Odysseys insiktsplattform hjälper varumärken till smartare beslut

Lån, Affärsutveckling

Odyssey

  1. Behov

    När Odyssey skulle ta fram en helt ny plattform för marknadsinsikter och realtidsdata behövde de kapital för att kunna utveckla plattformen.

  2. Lösning

    Almi gick in med affärsutveckling och finansiering.

  3. Resultat

    Almi har möjliggjort för Odyssey att utveckla bolaget och sin affärsidé. De har också fått insikter om hållbarhet genom rådgivning hos Almi. Grundarna har kunnat behålla majoriteten av ägandet.

Odysseys grundare Tobias Sjöqvist trodde stenhårt på företagets affärsidé för sex år sedan. Men det krävdes mer tid, pengar och kraft än vad grundarna först trodde.

– Det har varit himmel och helvete på en och samma gång, säger Tobias när han beskriver resan.

Idag hjälper Odyssey stora kunder att kombinera marknads- och varumärkesinsikter, och AI-teknologi. Resultatet? Beslutsfattare kan gå från manuella processer till realtidsbaserade och datadrivna beslut. 

Från start var tanken med Odyssey en helt annan. De skulle jobba med "martech" – mjukvara för marknadsföring, när de grundades 2016.

– Sedan kommer man ut i verkligheten, träffar kunder, känner av marknaden och gör en helt annan bedömning: Ser potential i något man inte såg från början, säger Tobias Sjöqvist, grundare av bolaget.

Odysseys plattform eliminerar risken att varumärkesrelaterade beslut fattas på begränsad eller föråldrad data. Odyssey ger företag tillgång till realtidsinsikter vilket gör att kunderna kan agera med precision istället för intuition.

“Där vaknade entreprenörsgenen”

De var också sju medgrundare i starten, men idag är bara två kvar. Det var Tobias och Peter Lapalus som snöade in sig på en plattform för data och insikter.

– För många bolag, ja – på gränsen till alla, är data väldigt värdefull, men många har inte förmågan att omvandla data till verkligt värde i sin organisation. Det blev vi väldigt intresserade av. 

Ganska snart fick Odyssey en förfrågan att pitcha tillsammans med ett annat företag inom market research-branschen. 

– Deras kund hade efterfrågat något mer modernt och datadrivet. Kombinationen av datadrivet och kvalitativa insikter gjorde att vi tillsammans vann pitchen. 

Här såg Odyssey en stor potential att genom en plattform samla in data, strukturera den, modellera och visualisera den för att underlätta förståelsen av data och göra det lättare för kunderna att använda insikterna i sin dagliga verksamhet.

– Där vaknade väl entreprenörsgenen. Vi såg att här fanns en jättestor bransch som är i behov av vår lösning inom market research. Kunderna var vana vid väldigt traditionella leverantörer och projekt som genomförs som de alltid gjort, i alla år, med en power point som output. Inget holistiskt synsätt alls.

Odyssey fattade att här fanns det en marknad och en intressant position att ta.

– Vi ville göra det på ett helt annat sätt än vad som fanns på marknaden då. Billigare och snabbare, med digitala rapporter som leverans, en dashboard. Där började vår resa.

Så kom plattformen till

Plattformen skulle byggas. Nu anslöt nya partners och medarbetare i världsklass från konkurrerande bolag. Framförallt Fredrik Augustsson som tidigare var chef för det nordiska statistik- och data science-teamet på ett av de största market research-bolagen i världen. 

Den nya plattformen skulle innehålla avancerade statistiska modeller kring varumärkestracking, segmentering, positionering och kampanjeffektivitet. Allt helt datadrivet, automatiserat och smidigt levererat till kunderna. 

– Och precis det har vi gjort. Vår produkt Brand Compass är klar, men det tog mycket längre tid än vad vi hade trott och kostade mycket mer pengar för att gå i mål. Nu har vi ändå ett snyggt gränssnitt och en stor databas där vi samlar in och äger all data vilket ger våra kunder oändliga möjligheter att använda plattformen i sitt dagliga arbete.

