
Cirkulära Imperfect Industries har tunga samarbeten – redan efter första halvåret!
Lån
Imperfect Industries
-
Behov
När Imperfect Industries såg att deras affärsmodell fungerade behövde de kapital för att kunna skala upp sin verksamhet.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av mikrolån.
-
Resultat
Med mikrolånet kan företaget ta nästa steg i sin utveckling. De ska skaffa ett större lager, fler maskiner och större lokaler. Grundarna kan också behålla ägandet av bolaget.
Imperfect Industries har tagit fram en cirkulär lösning för profilkläder och merch – alltså kläder med tryck som ofta används för event, personal eller erbjuds till fans.
– Om man ändå ska ta fram en tröja med logga – varför inte göra det begagnat? frågar Hanna Saurén, medgrundare av bolaget.
Både Hanna och hennes man Thomas, som grundat företaget, har bakgrunder inom modebranschen och hållbarhet. Hanna har bland annat jobbat flera år på H&M och senast på deras venture-avdelning med print on demand.
Här föddes idén om att använda begagnade kläder för tryck, istället för att producera nytt. Varje år slänger nämligen svenskar miljontals t-shirts, trots att många har massor kvar att ge. Samtidigt visar uträkningar att det årligen köps runt tre miljoner t-shirts i Sverige som merch eller profilkläder.
– Vi tycker att det känns ohållbart och som ett onödigt slöseri av jordens resurser. Varför inte trycka fler av dessa på begagnade t-shirts istället? Det är det mest klimatsmarta valet man kan göra. Idag har vi hittat en lösning där vi köper in tröjor som annars skulle slängas eller exporteras. Vi sorterar, granskar, tvättar och pressar varje tröja, vilket garanterar att den upplevs som fräsch av kunden. Vi är superpetiga, det är viktigt att plagget känns härligt, säger Hanna.


Mumin och IJustWantToBeCool bland kunderna
Hon klurade vidare på idén när hon pluggade affärsutveckling på Hyper Island. Vid årsskiftet valde Hanna att satsa helhjärtat på företaget – hon har alltid drömt om att driva eget.
– Det kändes som nu eller aldrig. Tajmingen var rätt, det var bara att ta klivet och köra.
Nu under våren har hon kunnat verifiera sin affärsmodell och få sina första kunder och samarbeten. De säljer både mot företag och genom samarbeten med influencers och kända varumärken såsom IJustWantToBeCool och Mumin.
Hanna ser att branschen är mottaglig för att tänka nytt.
– De vi jobbar med har aktivt sökt efter vår tjänst och vill gärna visa att det går att ta fram tröjor på vårt sätt. Merch är en industri där produkterna generellt har kort livslängd och all nyproduktion är resurskrävande – vi vill visa att det går att göra med minimal klimatpåverkan.
Mikrolån från Almi
Det har varit viktigt för Hanna att göra rätt val och prioriteringar för miljö och klimat direkt från start – för att inte senare behöva kompromissa eller göra om.
Att jobba on demand är en resurssmart produktionsmetod.
– On demand är väldigt smart för att undvika överproduktion. Vi producerar när det finns en order från en kund.
När de nu kommit en bit in i bolagets resa och verifierat sin affärsmodell behövde de kapital för att växla upp. Här tog de kontakt med Almi och har precis fått Almis mikrolån.
– Almi kändes som ett självklart val. Vi är medlemmar i Norrsken och har därigenom fått koll på Almi. Det var en väldigt behaglig kontakt. Vi har fått god hjälp längs vägen, på ett trevligt och lärande sätt och inte dömande. Almi har en jättefin approach som jag uppskattar och tror att Sverige gynnas av, säger Hanna.
“Inget gulligt litet projekt”
Finansieringen kommer att gå till ett större lager, några fler maskiner, sannolikt lite större lokaler och kanske för att ta in timpersonal.
– Det ger oss möjlighet att ta nästa kliv i vår utveckling. Skala och bevisa att vi kan skapa impact – vi är inget “gulligt litet återbruksprojekt” – vår ambition är att påverka textilbranschen genom att visa att återbruk i skala är möjligt och vi gör det genom att fokusera och lära känna en smal kategori som start, nämligen t-shirts.
Att printa och sälja begagnade t-shirts har två utmaningar, ser Hanna:
– Tillgången till råmaterial går inte att förutspå. Du kan inte bara trycka på en knapp och få precis det du vill ha när du vill ha det. Men där har vi hittat samarbetspartners och en lösning som vi kan fortsätta att utveckla, säger Hanna och lägger till:
– Den andra utmaningen är konsumenternas inställning till cirkulärt tänk. De behöver vara öppna för större variationer. Allt behöver inte vara statiska, exakt likadana massproducerade produkter. Om vi ska hejda utarmningen av jordens resurser behöver vi lära oss gilla och uppskatta variationer. Det kräver ett lite annat typ av mindset, men vi tycker oss se att många börjat förstå det här, säger Hanna.