss som jobbar på Almi Blekinge kommer vi under våren att presentera våra rådgivare, en och en på LinkedIn och Facebook. En längre intervju med respektive person kommer sedan att publiceras här på sidan. 

Om du inte redan följer oss i sociala media är du varmt välkommen att följa oss både på Linkedin och Facebook.


Vi startar upp sidan med en krönika skriven av vår vd Martin Åkesson och önskar god läsning!

Kriströtthet och optimism

Att vi alla på något sätt påverkats av den pågående pandemin står helt klart. Vissa mer, andra mindre men alla berörs av situationen vi befinner oss i. När vi på Almi möter företagen är också bilden där diversifierad. Det står mer och mer klart att branscher med tydligt beroende av mänskliga möten har det tuffast. Om vi även i framtiden vill ha en levande flora av restauranger, besöksmål, hotell, kultur, lokal handel och idrott så behöver vi rikta offentliga insatser för att stötta dessa branscher ännu mer. Men vi behöver också som privatpersoner tänka om och i större utsträckning handla och spendera i vår lokala närhet.

Det finns flera goda anledningar till det, en viktig sådan är alla arbetstillfällen som dessa företag skapar för våra ungdomar. Sommarjobb och förstagångsjobb som är så otroligt viktiga för ungdomars tro på framtiden.

 

Almis uppdrag i den pågående krisen är att erbjuda dig som företagare rådgivning och finansiering. I grunden är det vår ordinarie verksamhet men kopplat till krisen så har vi tagit fram särskilt anpassade tjänster som stimulerar till hållbar omställning och möjliggör finansiering. Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Trots en utbredd trötthet kring allt vad pandemi och kris heter så är vår bild att företagen och entreprenörerna i Blekinge faktiskt är optimistiska inför framtiden. Man kämpar och sliter både för sin egen, sin personals och sina kunders skull.


Våren har börjat visa sig, snart kommer sommaren och ett vaccin. Vad det nya normalläget kommer att innebära är det många som spekulerar i. Jag nöjer mig för stunden med att konstatera att allt annat än nuläget blir bättre. Dessutom har vi alla möjlighet att påverka och forma vår framtid. Det inger hopp och optimism.


Vi på Almi Blekinge finns här för dig som företagare och för att göra det så enkelt som möjligt att nå oss kommer vi under våren att presentera våra rådgivare på Linkedin. En tillhörande intervjuserie kommer att följa här på sidan, håll utkik.

 

Med önskan om en frisk och riktigt god påskhelg!

 


Martin Åkesson
VD Almi Blekinge

 

 

 

Almi Blekinge presenterar stolt 

Först ut i vår intervjuserie är Amani El-Ali Mazloum

Amani är rådgivare och hållbarhetsansvarig här på Almi Blekinge. Tack vare att hon är trespråkig erbjuder hon rådgivning både på svenska, engelska och arabiska.
Amani har jobbat på Almi i snart sex år. Dessförinnan drev hon eget inom den ekologiska skönhetsbranschen. Hon är utbildad inom Internationell sälj och affärer och föreläser ofta på olika arenor om entreprenörskap – ett ämne hon verkligen brinner för.


Amani, berätta närmare om din roll här på Almi och hur du stöttar företagen
Som rådgivare stöttar jag dels blivande entreprenörer från idé till start, dels etablerade företagare som vill växa och utvecklas. Alla utgår från olika kunskapsnivåer så inget möte är det andra likt – det är jätteroligt och inspirerande!
Jag jobbar med individuell rådgivning, rådgivning i grupp, seminarier, företagarskolan på lätt svenska och andra inspirerande aktiviteter. På Almi finns något för alla oavsett vilken fas man befinner sig i brukar jag säga. Vi har alltid spännande och utvecklande aktiviteter på gång!


Berätta om ditt arbete inom hållbarhetsutveckling
Ja, det här viktiga arbetet drivs nationellt inom hela Almi. Jag är projektledare och vi jobbar brett både med sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekter. Just nu befinner vi oss i en intensiv utvecklingsfas med fokus på hållbara intraprenörer.


Vad är en hållbar intraprenör och på vilket sätt inverkar Almi?
Jo en hållbar intraprenör är kort sagt en person som vill förnya och utveckla sig själv, sin organisation och sitt företag på ett hållbart sätt inifrån – så att företaget kan bli ännu bättre utåt.
Här agerar jag ögonöppnare för att hjälpa entreprenören och företaget att skapa hållbar tillväxt, bland annat genomför jag en så kallad Hållbarhetsdialog.