Almis rådgivare om Odysseys potential:

“Det är en privilegierad och strategiskt givande möjlighet att få arbeta med företaget och se visionen omsättas i praktiken. Tobias Sjöqvist har en unik förmåga att förena teknologisk innovation med affärsstrategi och jag är övertygad om att Odyssey kommer att sätta en ny standard för hur företag arbetar med varumärkesdata.

I en ekonomi där varumärkesvärde är kanske en av de mest kritiska tillgångarna, blir insikter och snabbhet avgörande. Odyssey representerar en ny modell för hur företag kan agera med precision, och det är just den typen av innovation som driver hållbar tillväxt. Det är en möjlighet att bidra till en transformation som kommer att påverka hela branschen.”

Anneli Viklund, rådgivare Almi

Anneli Viklund, rådgivare hos Almi för etablerade företag

Var nära konkurs fem år i rad

Som för många andra företagare var resan alltså inte helt okomplicerad för Odyssey.

– Vi var nära konkurs fem år i rad. Vi har stoppat in mycket egna pengar, kompisar till oss och vår egen personal har investerat och till vår stora glädje kom vi i kontakt med Almi. Banken ryggade undan för de förstod inte vad vi höll på med. De såg inte att koden som vi skapade har ett värde. Men det förstod Almi, säger Tobias och fortsätter:

– Almi har varit en nyckelspelare för oss under de här åren. Både för att finansiera utvecklingen av vår produkt och plattformen – och för att möjliggöra att inte ta in riskkapital och späda ut oss grundare och personal till minimum utan att vi kan fortsätta vara storägare. Så jag är sjukt tacksam för hjälpen och att Almi tidigt förstod vår affär, att vi har en bra idé och trodde på oss individer som driver bolaget. 

Sedan slutet av 2024 använder de också Gilion som långivare som använder Odysseys data i sin AI-applikation för att avgöra potential och finansiering.

Almi har varit en nyckelspelare för oss under de här åren, både för att finansiera utvecklingen av vår produkt och plattform. Jag är sjukt tacksam för hjälpen och för att Almi tidigt förstod vår affär, att vi har en bra idé och trodde på oss individer som driver bolaget.

Tobias Sjöqvist, medgrundare och vd för Odyssey

Hur har åren under utveckling varit?

– Himmel och helvete på samma gång. Men bygga bolag är det jag kan, är bra på och tycker är det roligaste som finns. Men att ta något från noll, ändå få ihop det och gå i mål, är sjukt jobbigt. Att hela tiden ligga på gränsen till konkurs och veta att pengar ska ut till leverantörer, Skatteverket och löner är en extrem mental påfrestning. Men vi har valt det själva och det är kanske den mest utmanande bieffekten av entreprenörskap – innan du kommer ut på marknaden. 

Sedan juli 2025 är de lönsamma och har haft en fin tillväxt. 

– Nu vill vi både växa vidare och nå fortsatt lönsamhet. Det skapar en helt annan trygghet och stabilitet i bolaget.

Almis rådgivare om samarbetet med Odyssey:

“Som rådgivare inom innovation ser jag tydligt att företag som investerar i datadrivna insikter nu kommer att ligga steget före. Odyssey ger inte bara ett verktyg – de ger en helt ny förmåga att fatta beslut med precision och tempo. Det är en avgörande skillnad i en marknad där förändringstakten är högre än någonsin.”

Patrik Kägu, rådgivare hos Almi

Patrik Kägu, rådgivare hos Almi för innovativa företag

Stora varumärken bland kunderna

Plattformen har funnits ute i drygt ett år och kunderna är numera över 75 – i vitt skilda branscher. Det är stora namn som Fortum, Eon, Telia, Isadora, Axis, Orkla och Fisherman’s Friend – de senare finns i sin tur på marknader i över 30 länder.

