
Medisera Healths värderingar har varit i fokus från start
Lån, Affärsutveckling
Medisera Health
-
Behov
När Medisera Health startade upp sin verksamhet behövde de affärsutveckling.
-
Lösning
Almi har gått in med affärsutveckling och i samband med pandemin fick företaget även finansiering genom Brygglånet.
-
Resultat
Genom Almi har Medisera kunnat utveckla sitt bolag, bland annat genom att sätta strategiska mål och bli vägledda i sitt tillväxtarbete. De har även varit del av Almis strategigrupp för vd:ar. Under pandemin gav Almis brygglån bolaget en trygghet.
Medisera Health erbjuder hälsokontroller via blodprov – en tjänst i förebyggande syfte.
– Vi vill göra det enkelt för människor att få medicinsk information via blodprov, säger Rebecca Engelbert, vd och verksamhetschef i bolaget.
Idén till Medisera föddes hos syskonen Rebecca Engelbert och Marcus Haglid som länge varit intresserade av hälsa – och hur man kan förebygga ohälsa.
– Vi hade själva upplevt att det är svårt att få information i förebyggande syfte, som när man går till vårdcentralen. Det är oftast först när man har symptom eller problematik som man får hjälp.
De diskuterade en lösning aktivt under 2016, och 2017 blev de mer konkreta när de bildade bolaget. I januari 2018 gick de live med en hemsida.


Gör hälsokontroller via blodprov
Sedan dess erbjuder de alltså hälsokontroller genom blodprov. Det är inga hemmatester, utan ett venöst blodprov, ett stick i armvecket, som utförs av någon av Mediseras provtagningsställen, som finns på 47 orter idag. Från Kiruna i norr till Trelleborg och Ystad i söder – med målsättning att kunna erbjuda blodprov på fler orter.
Under åren har de stött på en rad utmaningar.
– Affärsmässiga prioriteringar är alltid en utmaning. Det är aldrig brist på idéer, men det svåra är att få utrymme att ha strategiska diskussioner för att kunna prioritera och välja att göra rätt saker, säger Rebecca.

Stor nytta av sina värderingar
I sina affärsmässiga prioriteringar ser hon att de haft nytta av sina värderingar och ledord – trovärdighet, professionalitet och patientsäkerhet.
– Det har varit en styrka och vägledande stjärna för oss att vi följt våra värderingar som vi satte redan 2017. När vi har stått inför ett vägskäl har vi kunnat använda oss av vår vision och mission för att fatta rätt beslut. Om man kokar ned vår mission handlar det om att vi vill göra det enkelt för människor att få medicinsk information.
Medisera vill vara en trovärdig aktör och även bidra till samhället – både genom att förebygga sjukdomar och genom att kontinuerligt skänka pengar till olika forskningsfonder och samarbeta med patientföreningar.
Vi har haft möjlighet att fokusera på strategiska frågor och sätta långsiktiga mål för verksamheten vilket har varit väldigt hjälpsamt och värdefullt. Det är svårt att ta sig den tiden själv när man sitter med det dagliga och operativa.
Rebecca Engelbert, vd och verksamhetschef Medisera, om samarbetet med Almi.
Pandemin gick från kris till möjlighet
Bolaget och dess värderingar prövades bland annat under pandemin.
– Vi sålde nog inget de två första veckorna när covid bröt ut och kände att “nu kraschar det”. Men snart insåg vi att pandemin även erbjöd möjligheter för vår del. Vi var en av de första som kunde erbjuda antikroppstestning mot covid.
Det fanns också möjlighet för dem att göra PCR-tester.
– Men vi höll fast vid våra grundvärderingar. Vi ska erbjuda blodprover och det kändes inte seriöst att göra andra typer av tester. Det var inte inom ramen för vår affär och vi valde aktivt bort det även om det rent affärsmässigt hade kunnat vara bra.

Viktigt med läkarkontakt
Idag skickas kundernas prover till labb för analys. När de är färdiganalyserade skickas resultaten tillbaka till Medisera som har legitimerade läkare som ser över provsvaren. Läkarna ger kommentarer och rekommendationer baserade på en medicinsk bedömning av avvikande prover. Om blodprovet är gravt avvikande ringer läkaren upp patienten.
– Det händer relativt sällan, men ibland uppmärksammar vi provsvar där patienten behöver agera snabbt. Då är det viktigt för oss att få en personlig kontakt vilket också följer våra värderingar, säger Rebecca och fortsätter:
– Vi vill dämpa onödig oro när det är befogat och ge korrekt information för adekvat åtgärd när patienten behöver följa upp och agera utifrån sitt resultat.
Vill växa med 30 procent årligen
För att möta kundernas behov har de också gått från att enbart erbjuda färdiga paket till att kunden kan skräddarsy sin remiss.
– Vi förstod att det är viktigt, även ur ett hållbarhetsperspektiv – att inte testa för mycket om det inte krävs.
Målsättningen framåt för bolaget är att växa 30 procent per år – och på sikt genom internationalisering.
– Vi vill hela tiden ansluta fler provtagningsställen och finnas på fler orter. Även utöka vårt utbud av blodanalyser, bli mer specialiserade och kunna erbjuda nya, ovanliga analyser så att vi är på tårna. Forskningen går framåt, säger Rebecca.
Här har de redan varit aktiva. Exempelvis när de såg möjligheten att erbjuda Stockholm3 – ett blodprov med syfte att bedöma risken för prostatacancer.
– Jag hade en dialog med labbet som kunde genomföra själva analyserna, men de behövde en vårdgivare – som vi är – för att få till den praktiska infrastrukturen.
Löpande coachning från Almi
En viktig nyckel till företagets framgång är teamet, ser Rebecca:
– Vi samarbetar bra och har tydliga roller och ansvarsområden. Här har vi fått god hjälp av Almi. När det är hektiskt – både operativt och strategiskt – är det viktigt att stanna upp och få hjälp att sortera alla tankar. I vårt fall behövde vi göra en rollanalys och har kunnat komplettera teamet med nyckelkompetenser.
Medisera har från start fått löpande affärsutveckling och rådgivning av Almi.
– På så sätt har vi haft möjlighet att fokusera på strategiska frågor och sätta långsiktiga mål för verksamheten vilket har varit väldigt hjälpsamt och värdefullt. Det är svårt att ta sig den tiden själv när man sitter med det dagliga och operativa. Det behövs någon som hjälper till att inte tappa fokus och sätta ramarna för arbetet.
Medisera har också deltagit i Almis strategigrupp för vd:ar, med fokus på tillväxt.
– Det var jättebra och vi fick syn på saker som vi inte hade tänkt på innan. Exempelvis hur vi bör tänka om vi är tio gånger så stora som idag. Det var även väldigt värdefullt att höra berättelser från andra bolag. Mycket är generiskt och du har så mycket gemensamt med andra vd:ar, oavsett bransch. Här fick vi hjälp och nya idéer av att höra andras utmaningar och dilemman, säger Rebecca.