GoCimo löser viktig hälsofara i stadsmiljöer
Lån
GoCimo
-
Behov
När GoCimo skulle utveckla sin nya batteribytesstation för elfordon behövde de kapital och vände sig till Almi.
-
Lösning
Almi gick först in med en innovationscheck och senare finansiering i form av grönt lån i olika omgångar.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för GoCimo att utveckla bolaget och sätta upp fler batteribytesstationer i städer. Grundarna har kunnat behålla majoriteten av ägandet.
Forskare varnar för att mat- och paketleverantörer sprider avgaser i stadsmiljöer. Företaget GoCimo kommer med en lösning – de förenklar batteribyten för lätta elfordon. Aktörer som Foodora kan välja elfordon, köra förbi en av GoCimos stationer och själv snabbt plocka ut ett laddat batteri.
Efter tre år finns GoCimo i fem städer och är på väg ut i övriga Europa.
Hur kan vi minska utsläppen i stadsmiljöer och förbättra stadsluften? Det var en bärande fråga när grundarna av GoCimo arbetade fram sin lösning. De ringar en viktig hälsorisk i storstäder. Ny forskning (artikeln kan kräva prenumeration) visar exempelvis att en tvåtaktsmoped kan ha 100 gånger större utsläpp av giftiga ämnen än en modern bil. De som drabbas är fotgängare och cyklister.
Kvittot från kunderna
Grundarna av GoCimo har erfarenhet från att utveckla hållbara innovationer och har arbetat med mobilitet i olika former. GoCimos vd Mattias Tingvall har exempelvis en bakgrund på Vattenfall och var med och startade upp InCharge, laddstationer för elbilar.
Nu såg de alltså potential i att underlätta batteribyten för lätta elfordon som rör sig i städerna och har tagit fram så kallade “battery swap”-stationer i fem städer – Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Amsterdam.
– Tillsammans spånade vi fram hur man kan få bort de här två- och fyrtaktarna från städerna. Dessa mopeder orsakar både hälsofarliga utsläpp och så stör de med sitt motorljud. Lukten och utsläppen ligger kvar långt efter att de har åkt iväg. För att få till en förändring hos de som använder fordonen professionellt måste man ha batteribyten till lätta elfordon, säger Mattias och fortsätter:
– Står de still för att ladda förlorar man för mycket i produktivitet. Att byta batteri är mycket mer effektivt. Det är också kvittot som vi får av kunderna – de kan köra elfordon såsom de körde bensinfordon.
“Vi plockar bort de värsta sakerna”
Förare av elfordon får tillgång till stationer över hela staden, vilket ger laddade batterier på tio sekunder.
– Det FN-mål som vi är mest stolta över att uppfylla, förutom det självklara att vi tar bort CO2, är förbättrad hälsa. Mopeder släpper proportionellt ut mycket avgaser, låter högt och eftersom de körs bland hög bebyggelse stannar den dåliga luften länge kvar vid marken. Med elfordon plockar vi bort de absolut värsta utsläpparna.
Här gör vi absolut impact. Därför hoppas vi att städerna underlättar för lösningar som vår, säger Mattias.
GoCimo erbjuder sina kunder att abonnera på fordon, batteri och batteribyte alternativt att köpa fordonet och abonnera på resterande. I båda fallen försvinner den höga tröskeln som det annars innebär att köpa ett elfordon med ett batteri. Dessutom har inte kunden några driftskostnader för hantering av laddning.
GoCimo har valt att arbeta med Honda och Kymco istället för att utveckla ett eget system eftersom man anser att risken för driftstörningar och en dyr leveranskedja är för stor med egenutvecklad teknik. Man utvärderar kontinuerligt andra system.
Almi har varit jätteviktiga för oss. Du behöver lån för att finansiera en sådan här systemlösning och Almi fyller exakt den funktion som en marknad i tidigt stadium behöver. Utan Almi vet jag inte om vi hade kunnat lyfta på det sätt vi nu har kunnat göra.
Mattias Tingvall, vd GoCimo
Fått Almis gröna lån
GoCimo är inte heller främmande för att hitta lösningar även för konsumenter i framtiden. Många behöver ladda sina batterier till elcyklar och mopeder och ur säkerhetssynpunkt kan det vara klokt att göra det i en laddstation istället för hemma i hallen.
– Just nu har vi fullt upp med att erbjuda det vi har här och nu, men en sådan typ av batteriswapping tror vi också på och är helt öppna för.
Tidigt i bolagets start 2022 fick de kontakt med Almi och en första innovationscheck. Därefter fortsatte diskussioner om lån och man landade i Almis gröna lån.
– Almi har varit jätteviktiga för oss. Du behöver lån för att finansiera en sådan här systemlösning och Almi fyller exakt den funktion som en marknad i tidigt stadium behöver. Det är väldigt viktigt när inte banken kan gå in och ta samma risk. Dessutom har allt skötts otroligt professionellt, säger Mattias och fortsätter:
– Utan Almi vet jag inte om vi hade kunnat lyfta på det sätt vi nu har kunnat göra.
Håller i pengarna
Mellan 2024 och 2025 har deras omsättning ökat med mer än 100 procent – från 4,7 miljoner 2024 till cirka 10 miljoner under 2025. Samtidigt som bolaget har lanserat sin systemlösning i fem städer så har bolaget lyckats hålla resultatet runt nollan.
– Det är en inställning hos oss. Så fort vi lanserar i en ny stad så tynger det kassaflödet så det är viktigt att för varje stad ha en färdplan till ett positivt kassaflöde så att vi kan fortsätta vår expansion. säger Mattias.
Han är också tacksam att GoCimo har fått stöd från det svenska innovationssystemet genom att kunna delta i relevanta projekt för både GoCimo och Sverige.