Vad är det bästa med ditt jobb?
Att träffa så många fantastiskt drivna personer, vara med och utveckla spännande affärsidéer och inte minst att få se någons dröm bli verklighet.


Vilka är dina tre bästa tips?

  • Tro på dig själv
  • Våga utmana ditt jag
  • Omge dig med människor som vill få dig att växa


Avslutningsvis skulle vi vilja höra något personligt
Jag har även en utbildning som skönhetskonsult. Är utbildad på en internationell skönhetsskola och har bland annat blivit erbjuden jobb som makeup-artist till en prinsessa.

 

Kontakta Amani 
Läs mer om Hållbarhetsutveckling 
Läs mer om Företagarskolan på lätt svenska 

 

Almi Blekinge presenterar stolt veckans medarbetare –
Helena Holgersson

Helena Holgersson är med sina 25 år på Almi en av våra mest erfarna medarbetare. Hon är en sann early-adopter och ligger alltid på framkant, något vi alla uppskattar och drar nytta av. Helena jobbar som rådgivare, projektledare och miljösamordnare.

 

Helena, berätta lite närmare om dina roller på Almi – hur stöttar du företagen?
Som rådgivare jobbar jag både med affärsutveckling och finansiering. Jag möter dels personer med idéer i tidig fas och dels företag som är etablerade. Jag vill verkligen uppmuntra alla företagare att ta chansen och våga testa våra rådgivningserbjudanden. Alla kan genomföras digitalt. Tex Smart omställning som är en jättebra ögonöppnare och som mynnar ut i en handlingsplan, konkreta aktiviteter och tips kring omvärldsbevakning. Behöver du på ett enkelt sätt förstå ekonomin kopplat till din affärsmodell är Visualisera din affär helt perfekt. Många uppskattar en rådgivares input och stöttning i att ta fram en handlingsplan eller med att strukturerat fascilitera olika teman tillsammans med sitt team, sin ledningsgrupp eller styrelse.

Utöver min roll som rådgivare är jag delprojektledare inom ett samverkansprojekt. Här sammarbetar vi med Blekinges övriga företagsaktörer i syfte att underlätta för länets företagare att få del av alla erbjudanden, utbildningar och stöd som finns i regionen. 


Som miljösamordnare håller jag ihop Almi Blekinges del i arbetet kring miljödiplomering Multisite som Almikoncernen årligen certifieras i, enligt Svensk Miljöbas. Dessa erfarenheter drar jag nytta av i mina kundmöten när vi diskuterar till exempel affärsmodell och påverkan ur de tre aspekterna miljö, social- och ekonomisk hållbarhet.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det absolut bästa är att träffa entreprenörer i olika skeden. Att få vara en del i deras utvecklingsresa, höra om deras planer, om varför de vill starta företag eller en gång i tiden valde att ta steget. Många delar gärna med sig och det är verkligen en förmån att få lyssna och ställa frågor kring affärsmodell, utmaningar och framtidsplaner för att sen komma med tips kring vidare utveckling.

 

Det är heller ingen nackdel att Almi är en så bra arbetsgivare. Det är spännande att få vara med om den förändring som vi genomgått sedan vi började implementera strategi 2018. Visst kan man tycka att ”vi erbjuder samma sak som vi alltid gjort” men faktum är att vi har gjort en jätteförändring både kring hur vi tar fram erbjudanden, hur vi leverar dessa och hur vi jobbar rent organisatoriskt.


Berätta mer om dig själv!
Jag älskar nya it-system och appar. Jag är en av dem som gärna testar och lär mig nya saker inom området. På fritiden är det familj, vänner och träning som står högst på listan. Å jag tycker mycket om djur, har både en hund och en katt. I min visionboard har jag bland annat en bild med en vy från en strand i södra Spanien …


Innan jag började på Almi har jag bland annat arbetat inom industrin och i ett team på arbetsförmedlingen som stöttade ungdomar till arbete och utbildning. Under mina år på Almi har jag jobbat med allt från kundservice, låne- och ekonomiadministration, kommunikation, IT, vård- och omsorgsprojekt samt tillväxtprogram för unga företag. Tack vare mina många roller har jag fått en god inblick och förståelse i alla delar av Almis verksamhet. Det har jag mycket nytta av i rollen som rådgivare.


Vilka är dina 3 bästa tips?

 

  • Ta hand om kunderna. Lös deras problem och överträffa deras förväntningar.
  • Ta hjälp av andra. Det är ok att inte vara bäst på allt.
  • Sätt upp mål. Både på lång och kort sikt. Följ upp och reflektera en stund över resultatet.


