Atraktas mål: Alltid vara i “säljbart skick” – och nu har de sålts!
Affärsutveckling
Atrakta
-
Behov
Atraktas medgrundare Helen Salmonsson tycker att det är viktigt att få nya infallsvinklar och dela med sig av sina egna erfarenheter.
-
Lösning
Helen har fått affärsutveckling från Almi genom att delta i Almis vd- och strategigrupp.
-
Resultat
Almi har möjliggjort en mötesarena för Helen och andra vd:ar som kunnat dra lärdomar av varandra.
Från dag ett ville grundarna av Atrakta ha ett företag i “säljbart skick”.
– Inte för att vi velat sälja det. Men eftersom omvärlden förändras så snabbt måste vi vara relevanta och i rörelse hela tiden. Attraktiva, lönsamma och hållbara, säger Helen Salmonsson, medgrundare och tidigare vd för Atrakta – som precis har sålts.
Atrakta erbjöd revision, redovisning, lön och rådgivning för att lyfta andra bolag. Företagets fem grundare hade alla bakgrund inom branschen.
Men när två av dem – Helen Salmonsson och Dan Brännström, tidigare generalsekreterare för revisorernas och rådgivarnas branschorganisation FAR – möttes på ett lunchmingel i Stockholm, hade båda lämnat branschen.
Fast de insåg snart att de hade ett hjärta kvar för den.
– Vi insåg att här fanns det mycket att göra, berättar Helen.
Diskussioner påbörjades om vad och hur, nu även med lika värdefulla Agneta Strandberg, och de skissade på hur en drömbyrå i branschen kunde se ut. Inte för att starta en byrå, utan för att se hur de genom artiklar, föredrag och extern påverkan kunde skapa skillnad.
– Syftet var att se hur människor – både medarbetare och kunder – kunde bli sina bästa versioner och därigenom inspirera till förnyelse av branschen, säger Helen.
För mycket fokus på tid och siffror
Snart kom de ändå fram till att de skulle kunna påverka mest inifrån, genom en egen byrå.
Men Helen ville inte vara ensam grundare som arbetade operativt och tog därför med sin bror Mattias Eriksson och även Jonathan Bolin i grundarteamet.
De hade alla känt att människan ofta tappades bort. Fokus i branschen ligger ofta på siffror och debiteringsgrad.
– Vi har från start genuint velat få människor att växa och tillvarata potentialen i både individer och företag. På riktigt se styrkor hos var och en och hur vi kan frigöra dem. Vi har tänkt att när du växer som medarbetare och kund, växer även Atrakta, säger Helen.
Det är fantastiskt av Almi att skapa de här mötesarenorna. Att få uppleva att jag kan bidra till andras framgång är det bästa som finns. Almi är proffsiga här och det är en konst att skapa en miljö där deltagarna vågar öppna sig.
Helen Salmonsson om Almis vd- och strategigrupper.
Mäter beteenden hos medarbetarna
Deras filosofi har stämt. Från företagsstarten i augusti 2021 växte de som företag. Under 2025 var de cirka 17 årsarbetare och omsatte 20 miljoner kronor.
Och såklart viktigast: Människorna i och runt Atrakta har vuxit.
– Det kanske har varit det tydligaste skiftet som vi har sett kopplat till tidigare erfarenheter. Vi har fått de beteenden som vi mäter och följer upp. Inte kanske det som är enklast att mäta, men vi har exempelvis utarbetat en egen belöningsfilosofi som grundar sig i våra värderingar. Vår övertygelse är att våra beteenden skapar den kultur som vi vill ha och det vi vill åstadkomma.
De har också jobbat med en inhouse-coach som alla medarbetare har erbjudits att träffa fem gånger.
– För att lära känna sig själv, förstå vilka drivkrafter var och en har – och rädslor. Viktigt så att vi kan vara hela människan – både på jobbet och privat.
Utmanat varandra – och kunderna
De har också gett utmaningar till varandra som kollegor.
– Om man känner att någon tror på en och ger stöd så vågar du kliva ur komfortzonen. Det är då vi växer.
På samma sätt har de arbetat med sina kunder. Förutom revision och redovisning har de bollat frågor som var kunderna vill vara om tre till fem år.
– De ska förstå sitt faktiska nuläge, vilket inte alltid alla har koll på.
För Helen har det varit viktigt att utgå från forskning när arbetsmetoder har implementerats.
– I mitt ledarskap har jag från dag ett alltid lutat mig mot forskning, snarare än tyckt och gissat, och det har varit väldigt tryggt. Det som bevisat ökar engagemanget hos medarbetare.
Samarbetet med Almi
Helen har haft kontakt med Almi under många år. Innan Atrakta använde hon Almi som bollplank i sin egen företagarresa. Sedan starten av Atrakta har Helen tagit del av Almis affärsutveckling och deltagit i Almis vd- och strategigrupp.
– Det är fantastiskt av Almi att skapa de här mötesarenorna. Jag tycker att det är jätteroligt att lyssna på andras situationer, berättelser och väldigt kul att få dela med mig av mina erfarenheter. Om det är någon som tycker att de är värdefulla stärks ju även jag. Att få uppleva att jag kan bidra till andras framgång är det bästa som finns. Almi är proffsiga här och det är en konst att skapa en miljö där deltagarna vågar öppna sig.
Viktigt med rätt köpare
Atrakta har alltså alltid arbetat för att vara i säljbart skick och under hösten 2025 fick de det bekräftat. Azets, en av de ledande kombibyråerna inom revision, redovisning, lön och rådgivning, med cirka 700 medarbetare på 32 orter, har nu förvärvat Atrakta.
– Vi hade valet att stå kvar på perrongen när tåget gick, men i en tid med snabba förändringar och nya förutsättningar enades vi om att det här var rätt beslut. Det känns jättebra och att vi medarbetare med stolthet faktiskt tillsammans byggt upp ett företag i säljbart skick, säger Helen och fortsätter:
– Vi hade aldrig genomfört affären om vi inte vetat att Azets ser människan lika mycket som Atrakta gjort. Så det är en perfekt match. Jag behöver känna att vi lämnar över till något som blir bättre och då rimmar det exakt med vårt syfte. Azets kommer in med ännu större muskler för att inspirera och förändra branschen.
Hon känner att hennes uppdrag att bygga Atrakta nu är slutfört.
– Jag vill leva som jag lär. Jag säger till alla att man ska ta tillvara på sin potential. Nu ska jag också det. Jag brinner för att fortsätta utveckla och inte enbart som revisor. Nu har jag nya erfarenheter som jag kan använda i mitt nästa kapitel och bidrar jättegärna i olika sammanhang att få andra företag i säljbart skick.