
Myrqvist grundare: “Jag älskar verkligen Almi”
Lån, Affärsutveckling
Myrqvist
-
Behov
När Myrqvist har behövt kapital för att satsa och skala upp sin tillväxt har de vänt sig till Almi.
-
Lösning
Almi har löpande gått in med affärsutveckling och finansiering.
-
Resultat
Almi har bland annat möjliggjort för Myrqvist att komma ur pandemin på ett bra sätt. Lån har också använts för att gå in på nya marknader. Genom affärsutveckling har Myrqvist fått hållbarhetsdialog och rådgivning i strategiska tillväxtfrågor.
Företaget Myrqvist erbjuder högkvalitativa och tidlösa herrskor till ett överkomligt pris. Affärsidén är att ge mest kvalitet och design per krona inom sin kategori. Och det går bra – omsättningen ökar varje år och hösten 2025 öppnar de en ny butik i New York.
– Jag tror att det går så bra för att vi har hållit fast vid vår kärna, säger grundaren och vd Sebastian Öhrn, som tidigt fick stöttning från Almi.
Sebastian visste också tidigt att det skulle bli någon form av företag i livet. Han har alltid varit entreprenöriell och alltid haft intresse för kläder och skor.
Under sina universitetsår tyckte Sebastian att det var lite trist att kvalitetsskor för män skulle behöva kosta så mycket.
– Jag förstod inte varför och gjorde research. Jag insåg att det skedde mycket påslag i återförsäljarledet och tänkte: “Kan man inte sälja direkt till konsument utan att jobba med återförsäljare?” Jag testade lite naivt – och det gick!


“Som att sälja vinterskor mitt i sommaren”
Försäljningen drog igång under 2016, pengarna som kom in återinvesterades och företaget sålde ännu mer.
– Det växte ganska naturligt av sig självt. Men det har verkligen inte varit problemfritt. Vi har haft en hel del utmaningar, säger han snabbt.
Speciellt covid-åren var tuffa. Då sålde de endast dressade herrskor – skor som du har till kostym.
– Våra kunder jobbade på kontor, gick på bröllop eller fest. Alla de facto olagliga aktiviteter under pandemin. Det var som att sälja vinterskor mitt i sommaren. Marknaden för kostymskor gick ned 85 procent under den här perioden.
Tidigt samarbete med Almi
Att de ändå överlevde tror Sebastian beror på en kombination av saker. Årsskiftet 2019-2020 hade de tagit in kapital från ängelinvesterare för att expandera internationellt.
– Nu blev det snarare en livboj. Samtidigt jobbade vi stenhårt med förbättrade betalningsvillkor från leverantör och vi fick amorteringsfria lån hos Almi. Vi paniksparade allt man kunde.
Kontakten med Almi knöts några år tidigare.
Lån och affärsutveckling i kombo
Sebastian uppskattar att Almi kunnat bistå med likvider i form av lån på ett smidigt sätt.
Dessutom har bolaget fått affärsutveckling under senare år, i form av hållbarhetsdialog och rådgivning kring tillväxtstrategier.
– För oss är hållbarhet en väldigt naturlig del. Vi gör per definition en kvalitetsprodukt som är hållbar. Vi har inte byggt vårt varumärke på hållbarhet, utan gör skor som håller länge och som kunden uppskattar.
Alla deras skor är handgjorda i Portugal och huvudsakligen tillverkade med en konstruktion som gör att de håller i årtionden. Lädret i skorna kommer från världens bästa garverier.
En positiv effekt av pandemin var att Myrqvist satsade på en ny produktkategori och utvecklade casual-skor, såsom sneakers.
– Det säljer vi bra av idag och den produktlinjen accelererade under pandemin.
Omsätter 64 miljoner med vinst
Försäljningsmässigt var det bättre redan 2021 och sedan växte de bara vidare.
2022 låg deras omsättning på nära 19 miljoner kronor för att i april 2025 (brutet räkenskapsår) ligga på 64 miljoner och året dessförinnan 43 miljoner.
– Vi erbjuder väldigt bra produkter till ett väldigt bra pris. Jag tror att det är avgörande att vi gör något som kunden verkligen gillar. Vi har det bästa erbjudandet i branschen. Många konkurrenter är för långsamma, dyra eller dåliga för att kunna konkurrera med oss.
De får det bevisat gång på gång. Efter att ha haft Sverige som sin största marknad är de nu stora i flera andra länder. Genom sin e-handel, som alltid varit största försäljningskanalen, har de kunnat testa olika marknader.
– Största marknaden varierar från månad till månad, men i Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA säljer vi mest.


“Svårt att göra USA halvdant”
Försäljningen i USA har gått så pass bra att de i november 2025 väljer att öppna en butik i New York.
– Det är lite nervöst och vår största satsning so far. Det är mycket känslor. Beslutet fattades för ett tag sedan – och nu är det bara att köra på, säger Sebastian.
Skälet att det blir New York är dels för deras bra försäljning i USA, dels är det en av världens största marknader för deras produktkategori.
– Vi tror att potentialen är stor och att man måste våga satsa lite, ta lite risk. Speciellt med den handelspolitiska situationen och den nya administrationen i USA. Den tvingar många varumärken från Europa att välja att antingen gå all in eller backa ur export mot USA. Det är svårt att göra USA halvdant.
Gör en gedigen analys innan, verkligen vrid och vänd på kronorna. Ta också hjälp av dem som redan gjort resan – bransch- och landskompetenta människor. Det är dyrt att gå in i ett nytt land och jag har haft kunder som gått in i ett land och ur det året efter. Det gäller verkligen att förstå lagar och regler i det nya landet och hur kunderna fungerar.
Martina Oks tips till bolag som går in i ett nytt land
Vilka utmaningar har ni just nu?
– På kortare sikt är en utmaning vår supply chain (försörjningskedja). När man växer snabbt krävs det mer produkter och det gäller att klara kapaciteten. Du binder kapital. Vi sitter inte direkt med en enorm krigskassa, redo att ta över världen, men vi är lönsamma och har varit det ett tag nu och jobbar ständigt mot att hitta en bättre kassaflödessituation och vill inte vara för beroende av riskkapital, säger Sebastian och fortsätter:
– Då handlar det mycket om hur snabbt vi omsätter vårt lager – den största faktorn för likviditet. Men sedan har vi även bra partners, allt från ängelinvesterare till Almi, och nya finansiella partners därute som är intresserade av att jobba med oss. När vi vill satsa mer finns det folk att vända sig till.
Så kan Almi hjälpa dig
Våra tjänsterVi ger näring till Sverige genom att erbjuda finansiering i form av lån och riskkapital samt stöd och vägledning inom affärsutveckling till små och medelstora företag.