Kontakta Helena
Läs mer om Helenas samverkansprojekt

 

Veckans medarbetare – Joakim Sandell


Joakim är affärschef och rådgivare. Som affärschef fördelar, leder och följer han upp vårt interna arbete samt skapar leads genom olika aktiviteter. Rådgivarrollen är speciellt inriktad på organisation, ledarskap, ekonomi och tillväxtutmaningar i snabbväxande företag. Han coachar även dig som har en ny idé eller en innovation som du vill testa.


Joakim, du har jobbat på Almi ganska länge, låt oss ta det från början!
Det hela började med ett eget företag där jag 1994, ung och nyfiken hade förmånen att delta i Almis för mig unika starta-eget-utbildning. Det var där jag la grunden till förståelsen för entreprenörskapets komplexitet och började odla kontakter med andra entreprenörer, finansiärer, revisorer och tjänstemän. Jag lärde mig hur man genom rätt marknadsföring och paketering av sitt erbjudande skapar affärer både med privatpersoner och företag. Jag fick även erfara att det inte var helt lätt att vinna statliga och kommunala upphandlingar.

 

Efter ett par mycket lärorika år som egen företagare var det dags för vidareutbildning inom IT och ekonomi/management och direkt därefter fick jag en anställning på Länsstyrelsen i Blekinge där jag jobbade som projektledare och med strukturfonder och företagsstöd.

 

År 2006 började kontakterna med länets företagare på djupet genom att jag fick anställning på Almi Blekinge – å här befinner jag mig stolt än idag.


Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb och min roll på Almi är när en entreprenör ringer och säger ”kommer du ihåg mig, du hjälpte mig för 5 år sedan och nu behöver jag din hjälp igen”. Då vet jag att jag har gjort skillnad. Jag är oerhört stolt över möjligheten att kunna hjälpa till för stunden men det är först när någon ringer igen efter flera år som den riktiga utdelningen kommer. Att vara företagsrådgivare kräver långsiktighet och tålamod, precis som det för den som driver sitt eget företag – där finns inga tvivel!

 

En annan sak som jag uppskattar med mitt jobb är samarbetat med människor i skiftande roller. Allt från landshövdingar, näringslivschefer, banktjänstemän och jurister men framför allt drivna och framgångsrika företagare. Det är i mötet, i samarbetet och med inspiration av dessa kvinnor och män som jag har får chansen att vara en del i helheten. Jag är ödmjuk och tacksam för dessa möten med kompetenta människor i olika befattningar och roller.


Vad brinner du extra för?
Efter alla dessa år har jag såklart hittat vissa inriktningar som jag brinner lite extra för. Jag är exempelvis väldigt intresserad av varför vissa affärsmodeller funkar och vissa inte, hur dynamiken uppstår på vissa företag och uteblir på andra, hur företag organiserar sig och hur vissa företagsledare blir så duktiga på att vara förebilder och leda sina medarbetare till resultat som andra bara kan drömma om. Så – ekonomi, management, organisation och ledarskap har blivit paradgrenar för mig och det är nog i tankar kring detta ni fångar mig om jag ser koncentrerad och kanske lite drömmande ut.


Tveka inte att höra av er med era utmaningar! Tills dess, kämpa på och ha det bäst där ute!



Kontakta Joakim
Läs mer om affärsutveckling

 

Veckans medarbetare – Marcus Johansson


Marcus arbetar som kreditchef och rådgivare. En stor del av hans tid går till att arbeta med nya lån i möten med kunder och samarbetspartners. Han arbetar även med regelefterlevnad och uppföljning – både intern samt uppföljning av våra lånekunder.

 

Marcus är smålänning och kommer ursprungligen från Nybro. Efter studier i Karlskrona på BTH blev han kvar i stan, vilket förstås gläder oss. Marcus har arbetat på Almi sedan 2008, dessförinnan var han på Ernst & Young och New Wave Group.


Marcus, berätta lite närmare om din roll på Almi – hur stöttar du företagen?
Vi på Almi erbjuder lån och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Jag jobbar främst med finansiering och har ett nära samarbete med bankerna i Blekinge. Ofta kan inte företagen lösa all sin finansiering via banken utan behöver ytterligare en finansiär och där spelar vi en viktig roll. Det kan till exempel gälla finansiering vid ett företagsförvärv, en marknadssatsning, produktutveckling eller en investering i maskiner och inventarier. Målsättningen är att finansieringen skall hjälpa företaget att växa och utvecklas.


Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa är att kunna hjälpa företagen att utvecklas genom finansiering och rådgivning i olika former. Det är inspirerande att få följa ett nystartat företag på sin tillväxtresa till ett etablerat och framgångsrikt företag, med alla de utmaningar som finns längs vägen. Det är lika roligt att ha möjligheten att hjälpa ett etablerat företag som behöver investera eller kanske har hamnat i en tillfällig svacka som exempelvis nu under Corona-pandemin.

 

Almi är dessutom en bra arbetsgivare och jag har kollegor som gör att det är lätt att trivas här!


Vad skulle du vilja berätta mer om dig själv?
Mycket av fritiden spenderas i ishallen. Mina tre pojkar spelar hockey och jag är själv engagerad som ungdomstränare i Karlskrona HK. Jag gillar träning och försöker röra mig så mycket som möjligt. På sommaren är det bålliv som gäller i Karlskronas skärgård.

 

Avslutningsvis, ge oss några kloka råd!

 

  • Jobba igenom din affärsplan noga – fokusera på hur produkten eller tjänsten skall säljas och varför kunden ska köpa av just dig
  • Det är viktigt att du har någon du kan bolla dina tankar och idéer med. Våga ta hjälp av andra som kan mer än du själv.
  • Ha koll på din egen och företagets ekonomi. Upprätta budget och anlita en redovisningskonsult eller revisor om du inte kan bokföring själv.

    Kontakta Marcus
    Läs och lär mer om finansieringsrådgivning

 

Vi presenterar stolt veckans medarbetare –Lena Karlsson


Lena är rådgivare och ansvarar även för vårt mentorprogram. Hon uppskattar dialogen med kunderna och får enegi av att följa med på utvecklingsresan, att se företag växa.
Lena har varit med från Almistarten 1994. Med sin ekonomiska bakgrund, analytiska förmåga och nyfikenhet har hon under åren hjälpt många företagare att växa och utvecklas.

 

Lena, berätta om hur du stöttar företagen?
Det unika med Almi är vårt erbjudande som innefattar både företagsrådgivning och finansiering i kombination. Jag ger verktyg och stöttar företag så att dom kan komma vidare i sin affärsmodell. Vissa kunder kommer till oss och ber om finansiering men efter en inledande dialog landar vi ibland i att det är affärsutveckling som vore den bästa starten. Det är roligt att kunna vägleda in på rätt spår även om det emellanåt blir en annan väg än vad kunden först tänkt sig.
Jag vill också nämna att vi jobbar under tystnadsplikt – företagarna är helt trygga i sin kontakt och dialog med oss.
Min styrka ligger i att förmedla insikter på det ekonomiska planet. Jag går igenom företagets budget, resultat- och balansräkning och så jobbar vi oss vidare med detta som utgångspunkt. Det är verkligen ett jätteoligt jobb jag har!


Berätta om Almis mentorprogram!
Ja, Almis mentorprogram vill jag verkligen rekommendera! Med hjälp av ett verktyg matchar jag adept och mentor. Det är ju så viktigt att hitta rätt och skapa förtroende och dynamik mellan adept och mentor. Vanligtvis pågår programmet mellan 6-12 månader men jag känner flera som efter genomfört program valt att behålla den affärsmässiga kontakten långt mycket längre. Mentor och adept träffas koninuerligt under programmets gång och vi på Almi finns till hands och stöttar med verktyg och närmare vägledning. Välkommen att kontakta mig om du är intresserad av att få en mentor eller om du själv vill dela med dig av dina erfarenheter och bli mentor.


Med din långa erfarenhet på Almi – ge oss något exempel där du gjort skillnad
För ganska många år sedan kontaktades jag av en kund som drev en heminredningsbutik och som behövde ett lån. Butiken var jättefin men kunden hade inte tillräckliga kunskaper inom ekonomi och företaget visade negativa siffror. Vi satte oss tillsammans och tittade på siffrorna och jag valde att ta det ytterligare ett steg. Jag benade upp och visade hur mycket pengar företagaren behövde varje månad för att klara sig privat, alltså pengar till boendekostnad, mat, nöjen och så vidare. Vi räknade sen på hur mycket pengar som behövde inkomma per timme, per vecka och månad. Det blev kort och gott en grundkurs både i privat- och företagsekonomi. Ekvationen visade att företaget inte gick ihop sig vilket blev en aha-upplevelse för kunden. Trots att mitt besked var negativt så var insikten viktig och kunden mycket tacksam. Vi lär av våra misstag och dom kan vara dyrköpta om vi inte tänker till innan.


