Bumlan erbjuder hållbara företags-produkter
Lån, Affärsutveckling
Bumlan
-
Behov
När Bumlan skulle starta upp sin verksamhet behövde de finansiering för utveckla sin hemsida.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling och finansiering.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Bumlan att utveckla sin hemsida och även företaget då de löpande fått coachning.
Madeleine Reinholdsson startade bolaget Bumlan som en motreaktion – efter att ha jobbat 15 år i produktproducerande led.
Hon såg hur mycket slit och släng det var med produkter.
Idag hjälper Bumlan företag att ta fram hållbara företagsprodukter från noggrant utvalda leverantörer.
Madeleine har jobbat inom retail, med produktutveckling och inköp, och har under alla sina år lobbat för att öka andelen hållbara material och tittat på innovativa metoder för att skapa mer hållbara produkter.
Till slut kände hon att det vore spännande att jobba mer mot företag.
– Jag såg att där skulle man kunna göra större skillnad på snabbare tid.
Stora hållbara krav
Många företag har idag högt uppsatta hållbarhetsmål och Madeleine såg att hon kunde hjälpa dem att köpa in hållbara produkter som brandas för att spegla kundernas varumärken.
Idag jobbar Bumlan med många olika typer av företagsprodukter som de förädlar. De har ett stort fokus på textila produkter, men också hårda, såsom accessoarer.
– Vår utgångspunkt i allt är hållbarhet. Vi är i en bransch som är lite eftersatt. Den har under många år varit driven av höga volymer, massproduktion, där det känts mer som “give away – throw away”. Mottagarna av produkter har inte värdesatt dem.
Bumlan har därför velat ta fram produkter som faktiskt kommer till användning.
– Färre, men bättre. Vi utgår från ganska små leverantörer och har ett kurerat utbud utifrån våra kriterier. Vi fokuserar mest på producenter inom Europa. Genom våra hållbara produkter hjälper vi kunderna att uppnå deras hållbarhetsmål.
Vi har fått otroligt mycket hjälp. Finansieringen är nästan ovärderlig för mindre bolag som behöver göra satsningar, men inte har så mycket data än.
Madeleine Reinholdsson, grundare av Bumlan
Konkurrerar aldrig i pris
Madeleine tar deras leverantör av vattenflaskor som exempel.
– Det är ett spanskt, hundraårigt familjeägt företag som producerar flaskor av återvunnen aluminium. Det är den enda leverantören av vattenflaskor inom Europa, säger hon och fortsätter:
– Vi konkurrerar aldrig i pris, utan med kunskap, produktkännedom och hållbarhet på riktigt. Det finns alltid någon som är billigare, men ingen som lägger lika mycket hjärta och tid på att hitta rätt leverantörer som vi gör.
Bumlan har lagt tusentals timmar på att hitta rätt leverantörer.
– Vi samarbetar med fantastiska aktörer som många företag inte ens vet existerar. Idag kräver dessutom allt fler kunder en garanti för att produkterna verkligen är så hållbara som de påstår sig vara, och där kan vi leverera full transparens.
Bumlan startades under pandemin vilket faktiskt var till fördel. Många företag behövde då skapa gemenskap utan att sitta tillsammans och köpte in produkter till sina anställda. Dessutom höjdes värdet på produkter innan de behövde förmånsbeskattas.
– Vi blev bemötta med öppna armar när vi erbjöd våra tjänster.
Lån och affärsutveckling hos Almi
Då i starten sökte Bumlan mikrolån hos Almi för att utveckla sin hemsida. De tog även del av Almis affärsutveckling.
– Vi har fått otroligt mycket hjälp. Finansieringen är nästan ovärderlig för mindre bolag som behöver göra satsningar, men inte har så mycket data än. Även våra coachningstillfällen har varit sjukt värdefulla för oss, säger Madeleine och fortsätter:
– I skedet när man inte är ett stort team och får prata med någon som vår rådgivare Anneli, som har stor erfarenhet och som träffar så många bolag varje dag, är fantastiskt.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– Vi har påbörjat en kapitalanskaffningsrunda vilket varit lite utmanande i oroliga tider. Vi vill växa organisatoriskt för att kunna skala vår verksamhet och ta marknadsandelar genom att driva på affären digitalt, berättar Madeleine Reinholdsson.