OMOMs påsar med citroner och vitlök på en köksbänk av trä.

Linda designar ekologiska produkter som hon själv behöver

Affärsutveckling

OMOM

  1. Behov

    Linda Lindh hade behov av att bolla företagsfrågor med en extern part.

  2. Lösning

    Almi gick in med affärsutveckling.

  3. Resultat

    Fått hjälp med att strukturera upp saker kring bland annat ekonomi och lönsamhet – om prissättning och marginaler.

Allt började med en fruktpåse för Linda Lindh. För snart åtta år sedan tröttnade hon på att plocka hem plastpåse efter plastpåse till frukt och grönt – påsar som bara gick sönder. Så hon gjorde istället egna i tyg – som blev succé.

Linda Lindh var tidig med att kläcka idén om att återanvända påsar till frukt och grönsaker. Idag kan vi hitta tygvarianter i butikerna, men då, för åtta år sedan, skapade Lindas hemmatillverkade påsar i tyll reaktioner – både i fruktdisken och när hon stod vid kassabandet.

OMOMs nätkasse med citron.
Idén till OMOMs tygpåsar föddes ur ett eget behov – Linda ville ta med en egen påse till butiken att lägga frukten i. Hon fick jättebra feedback. Alltid var det folk som kom fram eller kassapersonal som uppmärksammade tygpåsarna i tyll. © Foto: Anna Bergman
OMOMs nätkasse med citron.
© Foto: Anna Bergman

– Varje gång fick jag positiva reaktioner. “Har du tagit med dem hemifrån?” frågade andra i butiken eller kassapersonal, berättar Linda.

Hon var samtidigt sugen på att starta eget företag. Hon tänkte att tygpåsarna som hon döpte till OMOM kunde bli hennes första test. Så att hon fick känna på hur det faktiskt var att driva eget.

– Jag ville hålla nere förväntningarna. Tänkte att “det kanske inte är detta som blir mitt företag”. Men det blev det och nu känns det jättebra.

Den enskilda firman ombildades till handelsbolag ett par år senare och 2021 till aktiebolag.

– Jag har inte haft bråttom med mitt företag. För mig har det varit ett helhetsprojekt, att få ihop livet och företaget. Inte bara erbjuda hållbara produkter utan även en hållbar livsstil för mig som driver företaget. Jag har velat växa organiskt, med en produkt i taget och att ha tid när barnen är små, säger hon och fortsätter:

– Familjelivet ska också vara hållbart. Jag har jobbat som mest halvtid, oftast mindre, men nu när barnen blivit större kan jag växla upp lite. Det finns potential i företaget. Jag har låtit det vara ett sidoprojekt för att sedan bli ett heltidsjobb. Jag känner att jag börjar närma mig den punkten nu.

Grön tygkasse.
Första sex åren hade Linda lagret hemma i förrådet. Men förra vintern kunde de knappt komma in där. Hon tycker att det har varit positivt att ha närheten till att packa ordrar. “Barnen har kunnat vara med och det blir tydligt för dem vad jag gör”. Men nu har allt flyttats till ett externt lager som också packar. “Det var jättejobbigt först – ‘bebisen’ var borta och jag kunde inte skriva personliga lappar till kunderna. Men nu är det skönt och superbra!” © Foto: Anna Bergman
Rosa tygkasse.
Under 2022 sålde Linda för mer än en miljon kronor. “En milstolpe för ett litet företag. Jag har inga Google-annonser utan blir hittad genom Instagram. Här finns också potential att synas mer”, säger Linda. © Foto: Vanessa Tuulari

En utmaning i början var att hitta rätt tillverkare för påsarna. Linda tror att hon hann undersöka 10-20 producenter under ett helt år innan hon fann rätt i ett mindre, indiskt familjeföretag.

– Många sa sig vara hållbara, ekologiska och ha bra arbetsvillkor, men det stämde inte när jag tittade närmare.

Linda har även designat större tygkassar, något hon själv saknade, och näst på tur är ryggsäckar, som hon också såg behov av. Planen är att lansera en kollektion under hösten 2023.

– Jag hittade ingen ekologisk ryggsäck som var tillräckligt bra, i rätt kvalitet och hållbart producerad. Så då bestämde jag mig för att ta fram en själv.

Samarbetet med Almi

Linda kom i kontakt med Almi genom ett reklamutskick i brevlådan.

– Jag hade blivit tipsad om Almi innan, men trodde att jag som haft företag några år inte kunde få hjälp. Men det insåg jag när jag fick brevet så jag mejlade dem.

Linda har haft möten med sin rådgivare Ellinor och diskuterat prioriteringar, värderingar och kunder.

– Jag har fått lite mer överblick över företaget och hjälp med att strukturera upp saker. Även att se på företaget med andra ögon och vid nästa möte ska vi prata ekonomi och lönsamhet – om prissättning och marginaler.

Vad har samarbetet med Almi gett dig?

– Det har varit jätteskönt. Det känns väldigt lyxigt att få stöttning. Det kan vara ensamt ibland att driva företag själv.

 

Kvinna bakifrån med rosa tygkasse i motljus.
När Lindas försäljning genom webbshopen blev större hann hon inte sy alla produkter själv utan behövde hitta en tillverkare. Efter ett års letande fann hon den som hon fortfarande har kvar – ett mindre familjeföretag i Indien, med bara organiska tyger. © Foto: Vanessa Tuulari

Vilka utmaningar har du just nu?

– Just nu känns allt väldigt roligt. Utmaningen är väl lite att bolla med någon annan. När företaget blir större och på riktigt. Någon gång när jag startade läste jag att man bör göra det tillsammans med någon. Då kändes det så seriöst, “att leta en kompanjon”. Men nu kan jag verkligen förstå den grejen.

Skulle du kunna tänka dig att ta in någon extern?

– Det är absolut ett mål framåt – att dela på saker i företaget. Det skulle vara roligt att prova något nytt med den kunskap som jag har och mina erfarenheter. Jag ser fram emot att fortsätta vara kreativ och gärna göra nya produkter – nyttiga och fina som folk har användning av och som är tillverkade på ett schyst sätt.

 

Fakta: Lindh & Lindh Group AB

Varumärke: OMOM

Grundades: Först som en enskild firma 2015 och ombildades till aktiebolag 2021

Ägare: Linda Lindh och hennes man som inte arbetar operativt i företaget

Säte: Segeltorp utanför Stockholm

Gör: Tygpåsar, tygkassar och snart ryggsäckar som är hållbart tillverkade

Kunder: Medvetna människor som vill köpa ekologiska och schysta produkter – flest kvinnor i olika åldrar, från 20 till 65 år ungefär

Anställda: Linda har arbetat deltid med företaget

Omsättning: Drygt 1,1 miljoner kronor 2022 och beräknas landa på 1,4 miljoner under 2023

Webb: omom.nu
Följ OMOM på Instagram

Linda Lindh