Har du något tips du vill förmedla?
Något jag vill skicka med både till blivande och befintliga företagare är vikten av att göra en noggrann budget och markandsundersökning samt analyser månads- eller kvartalsvis. På så vis kan man ”mota Olle” och undvika, eller åtminstone minska vissa hinder och ekonomiska bakslag. Vi på Almi hjälper gärna till!


Vad gör du när du inte jobbar?
Privat blir det många promenader med sambon, umgänge med familj och vänner, lek och bus med barnbarn och så är det ju tid för vårbruk i trädgården, äntligen!

 

Kontakta Lena
Läs mer om vårt mentorprogram

 

Vi presenterar stolt veckans medarbetare – Anders Johansson


Anders är vår rådgivare och expert inom internationalisering kopplat till nätverket Enteprise Europe Network, EEN. Tidigare har han arbetat med marknad och försäljning inom livsmedelsindustrin. Han har även varit byråledare samt jobbat på ett utvecklingsbolag för functional food. Samtliga goda erfarenheter att dra nytta av i rollen som rådgivare. Anders har varit på Almi i 11 år och arbetar både med individuell rådgivning och rådgivning i grupp.


Berätta mer om EEN!
EEN är världens största affärsnätverk för små och medelstora företag med internationella ambitioner. Nätverket är aktivt i fler än 60 länder och innefattar över 3600 rådgivare. Inom nätverket erbjuder vi kostnadsfritt både personlig rådgivning, innovationscoachning och inte minst, tillgång till internationella affärskontakter.


Hur jobbar du inom nätverket?
Det är många företagare som känner sig obekväma med att ta inledande kontakter med potentiella kunder eller leverantörer utanför Sveriges gränser. Här kommer vi inom nätverket in och kan stötta. Jag hjälper till att hitta nya kunder och leverantörer, antingen via mitt eget kontaktnät eller tillsammans med en internationell kollega inom EEN som lokalt kan utforska marknaden och förutsättningarna närmare.


Vad är det bästa med ditt arbete på Almi?
Det personliga mötet med företaget. Att lyssna av och försöka förstå deras affär. Att utifrån behov och utmaningar få vara en del i företagets utveckling. Jag gillar verkligen mitt jobb!


Nämn ett par kundresor du varit delaktig i som gjort skillnad
Ett exempel är det stora bolaget som inte nådde hela vägen fram med sitt erbjudande till sin stora och viktiga kund. Det var bolagets vd som själv kunde erbjudandet bäst visade det sig. Genom att bolaget samtidigt deltog i en av våra vd-grupper där flera företagsledare kontinuerligt träffas bland annat för erfarenhetsutbyten, kom gruppen fram till att vd’n borde släppa vd-rollen och i stället ta säljansvaret i bolaget. Detta visade sig vara ett mycket lyckat drag, effekten och resultatat är känd inom gruppen.

 

Ett annat exempel är när jag tillsammans med en italiensk EEN-kollega lyckades hitta en producent i norra Italien. Den italienska regionen är känd för sina hantverk inom designade väskor och matchningen mellan min kund och den italienska producenten la grunden till ett gott samarbete.


Ryktet säger att du under 90-talet var delaktig i att sätta Karlshamn på Sverigekartan, berätta!
Ja det var ett spännande uppdrag som jag fick möjlighet att arbeta med under under min tid på Carlshamn mejeri. Det var när vi skulle lansera varumärket. På kort tid lyckades vi sätta Karlshamn på Sverigekartan tack vare kampanjen Gott gott i gott gott. Vi var det lilla mejeriet som slogs mot de stora företagen på matfett- och glassmarknaden. Med en betydligt mindre budget insåg vi vikten av att särklija oss. Med en minimalistisk design på förpackningarna presenterade vi oss som det lilla lokala, neutrala och tidlösa mejeriet i Carlshamn. Våra ambassadörer i mediakampanjerna hette Torsten och Tore, tvillingar från Skånska Borrby. Vi hade verkligen roligt tillsammans under åren som dom medverkade. Dom gjorde avtryck i hela landet och deras popularitet lever kvar än i dag.


