A Day’s March växer vidare – nu 140 miljoner i omsättning

Lån, Affärsutveckling

A Day’s March

  1. Behov

    När A Day’s March skulle ta nästa steg i tillväxtresan kontaktade de Almi.

  2. Lösning

    Almi gick in med affärsutveckling och finansiering.

  3. Resultat

    Almi har hjälpt bolaget med strategier för sin fortsatta tillväxt och har även varit bollplank kring hållbarhetsfrågor. Finansieringen går till långsiktiga, strategiska projekt och drift.

Svenska klädföretaget A Day’s March gör det enkelt för kunderna att hålla sig snyggt klädda under hela dagen. Och kunderna gillar det. 

I år omsätter bolaget 140 miljoner kronor och har en tydlig tillväxtplan framåt.

2014 startade grundartrion Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus klädföretaget A Day’s March. De såg då främst ett behov av schyssta skjortor för män till ett bra pris direkt till konsument, med tillverkning i Europa. De var också tidiga med att ta fram “overshirten” – starkt efterfrågad av svenska män.

– Idag gör vi kläder för att ta män och kvinnor genom dagen. Från arla morgon till sen kväll oavsett vad som händer. Du är aldrig felklädd. Kläderna är klassiska, tidlösa och väldigt pålitliga. Du är rustad för en dag i stan, yrkeslivet eller på universitetet, säger vd Johannes Hobohm.

Kunderna är i alla möjliga åldrar. “Men en grundkund är en kille på 33 år som jobbar på EY eller PwC som inte vill ha en massa loggor, vara rätt klädd och ta sig genom dagen var han än hamnar. Så kunderna är allt från young professionals till mina föräldrar”, säger Johannes Hobohm, vd för A Day’s March.
Företaget var tidiga med overshirten. “Många män tyckte att det var ett härligt plagg, uppklätt utan att vara superformellt”, säger vd Johannes Hobohm.

“Krossade inte plånboken"

Han kom in som delägare 2016 och har suttit i styrelsen sedan 2020. 

– När jag kom in var det för att jag var kund och tyckte bolaget hittat en position som då var lite unik i Sverige: Välklätt, men inte gubbigt och krossade inte plånboken. 

När han för ett och ett halvt år sedan fick frågan från ägare och styrelse om att bli vd var det ett ganska enkelt beslut:

– Jag tror mycket på A Day’s March som har ett riktigt bra grundkoncept. Jag vill att det ska växa ytterligare och jag, som inte har retail-bakgrund, gillar ändå att vara i den djupare änden av poolen. Det brukar i regel lossna.

Företagsnamnet A Day’s March är en gammal militär term som betyder hur långt en armé kan förflytta sig på en enda dag och ska spegla företagets ambition att skapa kläder som hjälper dig att ta dig igenom hela vardagen. Här butiken på Kungsgatan i Stockholm.
A Day’s March producerar mer än 70 procent av sina kläder i Portugal med lokala tyger och material. De prioriterar familjeägda textilfabriker för att hålla en hög kvalitet och ett mer hållbart sätt att producera.

Lyckade samarbeten med konstnärer 

Och det har redan lossnat. Tillväxtplanen framåt är tydlig. 

– Sedan jag kom in har vi fokuserat mycket på att reducera komplexitet. Den viktigaste planen och det tydligaste strategiska behovet är att analysera de försäljningskanaler vi har. Ta bort vissa och fokusera där vi har hög trovärdighet. 

Det har bland annat lett till att de har stängt tre av nio butiker och tajtat till i sitt sortiment. Resultatet har blivit ett mer överblickbart sortiment. 

Och spännande fortsatta samarbeten.

– Vi har skapat ett stort antal lyckade samarbeten med konstnärer där vi laddar våra plagg med excentriska uttryck. Det ska vi fortsätta med och det är en viktig nykundsanskaffningsapparat för oss. Att använda våra basplagg som en canvas för andra typer av historier. Lekfullheten och energin i de plaggen smittar av sig till våra helt vanliga vita t-shirts.