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande. Nu har vi precis haft licensförnyelse och prishöjning efter ett år. Då var det lite upp till bevis, hur många kunder skulle stanna kvar? Det blev nästan alla! Fem procent föll bort, men det hör till. Det är ett jättefint betyg till produkten att så många stannar – den skapar stort värde för kunderna.

Odyssey hjälper kunderna att ge svar på allt vad gäller deras varumärken. Genom Odysses plattform får kunderna veta hur deras marknader ser ut, vilken som växer och inte, vilka konkurrenterna är och varför väljer marknaden att köpa av dem, vilka är kunderna och hur agerar de – och en mängd andra svar.

“Vi har gått från arton till sju anställda. Allt vi gör som kräver manuell handpåläggning försöker vi automatisera bort. Vi använder AI också i interna processer”, berättar Tobias Sjöqvist, medgrundare och vd för Odyssey.

AI:s påverkan på kunderna och plattformen

Tobias ser att AI är det teknikskifte som slagit mest och inneburit snabba förändringar i kundernas beteende. Vilket såklart fått bolaget att vilja agera lika snabbt.

– Det går väldigt fort att använda den nya teknologin – som också är så otroligt hjälpsam. Det här var ju julafton för oss. Vi fattade inte det för sex år sedan när vi satte strategin att vi ska äga all data som vi samlar in. Men det har gjort oss banbrytande i branschen där kunden annars äger all data. 

Odyssey samlar in och äger kvalitetssäkrad data för flera kategorier.. Det innebär att kunderna får insikter som lutar sig på väldigt stora datamängder till ett överkomligt pris.

– Tack vare detta så kan vi, på toppen av vår data, erbjuda kunderna AI-agenter som ger dem precisa svar utifrån vilka frågor de har. Det var inget som kunderna efterfrågade för ett halvår sedan. Idag efterfrågas en chat-funktion på varenda kundmöte. En vansinnig beteendeförändring på kort tid.

Traditionell varumärkesanalys har länge varit en trög och fragmenterad process. Odyssey erbjuder nu en skalbar produktplattform som integrerar brand tracking, positionering och segmentering i ett enda system. 

Med förinsamlade, högkvalitativa data kan kunderna onboarda direkt, få tillgång till insikter och benchmarka mot hela sitt konkurrenslandskap – utan väntetid.

Vilka utmaningar har ni framåt?

– Utvecklingen av vår egen AI. Den är jätteviktig och kräver både rätt kompetens, resurser och ett högt tempo. Även att nå ut i försäljning och marknadsföring på flera marknader är en utmaning. Men vi är en av få aktörer som faktiskt växer. Konkurrenter går åt ett annat håll, medan vi har hittat rätt väg. Vi känner att det var värt att lägga de här åren på att bygga allt smart från början. Visst, det tog lite längre tid, har kostat lite mer, men med en väl positionering har vi skapat mycket goda förutsättningar att gå en väldigt ljus framtid till mötes, säger Tobias Sjöqvist.

Fakta: Odyssey AB

Grundades: 2016 av Tobias Sjöqvist och Peter Lapalus

Ägare: Grundarna, personal och vänner till grundarna

Säte: Stockholm

Erbjuder: En plattform som kombinerar AI, marknadsinsikter och realtidsdata för att ge kunder och beslutsfattare ett verktyg för att navigera komplexa marknader och som integrerar varumärkesmätningar, positionering och segmentering

Kunder: Bland andra Fortum, Eon, Jämtkraft, Telia, Telenor, Isadora, Nordicfeel, Röda Korset, Barncancerfonden, Läkare utan gränser, Husqvarna, ESS Group, Fisherman’s Friend, KPMG och Orkla

Anställda: Sju personer

Omsättning: Cirka 25 miljoner kronor 2025/2026 (brutet räkenskapsår)

Webb: odyssey.se

Följ Odyssey på: LinkedIn

Tobias Sjöqvist, medgrundare och vd för Odyssey