Berätta något personligt!
Jag vet inte om det är så personligt, kanske mer överraskande att jag som bleking har genomfört 15 stycken Vasalopp. Jag planerar att åka igen 2022.
Överlag gillar jag idrott, och fotboll i synnerhet. Tack vare fotbollen som är ett lagarbete har jag lärt mig och uppskattar att jobba tillsammans som ett lag. Du vet känslan att jobba gemensamt mot ett uttalat mål och sen lyckas nå det. Det är ju så mycket trevligare och roligare att göra det tillsammans!

 

Dina 3 bästa tips 

  • Var tydlig och fokusera på ditt kärnerbjudande
  • Tänk hållbart och tydliggör nyttan för kunden
  • Var inte rädd för att fråga och ta hjälp av andra, då blir det ännu roligare

Kontakta Anders
Läs mer om EEN och internationalisering 

 

Veckans medarbetare – Mats Melander

Mats jobbar branschöverskridande med tillväxt- och finansieringsrådgivning inom företagsspannet från tidigt skede upp till 249 anställda. Han arbetar även med kompletterande företagsfinansiering tillsammans med banker och investerare. 

Kontakta Mats

Läs mer om hur du kan finansiera ditt företag med lån

 

Veckans medarbetare - Fredrik Johansson

Fredrik träffar alla slags bolag, från de med traditionella affärsmodeller till de som har skalbara, innovativa lösningar. Han jobbar med löpande affärsutveckling med befintlig kundstock, så väl som med kompletterande finansiering tillsammans med ägare, investerare och banker med flera. Grundfokus kretsar kring den ekonomiska företagsanalysen. 

Kontakta Fredrik

Läs mer om hur du kan finansiera ditt företag

 

Sist ut i presentationen av medarbetere är Liselott Wentzel

 

Liselott har en delad roll som kommunikatör och rådgivare. Hon har jobbat på Almi i snart ett år och kommer närmast från ett globalt tillväxtbolag i Karlskrona där hon arbetat med marknadsföring och projektledning under de senaste 10 åren.

 

- Det är väldigt roligt att tack vare min tjänst på Almi få lära känna och arbeta med företagen här i Blekinge efter många år med internationellt fokus hos tidigare arbetsgivare. 

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Som relativt nyanställd uppskattar jag Almis gedigna  onboardingprogram. Som rådgivare har jag dessutom genomgått Rådgivarprogrammet, en omtattande utbildning som ger en god grund till yrket. Jag har verkligen känt mig välkommen och introducerats väl även om jag påbörjade min anställning i början av pandemin. Sen är det spännande och häftigt att vara ny på jobbet så här mitt i livet. Att efter många år på samma arbetsplats, väl insatt i rutiner, med ett gott nätverk i ryggen och stor erfarenhet påbörja något nytt. Det är utmanande och så roligt att börja om - att lära nya rutiner och sätta egna, att bygga nya nätverk och samla nya erfarenheter. Det har varit utvecklande och jag trivs fantastiskt bra. Sist men inte minst har jag så fina kolleger!

 

Förutom utbildningar och att sätta dig in i arbetet, vad har du jobbat med under året?

Mitt första år har inneburit ett stort fokus på kommunikation och samarbeten med olika medaktörer i regionen. 

Bland annat har jag deltagit i juryn till Almis pris Årets unga entreprenör som delades ut under näringslivsgalan Guldeken i februari. Vidare är Almi partner i The Pot, WTC som öppnade i mars - en mycket inspirerande mötesplats. Vi träffas kontinuerligt inom styrgruppen och just nu jobbar vi fram The Pot Breakfast Club som syftar till att skapa en naturlig kunskapsarena.

Inom Almi driver vi projekt inom internationalisering där jag deltar som kommunikatör. Almi är medarrangör i en mängd intressanta events och aktiviteter som vänder sig till små och medelstora företag, det händer alltid spännande saker här och ingen dag är den andra lik.

 

Vad gör du på fritiden?
På fritiden umgås jag med familjen och så tycker jag mycket om rörelse och träning. I normala fall hade jag gärna umgåtts med vänner också, det finns ju så mycket kompishäng att ta igen!
Barnen och jag har upplevt många av Blekinges fina grillplatser nu under vinter och vår. Härliga promenader i olika vackra naturområden, en lunch vid lägerelden och sen är det rätt gött att hänga hemma. Det är tacksamt att ha både fantastisk natur och skärgård runt husknuten!

 

Ge oss dina 3 goda tips!

  • Våga utmana dig själv för du ångrar sällan det du gjort, oftare det du inte tog dig för
  • Struktur, fokus och micropauser underlättar
  • Med en positiv inställning blir livet så mycket roligare!

 

Klicka här för att komma i kontakt med Liselott