Almis rådgivare om samarbetet med A Day’s March:

“Det här är ett bolag med en superkompetent ledningsgrupp och aktiva investerare.

De håller varumärket spännande genom olika genomtänkta samarbeten. De är också produktionsmässigt hållbara och har inte mycket svinn genom kombinationen av klassiker och limiterade produkter. 

Vi har arbetat både med hållbarhetsfrågor och deras tillväxtplan framåt med viktiga bitar som vi ser ska ge effekt kommande år.”

Julia Martinsson, rådgivare hos Almi 

En kvinna står i en ljus inomhusmiljö. Hon bär en beige, ribbad polotröja och har håret uppsatt. Hon ser rakt in i kameran med ett lugnt uttryck och bakgrunden är mjukt suddig med varma toner.
Julia Martinsson, rådgivare hos Almi 

Almi har backat upp med kapital och strategier

Johannes hade tidigare erfarenhet av att driva bolag, och som investerare, där han kommit i kontakt med Almi. När de nu skulle göra en tillväxtsatsning i A Day’s March kändes det naturligt att höra av sig till Almi. 

– Vi har fått två typer av hjälp nu – dels finansiering, dels affärsutveckling. Hur strategisk man än drömmer om att vara är det svårt i det dagliga operativa att zooma ut och höja blicken. Vi har fått ett strategiskt bollplank och både sett vad vi lyckats med de senaste 18 månaderna men också var vi är 18-36 månader fram.

Johannes uppskattar även att de fått nya perspektiv och tagit fram planer, utifrån FN:s globala mål.

Almis rådgivare om potentialen för A Day’s March:

“Företaget har sedan starten haft en imponerande tillväxtresa med en stabilt ökande omsättning. Även under det utmanande året 2024, när klädbranschen drabbades hårt och många aktörer gick i konkurs, visade de sin styrka genom att stå stadigt med endast en marginell nedgång. Det bevisar att affärsmodellen är robust och varumärket starkt. Den expansiva tillväxten har finansierats av ägarna med betydande kapital samt stöd från banker och Almi.

Vi tror starkt på bolagets framtid. Med en erfaren CFO och en kompetent vd vid rodret, samt ägare med starka ekonomiska muskler och branschkunskap, är bolaget väl rustat för att leverera hållbar tillväxt och lönsamhet. Fokus ligger på e-handel, internationell närvaro och en affär som ger stabil avkastning.

De är redo att ta nästa steg – och vi är övertygade om att denna resa kommer skapa värde för både ägare och finansiella partners.”

Martina Ok, rådgivare hos Almi 

Martina Ok, rådgivare hos Almi 

Vilka utmaningar har ni framåt? 

– Det primära är ju att det är svårt med retail, att sälja kläder och det finns bra konkurrens – duktiga varumärken som inte fanns när vi startade. Det finns en massa svarta svanar och det kan hända vad som helst. Gemene man är ju geopolitiskt orolig och har koll på makron, men det vi själva har kapacitet att hantera har vi ägnat mycket, mycket tid åt de senaste 18 månaderna. Vi är bra rustade i nästa steg i bolagets resa och har reducerat komplexitet. Vi har en tydlig spelplan framåt.

Fakta: A Day's March Shirts & Staples AB

Varumärke: A Day's March

Grundades: 2014 av Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus (Stefan arbetar fortfarande operativt i bolaget och ansvarar för samarbeten)

Ägare: “En renodlad och bra ägargrupp”, bland annat är grundartrion kvar 

Säte: Stockholm

Gör: Kläder med hållbar kvalitet och design för män och kvinnor

Kunder: Flest på hemmaplan, men är även starka i Norge, England och Danmark, och säljer till hela världen

Anställda: 15,5 tjänster på huvudkontoret plus butikspersonal i sex butiker

Omsättning: Cirka 140 miljoner kronor 2025

Webb: adaysmarch.com/se

Följ A Day’s March på: Instagram, Facebook och LinkedIn

I Norge har företagets försäljning vuxit med 25 procent år för år online och i butik. Även i Storbritannien växer man fint.